Aquest manual recull de manera sintetitzada i pràctica el procediment per a la formalització, seguiment i execució de convenis, protocols i contractes a la Universitat Autònoma de Barcelona (UAB).
Objectiu i àmbit d’aplicació
- L’objectiu és establir procediments clars per formalitzar acords amb tercers i definir mecanismes de seguiment i execució.
- Aplica a totes les persones o entitats, públiques o privades, nacionals o estrangeres, amb les quals la UAB signi acords dins de les seves finalitats institucionals.
- Queden exclosos els contractes regulats per la legislació de contractes del sector públic i certs contractes de dret privat, amb algunes excepcions específiques.
Tipus d’acords
Convenis de col·laboració
- Acords jurídicament vinculants que generen obligacions directes per a les parts.
- Tipus:
- Convenis marc: línies generals de col·laboració.
- Convenis específics: compromisos concrets i detallats.
- Inclouen acords amb centres sanitaris, instituts interuniversitaris, programes de mobilitat, pràctiques d’estudiants, recerca adscrita a altres institucions i cooperació educativa amb empreses.
Protocols
- Acords declaratius o programàtics, sense efecte jurídic directe.
- Serveixen per expressar intencions de col·laboració futura.
- Exemples: cartes d’intencions i Memorandums of Understanding (MoU).
Contractes
- Acords de prestació de serveis o realització de treballs amb obligacions concretes.
- Han de respectar la normativa i no suposar perjudici a la tasca docent ni actuacions impropies del personal acadèmic.
- L’execució requereix personal qualificat i no ha de generar relacions laborals estables.
Responsables
- Promotor/a: Persona que inicia la proposta i és responsable de:
- Formalitzar contactes i negociacions.
- Supervisar l’execució i adoptar decisions.
- Pot assumir funcions de sol·licitant i contacte, que pot delegar en altres persones.
- Àmbit de gestió: Àrea administrativa encarregada de tramitar, controlar i arxivar els acords segons la seva tipologia.
Criteris d’acceptació
Convenis i protocols
- Excel·lència acadèmica o investigadora de l’entitat.
- Adequació a les prioritats de cooperació de la UAB.
- Diversitat i interès de les activitats proposades.
- Relacions prèvies existents i conveniència de potenciar-les.
- Altres criteris justificats.
Contractes
- Nivell científic, tècnic o artístic de l’objecte.
- No perjudicar la tasca docent ni implicar actuacions impropies del professorat.
- Compliment dels requisits legals i formatius del personal que executarà el contracte.
Procediment de formalització
- Iniciativa: Poden proposar acords membres de l’Equip de Govern, degans, directors, responsables d’estructures de recerca o personal acadèmic amb vistiplau.
- Presentació de propostes: Sempre en format electrònic, amb un exemplar en català o castellà.
- Contingut mínim de la proposta:
- Parts signatàries i competències.
- Objecte i actuacions acordades.
- Finançament i pressupost, si cal.
- Compromisos, terminis, extinció i pròrrogues.
- Responsabilitats de gestió i control.
- Mesures en cas d’incompliment i procediments per a diferències.
- Documentació complementària: Annexos, informes de justificació i, si escau, vistiplau del director de departament.
Informes i autoritzacions
- Informe jurídic: Comprova adequació normativa i sobre la protecció de dades.
- Informe econòmic: Autoritza despeses amb càrrec al pressupost.
- Informe de l’Equip de Govern: Avalua conveniència i oportunitat.
- Informe de Gerència: Avalua conveniència segons competències pròpies.
- Les modificacions es comuniquen al promotor per incorporar-les al text.
Signatura, arxiu i publicitat
- La rectora o rector és l’òrgan competent per signar, amb possibilitat de delegar.
- La signatura pot ser protocol·lària o separada.
- L’àmbit de gestió custodia l’original i registra una còpia digital al Registre General de Convenis.
- Les comunicacions es fan a òrgans de govern i responsables gerencials, i es publiquen de manera succinta al cercador de convenis de la UAB, excepte si hi ha confidencialitat.
- La rectora o el rector informa anualment el Consell de Govern i el Consell Social del total de convenis i pressupost.
Seguiment i modificacions
- Promotor/a: Responsable de seguiment, informes finals i informes per pròrrogues.
- Pròrrogues: Sempre decidides de manera expressa.
- Modificacions i denúncies: Proposades pel promotor/a o per membres de l’Equip de Govern, seguint el mateix procediment de formalització.