Parlar d’Accés Obert (AO) en l’àmbit acadèmic significa, sobretot, parlar de producció científica, entesa com la recerca publicada. Darrerament hi ha hagut canvis substancials repecte en les polítiques relatives a la publicació de la recerca. Actualment, tant la legislació  com la UE, obliguen a publicar i/o dipositar en obert la recerca finançada amb diners públics. A grans trets , aquest canvi implica no deixar la producció científica només en mans dels editors, en favor d’alternatives que garanteixin l’accés universal a la recerca, incentivant un cercle virtuós capaç de generar més activitat científica.

Com  a institució acadèmica, cal aportar solucions per complir amb aquest requisit, dirigides principalmenet als grups i centres de recerca. En algunes universitats la gestió de la producció científica i el dipòsit en obert s’han integrat en un únic sistema. No és el nostre cas, de moment. Atès que actualment  no és possible una integració completa amb el sistema de gestió de la producció científica de la UAB, vam decidir desenvolupar una pàgina dedicada a l’accés obert  (http://www.uab.cat/open-access/) que, de forma simple i gràfica, expliqui  com procedir i què s’està publicant en AO a la universitat.

No partíem de zero sinó que anteriorment ja s’havien fet molts pasos per promocionar l’AO. Per això  es va optar per refer els continguts i donar un impuls  orientat a l’àmbit de la recerca, centrant-nos en els següents propòsits:

Simplificar, sumar i posicionar

Les Biblioteques no són els únics protagonistes de l’AO: l’Àrea de Recerca, sobretot, però també  el Servei de Publicacions, l’Escola de Doctorat  i l’Oficina de Projectes Internacionals (OPIR), d’alguna forma o altra també hi estan implicades. Calia poder donar un únic punt de referència a tota la comunitat universitària, dins i fora de la institució. Resultat d’aquest plantejament, la web està allotjada on creiem que era més desitjable, a Recerca. Hi estan representats els diferents àmbits implicats i vol ser el punt de referència sobre l’AO a la UAB (landing page). L’adreça  respon a aquest propòsit: www.uab.cat/open-access/,  fàcil tamt de recordar com de trobar a  la xarxa. Aquesta solució també ens permet sumar les consultes, fins ara disperses en diferents espais, en favor de la web institucional, a la vegada que afavoreix el posicionament de la universitat a la Xarxa.

uploads

Integrar

Derivat de l’anterior, calia integrar la pluralitat d’informacions sobre Accés Obert disperses en diferents llocs: compliment de mandats, procediment, llicències, contactes, etc. en benefici dels usuaris, especialment investigadors. Es va posar especial atenció en l’explicació del procediment per tal d’enviar documents al repositori, explicant amb imatges les opcions disponibles.

Fer més visible l’activitat del repositori institucional

Mostrar clarament que l’eina institucional per a l’AO és el DDD, fent visible no només el com sinò el què i el quant. Es va apostar per representar gràficament l’activitat del DDD dia a dia, incorporant les dades de consulta en una aplicació que les situa geogràficament. A  més, la mateixa eina  serveix per explicar l’evolució històrica de les consultes i descàrregues del repositori. A la vegada, la presentació selectiva dels articles enviats al DDD permet fer-se una idea de la recerca difosa en obert.

mapa doble2Promocionar els continguts (serveis.uab.cat/ddd/content/promo)

Com a complement, es va considerar que calia portar els continguts al seu origen, a les webs dels grups de recerca. A tal efecte s’ha preparat un kit per tal de  facilitar l’inclusió del continguts de les col·leccions en format html. Cada col·lecció del DDD té assignat un fragment de codi html (www.uab.cat/web/investigar/open-access-uab/difusio-i-formacio-1345691513709.html#codi), el que facilita la seva cerca.

El conjunt és adaptable en tamany i aspecte.

codi2gran
Finalment, aquesta web s’hauria d’entendre com un pas endavant cap a una millor acceptació de l’Accés Obert en el nostre entorn acadèmic i la promoció d’un actiu, el DDD, que de forma reiterada està en posicions capdavanteres en els rànquings internacionals, qüestió que no hauria de passar desapercebuda a la universitat, la primera interessada a tenir un bon aparador  internacaional de la recerca.

Tomàs Fabregat
Grup de treball de Suport a la docència i la recerca