Beaulieu, Sébastien de Pontault, sieur de; Perelle, Nicolas. Girone en Catalogne. [Paris: chez l’auteur, 1694?]. 1 làmina. https://ddd.uab.cat/record/174432
Beaulieu, Sébastien de Pontault, sieur de; Perelle, Nicolas. Girone en Catalogne. [Paris: chez l’auteur, 1694?]. 1 làmina. https://ddd.uab.cat/record/174431
La producció de documentació geogràfica no es va cenyir únicament a mapes i plànols de diferents països i ciutats. Les vistes (representacions pictòriques que mostraven els teixits urbans de les ciutats des d’un punt de vista frontal o oblic) van ser un dels documents inclosos en molts atles i recopilacions cartogràfiques. La seva evolució va anar en paral·lel a la dels mapes i va experimentar el mateix augment de producció i demanda que la resta de documents cartogràfics. Bon exemple d’això va ser el Civitates orbis terrarum, de Georg Braun i Franz Hogenberg que recollia plànols i vistes de diferents ciutats del món, fent un paral·lelisme amb el Theatrum … d’Ortelius.
Les vistes, però, també van servir, en alguns casos, com a propaganda. En temps de conflictes militars, ocupacions i setges, les ciutats van esdevenir trofeus que eren conquerits i exhibits per a la glòria dels generals en qüestió. Aquest és el cas de la vista de Girona que tenim a continuació (citada en primer lloc):
Aquesta vista independent és inclosa en una composició on s’utilitzen dues planxes: la de la mateixa ciutat i una altra amb un medalló on trobem el retrat del militar que ha ocupat la plaça forta. El resultat és aquesta segona vista (citada en segon lloc), d’unes mides força superiors i on la unió dels dos gravats amb un marc afegit és molt evident (podem veure clarament la línia de separació que parteix la vista).
El document és un bon exemple de l’ús de diferents planxes per a crear un sol document i, al mateix temps, del pes propagandístic que podien assolir determinats gravats de caràcter geogràfic.