A través del Termòmetre de la recerca en obert presentem un recull de dades sobre l’evolució i l’estat de l’accés obert a la UAB.

Les dades estan estructurades en quatre apartats:

1. Número total de documents de recerca dipositats al DDD, que a hores d’ara és de 72.356 documents. Entenem per documents de recerca els articles, llibres i capítols de llibres, jornades i congressos i la resta de tipologies incloses dins la col·lecció “Documents de recerca” del DDD, que són: estudis, patents, prepublicacions, working papers i els treballs realitzats per estudiants de la UAB, des de tesis doctorals fins a treballs de final de grau i màster.
En un segon nivell d’aquest apartat es mostra el percentatge per tipologia de document i per nivell científic (en aquest cas només per la categoria Articles). Aquestes dades demostren que la tipologia més representada són els articles (73%) i d’aquests la gran majoria són de recerca (77,5%).

2. Evolució del número d’articles recollits a EIN@ disponibles en accés obert. Actualment són un total de 9058. En una primera taula podem veure l’evolució des del 2012 i com el percentatge d’aquests documents disponibles a través del DDD creix de forma moderada, passant d’un 21% l’any 2012 a un 25% el 2016.

En el gràfic següent es pot veure la representació per àmbit temàtic. És el camp de les Enginyeries el que té una proporció de documents en obert i recollits a EIN@ més elevada que la resta de disciplines.

Una altra dada que ofereix el termòmetre és el número de documents d’investigadors de la UAB en revistes d’accés obert presents a la base de dades Web of Science; actualment són més de 5000 articles.
3. Número de revistes científiques de la UAB que publiquen en obert. Són un total de 77 títols, totes elles dipositades al DDD.
4. Grups i centres de recerca que disposen d’un espai propi al DDD. Actualment hi ha 54 centres amb més de 6000 publicacions en obert. Tant pel que fa a número de grups com número de documents, l’àrea de coneixement amb més representació és la de Ciències socials i jurídiques.

L’actualització de totes aquestes dades es realitzarà anualment.
Recordeu que al web Open access UAB http://www.uab.cat/open-access/ trobareu tota la informació relacionada amb l’accés obert.

Núria Contreras
Biblioteca de Ciències Socials