Comprendre la Vulnerabilitat: Mirar des dels marges

Aquest mòdul introdueix el concepte de vulnerabilitat des d’una perspectiva sociocultural i relacional, tot explorant com els factors socials, culturals i simbòlics interactuen en la vida quotidiana de les persones i els col·lectius.

A través d’una seqüència d’activitats d’autoaprenentatge, es convida l’alumnat a revisar les seves pròpies mirades sobre la vulnerabilitat, a analitzar com es construeixen els discursos públics —especialment en els mitjans de comunicació— i a reconèixer les connexions i interdependències que ens configuren com a éssers socials.

El mòdul convida a comprendre la vulnerabilitat com una realitat complexa i compartida, que ens permet descobrir noves formes de comprensió i d’acció col·lectiva des dels marges, espais on sorgeixen noves perspectives de comprensió i oportunitats per a la cohesió social.

L’objectiu és afavorir una aplicació flexible, que permeti adaptar les activitats i els recursos a les característiques de cada assignatura i al perfil de l’alumnat.

Mòdul d’autoaprenentatge

El mòdul es compon de quatre fases principals que guien el procés d’aprenentatge, des de la comprensió inicial del concepte de vulnerabilitat fins a la seva aplicació crítica en contextos reals.
Cada fase incorpora activitats i recursos específics, i s’hi afegeix una reflexió final opcional que convida l’alumnat a integrar els aprenentatges en la seva pròpia mirada acadèmica i personal

Orientacions per a docents i exemples d’adaptació disciplinària

Aquestes orientacions s’adrecen al professorat que vulgui explorar noves maneres de treballar la vulnerabilitat des de la docència universitària.
El document proposa estratègies i exemples per adaptar el mòdul a diversos àmbits, promovent una mirada crítica, col·laborativa i interdisciplinària en l’aprenentatge.