El Laboratori d’Arqueozoologia es fruit del creixement, desenvolupament i especialització de les línies de recerca en arqueozoologia que formaven part del “Laboratorio de Paleoeconomía y Paleocología Humana” que el Dr. Jordi Estévez va organitzar l’any 1985 amb el finançament de la Universitat Autònoma de Barcelona i el projecte amb el Dr. Miquel Barceló “Desarrollo de la ganadería desde el origen a la Edad Media en el Levante Peninsular”, i en col·laboració amb el zoològic de Barcelona i la Facultat de Veterinària.

Vídeo del laboratori de Paleoeconomia i Paleoecologia humana l’any 1988. Font: Jordi Estévez. 50 anys d’arqueologia UA

Aviat, l’any 1990, el laboratori es va establir com a Servei d’anàlisis arqueològiques, integrant les diferents línies de recerca del laboratori que, avui, segueixen conformant el Servei d’anàlisis arqueològiques, si bé com a laboratoris especializats independents (Servei d’Anàlisis Arqueozoològiques).

Des de l’any 1984 s’imparteixen classes d’Arqueozoologia a la UAB, que s’han integrat dins el curriculum formatiu del Grau en Arqueologia i el Màster oficial en Prehistòria, Antiguitat i Edat Mitjana sota el paraigües de l’assignatura de Bioarqueologia, que incorpora classes teorico-pràctiques  adiferents nivells a l’aula i al laboratori.

En el marc de múltiples projectes de recerca s’ha desenvolupat un gran nombre de treballs que tenen com a finalitat generar coneixement sobre les dinàmiques de canvi en les societats prehistòriques i històriques i aportar nous instruments i mètodes d’anàlisi apropiats per a l’estudi de les restes de fauna.