El passat 24 d’octubre, durant la Setmana Internacional de l’Accés Obert, es va organitzar a la UAB una jornada per difondre les darreres novetats en la gestió oberta de les dades de recerca, exposades per Ignasi Labastida  a la vegada que celebràvem el 10è aniversari del Dipòsit Digital de Documents de la UAB (DDD).

L’acte central va ser una taula rodona, coordinada per Joan Gómez Escofet, director del Servei de Biblioteques, titulada “10 anys del DDD”. Va comptar amb la participació de Martí Pumarola, catedràtic del Departament de Medicina i Cirurgia Animals de la UAB, Carme Riera, catedràtica del Departament de Filologia Espanyola de la UAB, Anna Ramon, responsable de comunicació del CREAF de la UAB, i Joaquim Campuzano, cap de l’Àrea de Planificació de Sistemes d’Informació de la UAB. Podeu consultar el vídeo a: https://ddd.uab.cat/record/167143

Durant aquests 10 anys hem pogut observat el creixement espectacular del repositori i la complicitat de la UAB amb l’accés obert, que s’ha demostrat per l’adopció d’una política institucional i un seguit de reglaments, normatives i recomanacions al voltant del DDD. L’augment de serveis i recursos han tingut un gran impacte en la comunitat universitària, tant en l’àmbit de la producció científica com en la difusió de les col·leccions patrimonials.

Aquesta evolució de 10 anys es tradueix en el pas de 10.000 a 150.000 documents o de l’augment de les consultes de 130.000 a 4’5 milions. El dipòsit ha implementat nous serveis de valor afegit com l’autoarxiu de documents, la visualització de cites i noves métriques (Web of Science, Scopus i Altmetrics) i també l’enllaç als DOI (per a articles de revista) i ORCID (per a identificació d’autors).

A més, aquest any 2016 hem adaptat el disseny web per a la consulta a través de dispositius mòbils.
5008ddd

Dos grans portals, dels que ja s’ha parlat anteriorment en altres articles del Biblioteca Informacions, afavoreixen la difusió dels documents recollits al DDD:
• La pàgina d’accés obert de la UAB http://www.uab.cat/open-access/
• El Portal de la Recerca de les Universitats de Catalunya http://portalrecerca.csuc.cat/

Esdevé imprescindible ara seguir treballant per la qualitat de les dades i de la gestió. Durant l’any 2017 està previst aprovar una política acurada de preservació per a garantir l’accés futur als documents.

Cada vegada hi ha més serveis i àrees de la universitat implicades en la gestió i recollida del material i els docents i investigadors són conscients de la importància de l’accés obert i de l’augment de la visibilitat de les seves publicacions.

El Servei de Biblioteques té persones ben formades i amb passió per la feina que fan, per això pensem que en els propers 10 anys establirem noves fites, rebrem noves propostes i fixarem objectius cada cop més ambiciosos.

Cristina Azorín
Unitat Tècnica i de Projectes