El Projecte Transicions Juvenils al Mercat Laboral a Amèrica Llatina i Espanya és una recerca encarregada per Ayuda en Acción i desenvolupada pel Programa Juventud de FLACSO Buenos Aires.

L’objectiu general del projecte és contribuir al coneixement de la situació de les persones joves en el seu procés d’inserció laboral a Amèrica Llatina i Espanya, des de la perspectiva de les transicions juvenils entre educació i treball.

La recerca pretén oferir una visió comparada entre contextos llatinoamericans i europeus, aportant indicadors que permetin comprendre com els i les joves accedeixen al mercat laboral i quins factors condicionen les seves trajectòries d’inserció.

El projecte forma part d’una col·laboració entre FLACSO Buenos Aires i el Grup de Recerca en Educació i Treball (GRET-UAB), amb el suport tècnic d’Ayuda en Acción.

OBJECTIUS

El projecte té com a objectiu general contribuir al coneixement de les transicions juvenils al mercat laboral i als reptes d’inserció de les persones joves a Amèrica Llatina i Espanya.

Aquest objectiu es concreta en diversos objectius específics:

  1. Analitzar les característiques de les transicions juvenils al mercat de treball, des de la finalització de l’educació fins a l’assoliment d’un lloc de treball estable o satisfactori.
  2. Identificar els principals obstacles estructurals i desigualtats que afecten les oportunitats laborals dels joves, especialment les relacionades amb el gènere, el nivell educatiu i la situació socioeconòmica.
  3. Sistematitzar informació estadística sobre les condicions d’ocupació juvenil en 18 països d’Amèrica Llatina i el Carib, així com a Espanya.
  4. Comparar els patrons de transició i inserció juvenil entre ambdós contextos regionals.
  5. Elaborar un Índex de Transició en Desavantatge (ITeD) per mesurar les desigualtats i facilitar l’anàlisi comparada dels processos d’inserció laboral juvenil.

METODOLOGIA

El projecte adopta una metodologia quantitativa comparativa, basada en l’explotació de enquestes de llars i de població activa de 18 països d’Amèrica Llatina i el Carib, i d’Espanya.

Les fonts principals utilitzades inclouen:

  • Enquestes de força laboral i d’ocupació elaborades per organismes oficials (OIT, CEPAL, INE, EUROSTAT).
  • Dades de la Encuesta de Condiciones de Vida, Encuesta de Población Activa (EPA) i altres fonts harmonitzades internacionals.

A partir d’aquestes dades, es construeixen indicadors comparats sobre:

  • Durada i etapes de la transició educació-treball.
  • Diferències per sexe, nivell educatiu i grup d’ingrés nacional.
  • Tipologies d’inserció laboral (ocupació estable, temporal o per compte propi).

El resultat metodològic central és la construcció de l’Índex de Transició en Desavantatge (ITeD), que permet mesurar la vulnerabilitat juvenil en els processos d’inserció al mercat laboral.

EQUIP

Coordinació general (IP):
Ana Miranda Rodríguez (FLACSO Buenos Aires)

Equip investigador:

Aida Arango Fernández (FLACSO Argentina)

Rafael Merino Pareja (GRET-UAB)

Col·laboració tècnica: Miguel Ángel Alfredo (quadres i gràfics)

ENTITATS PARTICIPANTS

  • FLACSO Buenos Aires – Programa Juventud
  • Universitat Autònoma de Barcelona – Grup de Recerca en Educació i Treball (GRET-UAB)
  • Ayuda en Acción (entitat encarregant)