Activitat d’herència genètica d’indagació de paper i boli. A alumnes que ja coneixen els models d’herència autosòmica dominant i recessiva, i les lleis i proporcions de Mendel, se’ls proposen diversos creuaments (només se’ls donen els fenotips), i han de descobrir el genotip de cadascun i com funciona el model d’herència.

És preferible no dir-los que es tracta de grups sanguinis. Els alumnes descobreixen per si mateixos la codominància i l’al·lelisme múltiple.

En primer lloc, oferir-los les dades fenotípiques següents (millor, gradualment, i demanant que comuniquin les seves expectatives i hipòtesis..què significaria si…):

grupssanguinis

En segon lloc, permetre a cada grup que proposi dos creuaments i dir-los quines proporcions fenotípiques en resultarien.

A partir d’aquí han de descobrir que els dos individus B són heterozigots B0 i que l’individu A és heterozigot A0, a més del model de codominància AB en els grups sanguinis.

Fer hipòtesis, dissenyar experiments i extreure conclusions de dades. Tot en un quart d’hora, boli i paper. I una explicació que t’estalvies.

En acabat, es pot continuar amb pràctica de problemes de genètica.