Tocar la Història”: disseny de tres Unitats Didàctiques a partir del Fons de Reserva i de la Cartoteca General de la Universitat Autònoma de Barcelona 

La Universitat Autònoma de Barcelona disposa d’un poc conegut fons bibliogràfic antic, adquirit o donat en els 50 anys llargs de la seva existència institucional (1968).  

Malgrat el seu valor històric i artístic i la facilitat d’accés per a professorat i alumnat de la UAB, rarament és utilitzat amb finalitats didàctiques. 

Un equip de docents de la Facultat de Lletres amb la col·laboració incondicional del personal del Servei de Biblioteques de la UAB, especialment de Teresa Santos (Gestora de Col·lecció de la Biblioteca de Ciències de la Comunicació i Hemeroteca General) i de Marta Gil (responsable de la Cartoteca General), hem elaborat tres Unitats Didàctiques a tall d’exemple de les possibilitats docents que aquest fons bibliogràfic pot oferir a professors/es i alumnes: La impremta a l’època moderna, Bíblia, Humanisme i reformes religioses: la Bíblia Regia, Cartografia dels segles XVII i XVIII

El nostre principal objectiu és aprofundir en millores didàctiques per obtenir un aprenentatge significatiu per a l’alumnat dels graus en Història i en Humanitats que s’allunyi de la tradicional classe magistral o de la mera consulta de fonts digitalitzades per internet. Treballant directament amb fonts primàries, “tocant la història”, volem motivar a l’alumnat a reflexionar sobre la relació que hi ha entre el treball amb fonts primàries i la construcció del relat historiogràfic pels historiadors i historiadores. 

Equip del projecte: Doris Moreno, Lucía Andújar, José Luis Betrán, Xevi Camprubí, Òscar de la Cruz, Fatma Sinem Eryilmaz, Ignasi Fernández Terricabras, Natàlia Vilà Urriza, Marta Gil. 

Col·laboradora: Teresa Santos. 

Aquest projecte ha estat possible gràcies a l’ajut rebut dins la convocatòria d’Ajuts per a projectes d’innovació i millora de la Qualitat Docent, de l’ICE-UAB, concedit en la resolució 1/07/2023 pel Vicerectorat d’Estudis i d’Innovació Docent de la UAB.

Crèdits capçalera