Articles

2023


Essomba, M. A., Nadeu, M., & Tarrés, A. (2023). Youth Democratic Political Identity and Disaffection: Active Citizenship and Participation to Counteract Populism and Polarization in Barcelona. Societies, 13(12), 245. https://doi.org/10.3390/soc13120245

2023


Essomba, M. A., Nadeu, M., & Tarrés, A. (2023). Young Educators’ Voices on Interfaith Dialogue and Religious Diversity in Leisure Time Education: Towards an Effective Policy Framework and Training. Religions , 14(11), 1378. https://doi.org/10.3390/rel14111378

2023


Essomba , M. A., Tarrés, A., & Argelagués, M. (2023). La investigación-acción comunitaria. Perfiles Educativos45(180), 158-174. https://doi.org/10.22201/iisue.24486167e.2023.180.60918

2023


Essomba, M. A., & Tarrés, A. (2023). Cultural minorities, inclusive education, and digital accessibility during COVID-19 in Catalonia (Spain). In Advances in educational technologies and instructional design book series, 236–251. https://doi.org/10.4018/979-8-3693-0453-2.ch012

2022


Essomba, M. A. (2022). Comportamiento digital de educadoras y educadores en el tiempo libre durante la COVID-19. Resiliencia e innovación contra la incertidumbre. Digital Education Review, 42, 154-170. https://doi.org/10.1344/der.2022.42.154-170

2022


Essomba, M. A., Lleonart, P., Alfonso, L., & Bin, H. (2022). Education for Sustainable Development in Educating Cities: Towards a Transformative Approach from Informal and Non-Formal Education. Sustainability, 14(7), 4005. https://doi.org/10.3390/su14074005

2021


Essomba, M. A. (2021). Young leaders’ voices in leisure time educational educational institutions: narratives of participation, resilience and on covid-19 policies during the pandèmic lockdownYouth Voice Journal, 11, 56-75.

2021


Delgado, K., Barrionuevo, M., & Essomba, M. A. (2021). La educación inclusiva en el nivel inicial. Estudio de un caso. Espacios, 42(3), 27-41. DOI: 10.48082/espacios-a21v42v03p03

2019


Muñoz, G., Quintriqueo, S., Essomba, M. A. (2019). Participación familiar y comunitaria en la educación intercultural en contexto mapuche (Chile). Espacios, 40(19), 21-31.

2019


Escarbajal, A., Essomba, M. A., Abenza, B. (2019). El rendimiento académico de alumnos de la ESO en un contexto vulnerable y multicultural. Educar, 55(1), 79-99.

2019


Essomba, M. A., Guardiola, J., Pozos, K. (2019). Alumnado de origen extranjero y equidad educativa. Propuestas para una política educativa intercultural en España hoy. Revista Electrónica Interuniversitaria de Formación del Profesorado, 33(2), 43-62.

Llibres i capítols de llibre

2023


Tarrés, A., Argelagués, M. & Essomba, M. A. (2023). Familias, escuelas y agentes comunitarios transformando su realidad social. Experiencias de investigación acción counitaria (IAC). In A. S. Jiménez, et al. (Coords.) La escuela promotora de derechos, buen trato y participación. Revisiones, estudios y experiencias, (pp. 624-632). Octaedro.

2023


Nadeu, M., Tarrés, A., & Essomba, M. A. (2023). Actitudes y prácticas interculturales de educadoras y educadores en el tiempo libre en Cataluña. Identidades cosmopolitas en tiempos de transformación social. In T. Morata, E. Palasí, & E. Tobalina (Eds.), Ocio educativo y acción sociocultural: Construyendo modelos para el desarrollo de personas y comunidades (59, pp. 168-175). Graó.

2022


Essomba, M. A., Milán, M., & Guixé, T. (2022). Initial training of vocational education faculty in Spain: higher quality, better skills. In F. Bünning, G.Spöttl & H. Stolte (Eds.), Technical and Vocational Teacher Education and Training in International and Development Co-Operation (pp. 413-434). Springer Singapore.

2021


Essomba, M. A. (2021). Community education, active citizenship and inmigration. Learning to participate in community contexts in times of pandemic. In Handbook of Research on Promoting Social Justice for Inmigrants and Refugees through Active Citizenship and Intercultural Education (pp. 1-15)

2021


Essomba, M. A. (2021). La Diversitat al cor de la infància : anàlisi de contes sobre la diversitat escrits per nenes i nens per al Premi Pilarín Bayés 2020 (1a ed.). Mediterrània.

2017


Alegria, J., Esclapés, E., Iglesias, E., Quintela, J., & Lleonart, P. (2017). Proyecto Prometeus: acceso y permanencia. In M. El Homrani, F. Peñafiel Martínez & A. Hernández Fernández (Coords.), Entornos y Estrategias Educativas para la Inclusión Social (pp. 143-154). Comares.

Materials divulgatius

2022


WUNGU. Gènere i diversitat cultural a l’escola.