Manifest aprovat pel Claustre de la Universitat Autònoma de Barcelona  de rebuig de les condemnes dels presos polítics catalans i de la judicialització de la política.

1. Davant la sentència que ha condemnat membres del Govern, cessats per l’aplicació de l’article 155, així com la presidenta del Parlament, el president d’Òmnium i l’expresident de l’ANC, membres de les diverses universitats catalanes presentem un text de protesta i de crida a la mobilització pacífica, cívica i democràtica.

2. La situació creada arran de la sentència és excepcionalment greu. S’ha judicialitzat una qüestió estrictament política, i els poders de l’Estat han forçat l’ordenament jurídic, amb l’aplicació abusiva i punitiva de la presó preventiva (denunciada pel Grup de Treball sobre la Detenció Arbitrària de l’ONU) i la condemna per sedició, un delicte que ja no existeix en les altres democràcies europees del segle XXI. No oblidem els informes sobre el desenvolupament del judici emesos per institucions i observadors internacionals amb referència a la vulneració de drets, que són la base de l’estat de dret. Allò que està amenaçat no és només el sobiranisme català. L’amenaça gravita sobre la integritat de les llibertats i drets fonamentals com els de manifestació i d’expressió, per una deriva autoritària que criminalitza la dissidència. Aquesta excepcionalitat fa necessària i urgent una resposta cívica i institucional clara.

3. La universitat sempre ha estat un espai autònom respecte del poder econòmic i polític. Un espai de llibertat de creació i de pensament, i d’estímul d’actituds crítiques. Per això mateix, tots els estatuts de les universitats catalanes es refereixen explícitament a principis com els de llibertat, democràcia, justícia, igualtat o solidaritat. Principis que es concreten en el foment del pensament crític, la cultura de la llibertat, el respecte al pluralisme i l’educació en els valors cívics propis d’una societat democràtica. En moments com els que està passant la societat catalana, l’observació d’aquests principis i valors ens obliga a un compromís actiu, ferm i sostingut amb la defensa dels valors democràtics.

En conseqüència, el Claustre de la Universitat Autònoma de Barcelona:

• Declara que no hi ha marge per al silenci de la institució universitària davant la situació actual de repressió i l’erosió de les llibertats i els drets civils. I, alhora, renova el seu compromís públic amb la defensa de les llibertats i els drets personals i col·lectius, entre els quals el d’autodeterminació.
  • Reclama la immediata posada en llibertat de les persones preses polítiques injustament condemnades o en presó provisional i el sobreseïment de tots els processos penals en curs relacionats, i que es permeti el retorn de les persones exiliades.
  • Expressa el seu suport a totes les mobilitzacions cíviques i pacífiques plantejades en favor dels drets civils i per la llibertat de les persones condemnades i processades.
  • Rebutja la repressió i la violència policial, que ja ha ocasionat greus lesions a manifestants, amb l’agreujant d’haver emprat mètodes prohibits en diferents normatives, pròpies i internacionals.
  • Manifesta la convicció que en una cultura democràtica madura no hi ha altra via per a la solució dels conflictes i les diferències polítiques que el diàleg, la negociació i el respecte a l’expressió democràtica de la voluntat popular.
  • I insta els òrgans de govern de la Universitat a fer la màxima difusió pública d’aquesta declaració.