Premi Pathway a experiència didàctica d’indagació a l’aula

Segon premi a l’edició 2013 del concurs We Inquire organitzat pel projecte Pathway, un projecte europeu que pretén promoure la incorporació de dinàmiques ECBI a les escoles. Premi concedit per l’activitat didàctica “Hacking the Code“, una activitat didàctica d’ensenyament de les ciències basat en la indagació sobre el codi genètic. Accés a l’activitat premiada: https://sites.google.com/a/xtec.cat/hacking-the-code/home

Bastides didàctiques per a la indagació

Presentació al grup LIEC, de l’Universitat Autònoma de Barcelona, sobre l’ús de bastides didàctiques per a connectar el que els alumnes fan i el que els alumnes pensen en activitats d’investigació a l’aula. En concret, s’han presentat dues bastides (una per a dissenyar experiments i una altra per a escriure articles científics), juntament amb indicacions […]

Oportunitats i amenaces de les bastides didàctiques

Les bastides didàctiques: oportunitats i amenaces: Una experiència amb exposicions orals.  Revista Dotze18 (2013) , 3, 24-29. J.Domènech Les rúbriques, bases d’orientació i altres bastides didàctiques han irromput amb força dins el panorama educatiu. Les seves possibilitats per a l’autoregulació de l’alumnat i la promoció del metaaprenentatge les converteixen en una eina potentíssima. Però si […]

Gestió del coneixement als centres educatius: innovem i aprenem en xarxa.

Innovación y formación en un mundo en crisis: ¿Qué podemos hacer en y desde los centros educativos? Organización y Gestión Educativa (2013) Mayo 2013-3, 6-11 J.Domènech ACCÉS A L’ARTICLE COMPLET EN OBERT L’article enmarca en la crisi actual referències bibliogràfiques i estratègies senzilles recents de diversos centres educatius per a millorar la gestió del coneixement […]

Panfleto contra el dossier

MALDITOS, MIL VECES MALDITOS DOSSIERES Que conste, estas líneas vienen de un largo y descomunal enfado. Que conste, digo, que el enfado lo he masticado al ir haciéndome las preguntas a mí mismo y avergonzarme de las respuestas. Que conste, digo, que comparto la vergüenza y las preguntas. ¿De dónde sale esto? De advertir que […]

Chasing Caminacules, indagació i evolució

Recurs docent en forma de WebQuest sobre evolució. Desenvolupat a partir dels treballs previs de Gendron (2000), l’activitat .en anglès- està destinada a alumnat de 4ESO-2BAT, i té un format ECBI (Ensenyament de les Ciències Basat en la Indagació), i promou que l’alumne descobreixi conceptes com la convergència evolutiva, les estructures vestigials o els grups parafilètics, […]

Hacking the code, indagació i genètica

Hacking the code: una aproximació indagadora a l’ensenyament del codi genètic, o seguint les passes de Nirenberg i Khorana. Revista Ciències (2013) 25, 20-25 J. Domènech Accés a l’article complet en obert Accés alternatiu L’article descriu una activitat didàctica d’indagació sobre el codi genètic a l’aula en anglès, resseguint els cèlebres experiments de Nirenberg i Khorana […]

Hacking the code, activitat d’indagació sobre el codi genètic

L’activitat, per ser feta en grups de tres alumnes,  serveix com a introducció al dogma central de la biologia molecular i té per objectiu que els alumnes descobreixin com funciona el codi genètic. L’activitat reprodueix l’idea original dels experiments de Nirenberg i Khorana el 1965 i inclou apartats específics en què els alumnes dissenyen experiments, […]

Virtual Museums, turning visitors into users

Turning Visitors into Users: Challenge for Virtual Exhibition on Genetics  ‘Reading the book of life’. DESIDOC Journal of Library amd Information Technology, 33 (3), 168-175  J. Domènech. Construir un Museu Virtual no significa només contruir una web on s’exhibeixin continguts: els museus són també espais de construcció de coneixement, en els que els visitants virtuals poden […]

Cyborg: neurobiologia i biomedicina del futur

Cyborg (https://sites.google.com/a/xtec.cat/cyborg/) és una activitat similar a una WebQuest, que al llarg de diverses etapes apropa l’alumnat al funcionament del cervell i el sistema nerviós, mentre resol un repte futurista: la creació d’un Cyborg per a millorar la mobilitat d’un ferit d’accident. L’activitat, que vaig crear originalment per a 2 d’ESO, també pot usar-se a […]