Des que es va fer la presentació oficial del Portal de Recerca de Catalunya el 23 de gener de 2017, el grup de treball coordinat pel CSUC (Consorci de Serveis Universitaris de Catalunya ) ha continuat treballant en dues línies. Per un costat ampliar el nombre d’Universitats, centres i instituts de recerca i per l’altre millorar i ampliar les prestacions del Portal

Així doncs, seguint la idea original de convertir el Portal en una aparador obert per difondre la recerca que es fa a Catalunya, al llarg del 2017 s’ha continuat treballant en la incorporació de la producció científica dels investigadors d’instituts i centres del CERCA (Centres de Recerca de Catalunya) i s’ha ampliat el nombre original d’universitats presents. Des del gener de 2018 s’hi ha incorporat la Universitat Abat Oliba CEU i l’Institut de Recerca de la Vall d’Hebron, i estan previstes les incorporacions de l’Institut of Bioengineering of Catalonia (IBEC), l’Institut Català d’Arqueologia Clàssica (ICAC), l’Institut Català de Recerca en Patrimoni Cultural (ICRPR) i l’Institut de Recerca i Tecnologia Agroalimentària (IRTA).

Referent a la millora de les prestacions en la darrera actualització del proppassat mes de febrer cal destacar:

• La incorporació de l’eina Unpaywall. Aquesta eina detecta i proporciona un enllaç a una versió en accés obert en aquells registres de publicacions que no disposen d’un enllaç al repositoris.

La incorporació però d’aquesta eina ha estat subjecta a les condicions que ha establert el Grup de Treball:

• Si al PRC hi ha disponible l’enllaç a un repositoris institucional, no es mostra cap altre versió en accés obert
  • Si l’eina troba diferents versions en accés obert es força per a que s’informi la que estigui disponible en algun repositoris institucional
  • Al costat de l’enllaç proporcionat es mostra quina versió de l’article és (presentada / acceptada / publicada)
  • Relacionat amb el punt anterior per potenciar la visibilitat de les versions disponibles en accés obert en els repositoris s’ha afegit la icona d’un cadenat verd obert davant de les URLs
  • La reordenació dels camps a la vista de les publicacions. L’ordre actual és: títol, autors, investigadors PRC, data de publicació, tipus de document, publicat a, publicat per, ISSN/ISBN, DOI, repositori/URL i procedència
  • La implementació d’estadístiques de contingut per investigador i del total de publicacions i tesis disponibles al PRC. Les dels investigadors es poden consultar des de la seva fitxa i s’ofereix el total de publicacions disponibles per tipus i data. Les de publicacions i tesis es poden consultar des del botó “Estadístiques” que consta en la pàgina principal de les publicacions i de les tesis i s’ofereix el total de la producció científica per data i tipologia documental.
  • Properament afegirem també les mateixes estadístiques de publicacions per cada universitat.

Una tercera prestació que s’ha incorporat ha estat la possibilitat que els investigadors que sol·licitin un nou sexenni d’investigació a l’AQU (Agència per a la Qualitat del Sistema Universitari de Catalunya) puguin recuperar les seva producció científica directament del Portal evitant així haver de reescriure novament el CV amb dades que ja han informat a través de l’aplicació corporativa de la seva universitat (Eina en el cas de la UAB). Aquesta recuperació de dades es fa a través de l’ORCID i sempre és de caràcter voluntari i les dades poden ser modificades i ampliades pel sol·licitant.

Les universitats i centres de recerca que formem part del Grup de Treball del Portal de Recerca de Catalunya continuem treballant per incorporar noves prestacions, millores i continguts al Portal i evidentment per fer-ho agraïm la col·laboració de tots els usuaris que amb les vostres aportacions ens esteu ajudant a fer del Portal una eina útil i efectiva per difondre la recerca que es fa a Catalunya.

Rosa Fàbregas i Estrada
Unitat de Gestió de Dades (Àrea de Gestió de la Recerca)