El passat mes d’abril, la Universitat Autònoma de Barcelona (UAB) i la Fundació Institut d’Investigació en Ciències de la Salut Germans Trias i Pujol (IGTP) van signar un conveni on es senten les bases perquè la producció científica de l’IGTP es dipositi, preservi i difongui en obert a través del Dipòsit Digital de Documents (DDD) de la UAB.

L’Institut Germans Trias és un centre CERCA, centre públic de recerca català que té per objectiu contribuir a la millora de la salut de les persones a través del coneixement científic i de la seva transferència. Acreditat com a centre d’excel·lència per l’Instituto de Salud Carlos III, i paraigua de l’activitat investigadora de l’Hospital Universitari Germans Trias i Pujol (HUGTiP).

46-05foto

L’IGTP està ubicat al Campus Can Ruti de Badalona, on està fortament connectat amb la resta d’institucions que hi fan recerca: Institut Català d’Oncologia (ICO), Institut de Recerca de la Sida IrsiCaixa, Universitat Autònoma de Barcelona (UAB), Institut Guttmann, Institut de Recerca contra la Leucèmia Josep Carreras (IJC), Fundació Lluita contra la Sida (FLS), Institut de Medicina Predictiva i Personalitzada del Càncer (IMPPC), Banc de Sang i Teixits (BST) i Centre d’Estudis Epidemiològics sobre les Infeccions de Transmissió Sexual i Sida de Catalunya (CEEISCAT).

L’activitat de recerca de l’IGTP es distribueix en 8 àrees, que suposen mig miler de publicacions científiques anuals en prestigioses revistes científiques. Aquestes àrees són:

• Ciències del comportament i Abús de substàncies
• Immunologia i inflamació
• Malalties del cor, vasculars i respiratòries
• Malalties infeccioses
• Malalties endocrino-metabòliques, de l’os i renals
• Fetge i aparell digestiu
• Càncer
• Neurociències

A més, l’Institut disposa de múltiples plataformes tecnològiques i unitats que donen un suport imprescindible als investigadors.

El DDD és l’eina que recopila, gestiona, difon i preserva la producció científica, docent i institucional de la Universitat Autònoma de Barcelona. Aquest dipòsit permet emmagatzemar la recerca publicada per la institució, en accés obert, visible i localitzable per a la comunitat científica internacional.

El dipòsit de la producció científica al DDD permet gaudir d’una sèrie d’avantatges:

• Reunir la producció científica de la institució en un sol dipòsit
• Augment de la visibilitat i l’accés als resultats de la recerca
• Accés al text complet de la recerca
• Compliment de la legislació espanyola i europea vigent
• Accés permanent a la recerca dipositada
• Eines de valor afegit

Mitjançant aquest conveni de col·laboració, signat pel rector de la UAB i pel director científic de l’IGTP, la UAB posa a disposició de l’IGTP el DDD per a la difusió en accés obert de les publicacions científiques de l’IGTP que hagin obtingut les autoritzacions necessàries.

Marta Jordán
Biblioteca de Medicina