Avaluar la indagació als exàmens: un proposta didàctica cap a la competència científica. V Jornades sobre l’Ensenyament de la Física i Química (Novembre 2013, Barcelona). Gasco, J., Besson, I., Goytia, E., Domènech, J. L’experiència descriu el treball de professors de diversos centres de secundària, incorporant als exàmens preguntes en formats d’indagació, amb l’objectiu d’avaluar i […]
Secuencias de apertura experimental y escritura de artículos en el laboratorio: un itinerario de mejora de los trabajos prácticos en el laboratorio. Enseñanza de las Ciencias (2013), 31 (3), 249-262. J. Domènech-Casal. ACCESO AL ARTÍCULO COMPLETO EN ABIERTO El trabajo en el laboratorio cae en ocasiones en la transmisión y reproducción de recetas como herramienta […]
El proper 16 de Novembre es celebra a Argentona la trobada dels 10 anys de WebQuest.cat. Aquesta associació fa temps que treballa promovent el desenvolupament i ús de WebQuestes, una prova n’és el Directori de WebQuestes de diverses matèries que han desenvolupat. A més de la taula rodona i diversos tallers, es celebra la primera […]
Un conjunt d’activitats que poden ser un examen o activitats d’aula. Inclou l’ús de claus dicotòmiques (amb uns éssers imaginaris anomenats caminalcules) i d’arbres de classificació d’éssers vius. Descarregar Inclou activitats d’indagació, ús de connectors gramaticals i treball amb taules.
Cómo funciona? Tomar una frase de cada columna (combina distintas filas) para construir una frase fantástica. Encadenar varias frases fantásticas para construir un discurso políticamente correcto. Queridos compañeros, el análisis de las pruebas de competencias entre el alumnado cumple un rol esencial en la orientación de las líneas pedagógicas futuras. Por otro lado, y dados […]
Com funciona? Prendre una frase de cada columna (combina diferents fileres) per a construir una frase fantàstica. Encadenar diverses frases fantàstiques per a construir un discurs políticament correcte. Estimats companys, l’anàlisi de les proves de competències entre l’alumnat compleix un rol essencial en l’orientació de les línies pedagògiques futures. D’altra banda, i donats els condicionaments […]
Activitat d’herència genètica d’indagació de paper i boli. A alumnes que ja coneixen els models d’herència autosòmica dominant i recessiva, i les lleis i proporcions de Mendel, se’ls proposen diversos creuaments (només se’ls donen els fenotips), i han de descobrir el genotip de cadascun i com funciona el model d’herència. És preferible no dir-los que […]
Perquè els alumnes entenguin què hi ha darrera la classificació dels éssers vius i a fer anar claus dicotòmiques, una activitat on construeixen un diagrama d’arbre i una clau, primer a partir d’exemples, i després una de nova. L’activitat està pensada perquè es faci sense explicar-los res. Ho han de deduir de l’activitat començada.practicaclausdicotomiques
Tres llistats de problemes de genètica, cadascun enfocat a diferents aspectes: Problemes de genètica 1: Creuaments monohíbrids i dihíbrids.Problemesgenetica4ESO Problemes de genètica 2: herència lligada al sexe (daltonisme, hemofilia), al·lelisme múltiple i codominància (grups sanguinis).Problemesgenetica4ESO2 Problemes de genètica 3: activitats on cal deduir quin model d’herència és consistent amb les dades.Problemesgenetica4ESO3 Els llistats estan en […]
Currículum no és igual a temari. Ni programació és igual a continguts Una de les coses que tenim més clares els profes de secundària és que és pràcticament impossible fer tot el temari si aspirem a alguna cosa més que un exercici memorístic. I el desenvolupament del curs acaba semblant un sac que no s’acaba […]