Jornada Internacional: Què significa ser humà? Diàlegs entre la biologia i l'antropologia
Jornada Internacional: Què significa ser humà? Diàlegs entre la biologia i l’antropologia

Dijous 14 de març del 2013
Horari: de 9 a 14 hores
Lloc: Sala de Graus
Facultat de Filosofia i Lletres
Universitat Autònoma de Barcelona

Organitza: Grup de Recerca Antropologia i Història de la Construcció de les Identitats Socials i Polítiques (AHCISP), Departament d’Antropologia Social, Facultat de Filosofia i Lletres, Universitat Autònoma de Barcelona

Presentació:
La jornada internacional “Què significa ser humà? Diàlegs entre l’antropologia i la biologia”, conclou un projecte de recerca sobre “Sistemes de classificació social” en el qual l’equip interdisciplinari de recerca “Antropologia i Història de la Construcció de les Identitats Socials i Polítiques” ha treballat en els darrers anys. AHCISP s’ha centrat a observar com les categories socials històricament considerades innates i, doncs, universals, com la del mestissatge, no només no són òbvies sinó que no són extensives a totes les societats. No totes les societats estableixen les mateixes fronteres en les seves categories ni totes resolen de la mateixa manera els intersticis entre categories, els espais intermedis o les mediacions i les coses fora de lloc. Les conclusions de la recerca que ara presentem posen en qüestió, una vegada més, la dràstica divisió occidental entre natura i cultura. Les categories de diferenciació establertes en el marc de les societats poden respondre a les mateixes lògiques quan abordem la divisió entre humans i no humans. Per això, la jornada està dedicada a continuar el diàleg sobre la dicotomia natura/cultura posant la mirada en una categoria, la d’humanitat, que ens ha de guiar en la pregunta central sobre el significat d’ésser humà. Proposem un debat, ara també interdisciplinari, on l’antropologia pugui dialogar amb les ciències de la vida, i contribuir d’aquesta manera, en depassar les fronteres entre àmbits del coneixement, a prescindir d’una segregació disciplinària que respon igualment a l’omnipresència del model cartesià en el pensament científic.

Programa:
Moderadora: Maite Ojeda Mata (UAB)
9.00 h. Obertura: Verena Stolcke (UAB)
“No crec que la natura sigui una cosa fixa”
9.30 h. Mara Dierssen Soto (Genes and Disease Program, CRG-Center for Genomic Regulation)
“Les aportacions de la neurociència en el coneixement de la humanitat”
10.00 h. Eugenia Ramírez Goicoechea (UNED)
“La fi de la dualitat Natura – Cultura en l’humà: una aproximació des de l’epigenètica”
10.30 h. Debat
11.00 h. Pausa
11.30 h. Tristan Platt (U.St. Andrews)
“Les transformacions entre humans i animals en el ritual i la guerra al món andí”