El projecte sorgeix com un Projecte d’Innovació docent concedit per la UAB el 2024, amb la finalitat de millorar la comprensió espacial i funcional de la substància blanca cerebral entre els estudiants de graus amb orientació clínica. Per a això, utilitzant dades reals d’Imatge per Tensor de Difusió (DTI), els processa mitjançant programari de tratografia i transforma aquestes reconstruccions en models físics impresos en 3D. A través d’ un disseny curricular integrat i avaluacions comparatives, la iniciativa busca demostrar que la manipulació de rèpliques tridimensionals potencia l’aprenentatge actiu, la retenció i la motivació de l’ alumnat, preparant-lo millor per a entorns clínics reals.
Objectiu
El propòsit principal és facilitar la visualització i l’entesa dels principals fascicles de substància blanca —arcuat, uncinat, càpsula interna, cos calós i altres— que resulten difícils de representar amb atles bidimensionals o en disseccions cadavèriques. Es proposa dotar els alumnes de Medicina, Infermeria, Fisioteràpia i Logopèdia de models 3D plenament manipulables, de manera que puguin explorar la disposició espacial de les fibres i correlacionar estructura i funció en un context clínic. Addicionalment, el projecte pretén desenvolupar un flux de treball reproduïble (“pipeline”) per generar models d’altres estructures a partir d’imatges mèdiques, ampliant així el repertori de recursos didàctics de la unitat d’anatomia.
Metodologia
El pla s’ organitza en quatre fases anuals. En la fase inicial (Fase 1), s’obtenen dades DTI d’alta resolució amb la col·laboració del NatBrainLab (King’s College London), s’aïllen els tractes d’interès i es generen volums digitals. En Fase 2, aquests volums es converteixen en superfícies 3D mitjançant edició en programari especialitzat i s’exporten en format STL per a impressió en el Disseny Lab d’UAB Open Labs. Es realitzen proves pilot amb grups reduïts, on es proven la fidelitat de les impressions i s’ ajusten paràmetres d’ escala i robustesa. Fase 3 implica la integració curricular: es programen seminaris i pràctiques en les assignatures de Neuroanatomia i Anatomia del Sistema Nerviós, on els estudiants manipulen els models, completen qüestionaris de percepció i realitzen exàmens pràctics que comparen grups amb i sense accés als models 3D. Finalment, en Fase 4 es recullen dades quantitatives (qualificacions teòriques i pràctiques) i qualitatives (enquestes de satisfacció, observacions docents) per analitzar l’impacte i planificar l’expansió a altres graus de la UAB.

Resultats
En la fase pilot, es van aconseguir imprimir amb èxit els primers diversos tractes seleccionats, validant la viabilitat tècnica del procés i afinant el pipeline de generació de models anatòmics. Les enquestes inicials van indicar una percepció positiva: més del 80 % dels alumnes va considerar que la manipulació dels models millorava la seva comprensió espacial i motivació. A més, els docents van reportar una major claredat en explicar la relació entre anatomia i funció, i els estudiants van expressar interès a disposar d’aquests models per a estudi autònom. Es preveu que, en acabar l’avaluació completa, l’eina es consolidi com un recurs permanent en la col·lecció de models anatòmics de Facultat de Medicina de la UAB i serveixi de base per a futures innovacions en simulació clínica i formació interprofessional. Els resultats es presenten en XIII Congrés CIDUI 2025.
Detalls del projecte
Tipus de projecte | Projecte Docent |
Data | 09/2024 |
Tècniques | Fabricació digital 3D |
Coordinador del projecte | Ignacio Delgado Martínez |
Equip | Gemma Manich Judit Pampalona David Ramos Rosa Mirapeix Santiago Rojas |
Unitat d’ Anatomia i Embriologia Humana. Departament de Ciències Morfològiques. Facultat de Medicina (UAB)