Medina, Pedro de. Arte de navegar en que se contienen todas las reglas, declaraciones, secretos y auisos a que la buena navegación son necessarios, y se deuen saber. Valladolid: en casa de Francisco Fernández de Córdoba, 1545. http://bdh.bne.es/bnesearch/detalle/bdh0000050728 [Col·lecció de la Biblioteca Nacional de España]
El cosmògraf Pedro de Medina va passar la major part de la seva vida a Sevilla, epicentre de l’activitat nàutica espanyola, i va dedicar gran part de la seva existència a l’ensenyament de la navegació com a membre de la Casa de la Contractació. En diverses ocasions va embarcar com a científic, no com a navegant, per tal d’aplicar a la pràctica les teories i ensenyaments sobre la navegació que plasmava als seus “manuals”. Des de la seva aparició, L’art de navegar es va convertir en un manual de formació per a pilots no només a Espanya, sinó també a Europa.
La necessitat d’una formació d’aquest tipus es fa explícita al pròleg del llibre, en el qual Medina indica que l’ha escrit per dues causes: en primer lloc, servir a la Monarquia i, en segon lloc:
“Considerar cuán gran número de gentes navegan, y que no solamente las partes notas y sabidas, mas las muy remotas y apartadas, y que de ellas no hay noticia, se procuran navegando buscar y saber. Y viendo cuán largos y peligrosos caminos por la mar se hacen y que pocos de los que navegan saben lo que a la navegación se requiere. La causa es porque ni hay maestros que lo enseñen, ni libros en que lo lean […] por lo que cada piloto sigue su opinión o parecer, de donde acontece hallarse muchas veces en una nao navegando dos o tres pilotos, y el uno dice que, según su cuenta, la nao va navegando por tierra y otro, según la suya, dice que la tierra le está muy lejos. Esto causa el carecer de la verdadera ciencia de la navegación. Y de aquí es que muchas naos y gentes se pierden y otros (sic) se hallan en grandes peligros, daños y trabajos”.