Encara que des del Govern i les comunitats autònomes s’assenyali periòdicament que es “revisaran” i “enduriran” els criteris per a la creació de noves universitats, la realitat és que el Sistema Universitari Espanyol segueix comptant amb 50 universitats públiques (l’ultima creada a 1998) i el nombre d’universitats privades segueix creixent i ja arriba a les 44 institucions (últimament Andalusia, Madrid, Galícia, Extremadura, Canàries i el País Basc).

Actualment, moltes d’aquestes universitats privades no compleixen amb els requisits establerts al Reial Decret 640/2021, de creació, reconeixement i autorització d’universitats (l’oferta de títols i nombre de graus, dedicació d’un 5% del pressupost propi a recerca, nombre de doctors, 50% d’alumnes en grau, producció científica , etc). A més, el nombre d’alumnes matriculats als centres privats s’ha triplicat en els darrers 20 anys (passant de 115k a 345k), que suposa aproximadament el 30% dels titulats del curs 2020-21 [FundaciónCYD] tot i tenint en compte que el cost mitjà d’un curs a una universitat privada és x5 o x6 el d’una universitat pública (el volum de negoci de les universitats privades i les escoles de negocis es va situar en 2.575 milions d’euros (2019), un 5,3% més que el curs anterior [DBK]).

La implantació de nous títols per a les universitats privades no pot respondre únicament a criteris de rendibilitat econòmica d’aquestes empreses, per això cal anteposar els interessos de la societat i evitar duplicitats de titulacions. Com sindicat demanen augmentar els requeriments exigibles a les universitats privades en la modificació del Reial decret i també en les futures lleis regionals d’universitats que estan pendents d’aprovar-se a diferents comunitats autònomes.