La setmana de l’1 al 5 de febrer la Cartoteca de la UAB va participar en les jornades Geografia en Acció organitzades pel Departament de Geografia de la UAB i el Programa Argó de l’ICE. L’objectiu d’aquestes jornades és potenciar i difondre el coneixement de la geografia entre l’alumnat de segon cicle d’ESO i, preferentment, Batxillerat.

Durant aquesta setmana, prop de 90 alumnes de secundària, provinents de 7 instituts de la província de Barcelona, van realitzar a la Cartoteca una part de l’activitat proposada sobre cartografia. Després d’una visita al servei, per tal de conèixer l’espai i la conservació d’aquest tipus de material, els alumnes van anar a una de les sales de treball en grup on se’ls hi va explicar amb més detall els diferents tipus de mapes existents al fons de la Cartoteca i quines eren les informacions que en podien extreure.

4802-01

Un cop feta aquesta introducció general, es va passar a la part pràctica de l’activitat, consistent en la interpretació de l’evolució del territori a partir d’un recorregut cronològic per mapes i fotografies aèries de diferents èpoques que mostraven els canvis que s’havien produït en l’entorn més proper dels estudiants (el seu poble o ciutat). Paral·lelament, també se’ls hi va ensenyar la possibilitat de la visió estereoscòpica a partir d’un parell de fotogrames i un estereoscopi, com a introducció al que posteriorment treballarien amb cartografia digital i escenaris 3D a la part de l’activitat que es desenvolupava al Laboratori d’Informació Geogràfica i Teledetecció.

4802-02

Les sessions van ser guiades pel professor del Departament de Geografia, Albert Pèlachs i la responsable del servei, Marta Gil, i els instituts participants van ser els següents:

INS Llavaneres, de Sant Andreu de Llavaneres
INS Manuel Vázquez Montalbán, de Sant Adrià de Besós
INS del Voltreganès, de Les Masies de Voltregà
INS La Vall del Tenes, de Santa Eulàlia de Ronçana
INS Cal Gravat, de Manresa
INS Barri Besòs, de Barcelona
INS Pompeu Fabra, de Badalona

4802-03

La bona acollida del 2015, primer any en què es va dur a terme aquesta iniciativa, s’ha vist continuada aquest 2016 amb un evident interès per part d’alumnes i professorat. Quatre dels set instituts repetien l’experiència d’apropar la geografia als seus estudiants a través de la cartografia, experiència amb la que esperem continuar col·laborant.

Marta Gil
Cartoteca