Fa ja més de vint anys que, sota el lema “Un compromís per a la millora de la qualitat de la universitat pública”, la UAB va signar el seu Contracte programa amb la Generalitat de Catalunya 1998-2001.  Entre els diversos objectius que es proposava assolir durant aquell període, llegim el que deia la línia d’actuació 7.2 : Completar la xarxa de biblioteques i millorar-ne el servei utilitzant els estàndards de qualitat segons les normes ISO 9000. Heus aquí l’origen del sistema de gestió de la qualitat del Servei de Biblioteques, que va rebre la seva certificació ISO 9001 el març de l’any 2000.

Un cop s’obté la primera certificació, la validesa del certificat és de tres anys. Les auditories, però, són anuals seguint el cicle:  auditoria de seguiment (1er any), auditoria de seguiment (2n any) i, al tercer any, auditoria de recertificació, per tornar a començar el cicle.

La certificació del sistema de qualitat s’ha mantingut ininterrompudament, de manera que aquest cicle complet ja s’ha realitzat 7 vegades des de la certificació inicial.  Les visites de l’auditoria externa per assolir la vuitena renovació s’han realitzat el mes de març de 2021, encara en ple estat d’alarma degut a la pandèmia de Covid-19.

Durant quatre jornades intenses, l’auditor extern va visitar la Biblioteca Universitària de Medicina i Infermeria Vall d’Hebron, la Biblioteca de Veterinària, la Unitat Tècnica i de Projectes, la Biblioteca de Comunicació i la Direcció del Servei,  i es va entrevistar amb un total de 21 persones.  L’auditoria es va superar amb èxit sense cap no conformitat ni observació i, a l’informe final, s’assenyalen els següents punts forts del nostre Servei:

• Els plantejaments estratègics establerts i el seu desplegament a traves dels objectius.
  • La sistemàtica de planificació dels de les diverses accions per assolir els objectius, projectes o millores revisats al llarg de l’auditoria.
  • La capacitat del Servei de Biblioteques i de les persones que hi treballen per adaptar-se a la situació d’epidèmia.
  • L’orientació digital/online de les biblioteques i, molt especialment, la participació/implicació de les persones.
  • El conjunt de formació realitzada al llarg de l’any 2020, complexa dintre de la situació d’epidèmia viscuda. Destaca la seva orientació a la “digitalització” i al treball online, la formació realitzada dintre del pla de formació establert i la formació complementària realitzada.
  • La dinàmica de gestió i control del préstec interbibliotecari, la rapidesa en les respostes i les comunicacions amb els usuaris.
  • El projecte de canvi de programa informàtic del Servei de Biblioteques ALMA, la seva planificació i el seguiment del mateix, i destaca la feina feta fins el moment.
  • L’enquesta de satisfacció dels usuaris, tant per la valoració que han donat els usuaris com, especialment, per el conjunt d’accions de millora generades a partir de la mateixa.
  • El conjunt d’accions de millora que s’han generat al llarg de l’any 2020, malgrat la situació d’epidèmia

En definitiva, l’experiència de tot el personal de les biblioteques ha anat enfortint i fent evolucionar el sistema de gestió de la qualitat, que en el darrer any ha pogut mostrar, a més, que és prou flexible per facilitar de manera àgil l’adaptació dels procediments a noves situacions i reptes impensables un any enrere.

Núria Balagué
Sotsdirectora del Servei de Biblioteques