Objectius

El projecte es planteja com a objectiu principal:  

Millorar la formació musical als Graus de Mestre de Primària de les universitats catalanes a partir d’un major  coneixement de la música escolar i de la intensificació de la col•laboració amb els centres formadors. 

Per aconseguir-ho, s’han definit els següents objectius específics:  

  • Descriure el paper de la música en les diverses tipologies de projectes educatius dels centres formadors. 
  • Establir les principals competències i perfils dels especialistes de música als centres formadors.
  • Recollir les propostes existents en la formació musical de mestres que encaixin amb els plantejaments  dels centres formadors de referència i/o que involucrin aquestes escoles de referència.
  • Dissenyar i validar millores en les assignatures de l’àrea de música dins del Grau de Mestre de Primària  de les universitats catalanes que comprenguin col•laboracions amb els centres formadors més enllà de les  pràctiques. 

Justificació

La formació inicial del professorat està condicionada per la configuració i demandes provinents de l’entorn  professional al qual s’adreça (els anomenats ‘ocupadors’), en aquest cas el sistema educatiu obligatori. Per  altra banda, com a estudis universitaris, han de respondre al que s’espera d’uns estudis superiors.

El model actual opta per una formació generalista, a diferència d’anteriors estudis de magisteri en què hi havia  titulació específica per a les especialitats. A canvi, estableix que hi hagi unes  mencions que siguin requisit per a adquirir una determinada especialitat, però que únicament suposen una formació específica d’entre 24 i 48 crèdits (entre el 10 i el 20% del total de la carrera) segons el pla d’estudi de cada universitat. En aquest marc, les assignatures  de música dins de la formació inicial de mestres –les obligatòries i les de la menció– haurien de garantir dos  aspectes clau a l’escola actual: a) que es realitzin plantejaments globalitzats que incloguin realment a la  música; i b) una educació musical de qualitat i adaptable a la diversitat de projectes educatius existents.  Per aconseguir-ho, es requereix repensar la formació musical de futurs mestres a partir, entre d’altres  aspectes, d’un coneixement en profunditat del paper de la música i de les competències professionals del  professorat responsable en els diversos models educatius escolars. Més encara quan determinats estudis i experiències mostren l’especificitat de l’àrea de música en els  processos de transformació educativa que s’estan produint a les escoles i a les universitats. 

Des d’una altra perspectiva, fa temps que des de diversos fòrums de referència en relació a formació del  professorat es reclama implicar els centres formadors més enllà d’acollir estudiants en pràctiques, en la línia del que promou el Departament d’Educació i del que busquen diverses iniciatives en les universitats catalanes.

Per últim, hi ha una mancança evident de fòrums i projectes que plantegin i revisin la formació musical de mestres a tot el sistema universitari  català. Fins ara, les principals accions s’han circumscrit a cada universitat i no han permès consensuar quin perfil i model  formatiu musical –d’especialitat i per a generalistes– requereix l’escola catalana. Ara, amb deu promocions de mestres formats en el marc dels Graus i en anys de grans canvis socials i sobretot de projectes  educatius escolars, s’ha fet més evident la necessitat d’impulsar un procés de recerca i innovació conjunt.

Fases

El plantejament de recerca és predominantment qualitatiu i passa per diverses fases,  que van des de la descripció i comprensió de la realitat escolar fins a la proposta i validació de canvis  concrets en la formació musical a partir sobretot de la relació entre universitat i centres formadors. Seguint els objectius específics, el disseny consta de 3 fases:

Descriure i explicar el paper de la música en les diverses tipologies de projectes educatius dels centres formadors (Obj.1)

Octubre 2021 – febrer 2022

Accions principals: Qüestionaris a escoles i estudis de cas

Establir les principals competències i perfils dels especialistes de música als centres formadors (Obj.2)

Recollir les propostes existents en la formació musical de mestres que encaixin amb els plantejaments dels centres formadors de referència i/o que involucrin aquestes escoles de referència (Obj.3)

Març 2022 – juny 2022

Accions principals: Grups de discussió i catàleg de bones pràctiques

Dissenyar, validar i difondre les millores en les assignatures de l’àrea de música dins del Grau de Mestre de Primària de les universitats catalanes que comprenguin col•laboracions amb els centres formadors més enllà de les pràctiques(Obj.4)

Setembre 2022 – desembre 2022

Accions principals: Propostes de millora i difusió del projecte