Amb motiu del Centenari del naixement del Doctor Josep Laporte i Salas, la Biblioteca Josep Laporte ubicada a la Casa Convalescència, al recinte modernista de l’Hospital de Sant Pau a Barcelona, ha organitzat una exposició bibliogràfica per il·lustrar la trajectòria d’aquest metge reusenc compromès amb la llengua, la ciència i el país.

L’exposició consta d’una petita selecció de llibres acompanyada de textos que exposen l’obra del doctor Josep Laporte com a metge, polític i acadèmic.

El Doctor Josep Laporte i Salas va néixer a Reus, el 18 de març de 1922. Tota la seva vida va mantenir un lligam sentimental amb la seva ciutat natal. Treballador incansable, generós amb el seu temps – que va dedicar a molts projectes -, i compromès amb els valors cívics de la catalanitat, com ara, la defensa de la llengua catalana, desplegà al llarg de la seva vida una activitat intensa vinculada amb la ciència i l’educació. Va exercir la docència com a Catedràtic de Terapèutica i Farmacologia Clínica a la Facultat de Medicina de la Universitat Autònoma de Barcelona entre 1970 i 1976. L’any 1976 assumeix el càrrec de Rector de la Universitat Autònoma de Barcelona.

Biblioteca Josep laporte

Un altre àmbit en el que el Dr. Josep Laporte desenvolupa la seva activitat és en el sector de la recerca com a director tècnic als laboratoris Dr. Antoni Esteve a partir de l’any 1950 i durant més de vint anys. La seva activitat investigadora s’orienta al desenvolupament de fàrmacs en l’àmbit de l’hemostàsia, els agents antiinflamatoris, l’endocrinologia, l’ús segur dels medicaments i les drogodependències.

Biblioteca Josep Laporte

El Dr. Josep Laporte i Salas va desplegar la seva activitat com a acadèmic al llarg de tota la seva vida i en diversos àmbits. En l’àmbit de les societats científiques, el Dr. Josep Laporte va desenvolupar una tasca molt important com a acadèmic numerari de la Reial Acadèmia de Medicina de Catalunya des de l’any 1978, tasca que va culminar assumint la Presidència de la Reial Acadèmia de Medicina de Catalunya l’any 1993, tot prenent el relleu al Dr. Moisès Broggi. El Dr. Josep Laporte va exercir la presidència fins el setembre de l’any 2002, quan va decidir deixar el càrrec en ser nomenat President de l’Institut d’Estudis Catalans.

Biblioteca Josep Laporte

Pel que fa al seu compromís polític, el doctor Josep Laporte i Salas com a Conseller de Sanitat i Seguretat Social va contribuir al disseny i la implementació d’un nou sistema sanitari català a la primeria dels anys vuitanta quan la Generalitat de Catalunya començava a desplegar les competències en aquest àmbit. Posteriorment, va exercir el càrrec de Conseller d’Ensenyament i de Comissionat per a Universitats i Recerca. En aquests dos àmbits va impulsar la modernització del sistema universitari català i va posar les bases per a una política científica pròpia a Catalunya.

L’exposició en homenatge al Centenari del naixement del Doctor Josep Laporte i Salas es pot visitar a la Biblioteca Josep Laporte fins el 22 de desembre del 2022.

Maria Lluïsa Anton