00tornarxaro
xaro_cxll01

Las mil y una Hipatias (2011) – Assaig –

Escrit conjuntament amb Maria J. Rivera, catedràtica de matemàtiques de la Universitat Politècnica Politécnica de València, en aquest llibre les autores han optat per estudiar la figura d’Hipàtia amb uns altres ulls, els de la introspecció subjectiva, els de la comparació, els de l’escepticisme i, sobretot, els de la no singularitat.

Entrevista a la coautora Maria Josep Rivera

xaro_cxll02

Sofía: la lucha por saber de una mujer rusa (2004) – Assaig –

Sofia Kowalevsky es va sentir atreta per les matemàtiques des de jove però la seva família considerava que el seu estudi no era apropiat per a una noia. Es va veure obligada, doncs, a acceptar un matrimoni de conveniència per poder sortir de Rússia i tenir accés a una educació de nivell superior. A Alemanya les coses tampoc no estaven millor, però Karl Weierstrass li donà classes privades i dirigí la seva tesi doctoral. Va ser gràcies a Mittag-Leffler que va aconseguir una plaça de professora a Estocolm, on va poder desenvolupar la gran part de la seva recerca matemàtica.

xaro_cxll04

Ritmos: matemática e imágenes (2002) – Assaig, Poesia –

L’estructura d’aquest llibre és ben simple: es presenta una fotografia, es mira i es crea un haiku. S’ha escollit aquest tipus de poema per la seva capacitat de síntesi, força visual i ritme. A continuació els autors intenten descobrir alguns dels elements repetitius que la configuren mitjançant un possible model matemàtic. El llibre està agrupat en quatre parts, segons la forma de reproduir la repetició: simetries, projeccions, enrotllaments i fractals. Les fotografies apareixen per ordre de complexitat de les tècniques matemàtiques emprades.

Obra feta en col·laboració amb els professors de matemàtiques Eliseo Borrás Veses i Pilar Moreno Gómez.

xaro_cxll03

Mujeres, manzanas y matemáticas: entretejidas (2000) – Assaig –

Apareixen dones de tots els temps, dones que han cultivat les matemàtiques moltes vegades de forma particular i sense cap reconeixement acadèmic. El llibre comença amb Eva i Lilit, segueix amb la saviesa grega d’Hipàtia. I viatja a orient amb Lîlavatî, Tawaddud i Telassim. Es poden veure també les paradoxes de l’època de la Il·lustració amb la Marquesa du Châtelet i Sophie Germain. Entrem al s. XIX de la mà de Mary Fairfax Somerville, Ada Byron i Sonia Kowalevsky. I Emmy Noether ens obre el s. XX.