Aquest manual recull de manera sintetitzada i pràctica el procediment per a la formalització, seguiment i execució de convenis, protocols i contractes a la Universitat Autònoma de Barcelona (UAB).

    Objectiu i àmbit d’aplicació
    • L’objectiu és establir procediments clars per formalitzar acords amb tercers i definir mecanismes de seguiment i execució.
    • Aplica a totes les persones o entitats, públiques o privades, nacionals o estrangeres, amb les quals la UAB signi acords dins de les seves finalitats institucionals.
    • Queden exclosos els contractes regulats per la legislació de contractes del sector públic i certs contractes de dret privat, amb algunes excepcions específiques.
    Tipus d’acords

    Convenis de col·laboració

    • Acords jurídicament vinculants que generen obligacions directes per a les parts.
    • Tipus:
      • Convenis marc: línies generals de col·laboració.
      • Convenis específics: compromisos concrets i detallats.
    • Inclouen acords amb centres sanitaris, instituts interuniversitaris, programes de mobilitat, pràctiques d’estudiants, recerca adscrita a altres institucions i cooperació educativa amb empreses.

    Protocols

    • Acords declaratius o programàtics, sense efecte jurídic directe.
    • Serveixen per expressar intencions de col·laboració futura.
    • Exemples: cartes d’intencions i Memorandums of Understanding (MoU).

    Contractes

    • Acords de prestació de serveis o realització de treballs amb obligacions concretes.
    • Han de respectar la normativa i no suposar perjudici a la tasca docent ni actuacions impropies del personal acadèmic.
    • L’execució requereix personal qualificat i no ha de generar relacions laborals estables.
    Responsables
    • Promotor/a: Persona que inicia la proposta i és responsable de:
      • Formalitzar contactes i negociacions.
      • Supervisar l’execució i adoptar decisions.
      • Pot assumir funcions de sol·licitant i contacte, que pot delegar en altres persones.
    • Àmbit de gestió: Àrea administrativa encarregada de tramitar, controlar i arxivar els acords segons la seva tipologia.
    Criteris d’acceptació

    Convenis i protocols

    • Excel·lència acadèmica o investigadora de l’entitat.
    • Adequació a les prioritats de cooperació de la UAB.
    • Diversitat i interès de les activitats proposades.
    • Relacions prèvies existents i conveniència de potenciar-les.
    • Altres criteris justificats.

    Contractes

    • Nivell científic, tècnic o artístic de l’objecte.
    • No perjudicar la tasca docent ni implicar actuacions impropies del professorat.
    • Compliment dels requisits legals i formatius del personal que executarà el contracte.
    Procediment de formalització
    • Iniciativa: Poden proposar acords membres de l’Equip de Govern, degans, directors, responsables d’estructures de recerca o personal acadèmic amb vistiplau.
    • Presentació de propostes: Sempre en format electrònic, amb un exemplar en català o castellà.
    • Contingut mínim de la proposta:
      • Parts signatàries i competències.
      • Objecte i actuacions acordades.
      • Finançament i pressupost, si cal.
      • Compromisos, terminis, extinció i pròrrogues.
      • Responsabilitats de gestió i control.
      • Mesures en cas d’incompliment i procediments per a diferències.
    • Documentació complementària: Annexos, informes de justificació i, si escau, vistiplau del director de departament.
    Informes i autoritzacions
    • Informe jurídic: Comprova adequació normativa i sobre la protecció de dades.
    • Informe econòmic: Autoritza despeses amb càrrec al pressupost.
    • Informe de l’Equip de Govern: Avalua conveniència i oportunitat.
    • Informe de Gerència: Avalua conveniència segons competències pròpies.
    • Les modificacions es comuniquen al promotor per incorporar-les al text.
    Signatura, arxiu i publicitat
    • La rectora o rector és l’òrgan competent per signar, amb possibilitat de delegar.
    • La signatura pot ser protocol·lària o separada.
    • L’àmbit de gestió custodia l’original i registra una còpia digital al Registre General de Convenis.
    • Les comunicacions es fan a òrgans de govern i responsables gerencials, i es publiquen de manera succinta al cercador de convenis de la UAB, excepte si hi ha confidencialitat.
    • La rectora o el rector informa anualment el Consell de Govern i el Consell Social del total de convenis i pressupost.
    Seguiment i modificacions
    • Promotor/a: Responsable de seguiment, informes finals i informes per pròrrogues.
    • Pròrrogues: Sempre decidides de manera expressa.
    • Modificacions i denúncies: Proposades pel promotor/a o per membres de l’Equip de Govern, seguint el mateix procediment de formalització.