El passat 30 de gener membres del projecte “Fronteres culturals en un món global” (FROCGLOB) van participar en el simposi “La resistència del concepte d’àrea cultural: repensant la seva presència actual en l’acadèmia, els museus i la societat” coordinat per Montserrat Clua i Montserrat Ventura, investigadores principals del projecte, en el I Congrés Català d’Antropologia (CoCA) celebrat a la Universitat Rovira i Virgili de Tarragona.

El simposi estava dedicat a reflexionar críticament sobre com l’antropologia organitza les societats que estudia en marcs classificatoris que permeten la seva comparació, i sobre com les àrees culturals han fixat geogràficament diferències i semblances entre formes culturals.

En la presentació del simposi, les coordinadores van explicar d’on sorgia el interés del grup AHCISP per les àrees culturals i van comentar els objectius del projecte en curs. Eugenia Ramírez-Goicoetxea (UNED) va centrar la seva ponència en les fronteres etno-racials que guien les proves genètiques del National Genographic Project (NGP).

Josep Lluís Mateo Dieste (UAB), a partir de la categoria “The Middle East” va reflexionar sobre la dificultat de pensar les àrees culturals sense tenir en compte els contextos polítics i econòmics.

En una línia semblant, Mònica Martínez Mauri (UB), analitzà la conceptualització de l’Àrea circumcarib al quart volum del Handbook of South American Indians (HSAI).

Per la seva banda, Laura Fontana Sierra (UAB) va presentar la ponència “Categorías por el ‘progreso’: presencia de organismos internacionales en las comunidades mapuche de Chile y sus consecuencias” y Luciano Literas (CONICIT, Universidad de Buenos Aires), la que portava per títol “Más allá de las fronteras. Una aproximación al espacio social y político de las Pampas y Nor-Patagonia desde la antropología histórica”.