Publicacions en revistes de recerca indexades a Scopus o Web of Science:

Brunet-Biarnes, M. &Albarracín, L. (2024). Exploring the negotiation processes when developing a mathematical model to solve a Fermi problem in groups. Mathematics Education Research Journal, 36(1), 177-198. https://doi.org/10.1007/s13394-022-00435-9

Ärlebäck, J. B., & Albarracín, L. (2024). Fermi problems as a hub for task design in mathematics and stem education. Teaching Mathematics and its Applications, 43(1), 25-37. https://doi.org/10.1093/teamat/hrad002 .

Torregrosa, A. ., Alba, M., & Albarracín, L. (2023). Aprendizaje basado en problemas en Educación Infantil: promoviendo aprendizajes estadísticos. ENSAYOS. Revista De La Facultad De Educación De Albacete, 38(1), 155–170. https://doi.org/10.18239/ensayos.v38i1.3222

Segura, C., Ferrando, I., & Albarracín, L. (2023). Does collaborative and experiential work influence the solution of real-context estimation problems? A study with prospective teachers. Journal of Mathematical Behavior, 70.

Ärlebäck, J. B., & Albarracín, L. (2022). FPAT—A Framework for Facilitating the Teaching and Learning of Using Fermi Problems Originating in Mathematics Education Research. The Physics Teacher 60(7), 569-571.

Albarracín, L., Hernández-Sabaté, A., & Gorgorió, N. (2022). Designing levels of a video game to promote spatial thinkingInternational Journal of Mathematical Education in Science and Technology, 53(11), 3138-3150. https://doi.org/10.1080/0020739X.2021.1953626

Albarracín, L., Segura, C., Ferrando, I., & Gorgorió, N. (2022). Supporting mathematical modelling by upscaling real context in a sequence of tasks. Teaching Mathematics and its Applications, 41 (3), 183-197.

Albarracín, L., & Ärlebäck, J. B. (2022). Esquemas de resolución de problemas de Fermi como herramienta de diseño y gestión para el profesor. Educación Matemática, 34(2), 289-309.

Aymerich, À., & Albarracín, L. (2022). Modelización matemática en actividades estadísticas: Episodios clave para la generación de modelos. Uniciencia, 36(1), 1-18.

Albarracín, L., López-Simó, V., & Ärlebäck, J. (2021). Repensando los problemas de Fermi para la enseñanza y aprendizaje de las cienciasInvestigações em Ensino de Ciências, 26(3), 56-68.

Albarracín, L., Ferrando, I., & Gorgorió, N. (2021). The Role of Context for Characterising Students’ Strategies when Estimating Large Numbers of Elements on a Surface. International Journal of Science and Mathematics Education 19(6), 1209-1227. https://doi.org/10.1007/s10763-020-10107-4

Albarracín, L. (2021). Una secuencia de actividades para desarrollar la visualización usando un videojuego. Enseñanza de las Ciencias, 39(2), 181-199.

Albarracín, L. (2021). Large Number Estimation as a Vehicle to Promote Mathematical ModelingEarly Childhood Education Journal, 49(4), 681-691. https://doi.org/10.1007/s10643-020-01104-x

Torregrosa, A., Albarracín, L., & Deulofeu, J. (2021). Orientación y coevaluación: Dos aspectos clave para la evolución del proceso de resolución de problemas. Bolema, 35(6), 89-111https://doi.org/10.1590/1980-4415v35n69a05

Gorgorió, N., Albarracín, L., Laine, A., & Llinares, S. (2021). Primary education degree programs in Alicante, Barcelona and Helsinki: Could the differences in the mathematical knowledge of incoming students be explained by the access criteria?. LUMAT: International Journal on Math, Science and Technology Education, 9(1), 174–207. https://doi.org/10.31129/LUMAT.9.1.1468

Ferrando, I., & Albarracín, L. (2021). Students from grade 2 to grade 10 solving a Fermi problem: analysis of emerging models. Mathematics Education Research Journal 33(1), 61-78. https://doi.org/10.1007/s13394-019-00292-z

Albarracín, L., & Gorgorió, N. (2020). Mathematical Modeling Projects Oriented towards Social Impact as Generators of Learning Opportunities: A Case Study. Mathematics, 8(11), 1-20. doi.org/10.3390/math8112034

Torregrosa, A., Deulofeu, J., & Albarracín, L. (2020). Caracterización de procesos metacognitivos en la resolución de problemas de numeración y patrones matemáticos. Educación Matemática, 32(3), 39-67.

Hernández-Sabaté, A., Albarracín, L., & Sánchez, F. J. (2020). Graph-Based Problem Explorer: A Software Tool to Support Algorithm Design Learning While Solving the Salesperson Problem. Mathematics, 8(9), 1-20. https://doi.org/10.3390/math8091595

Albarracín, L., Chico, J., Simarro, C., & Valdés-Sánchez, L. (2019). Un taller de experimentación matemática usando un videojuego de estrategia. ENSAYOS, Revista de la Facultad de Educación de Albacete, 34(2), 85-99.

Albarracín, L. & Ärlebäck, J. (2019). Characterising mathematical activities promoted by Fermi problems. For the Learning of Mathematics, 39(3), 10-13.

Ärlebäck, J., & Albarracín, L. (2019). The use and potential of Fermi problems in the STEM disciplines to support the development of twenty-first century competencies. ZDM, 51(6), 979-990.

Albarracín, L., & Gorgorió, N. (2019). Using Large Number Estimation Problems in Primary Education Classrooms to Introduce Mathematical ModellingInternational Journal of Innovation in Science and Mathematics Education27(2), 45-57.

Mengual, E., Albarracín, L., Muñoz-Escolano, J. M., Oller-Marcén, A. M., & Gorgorió, N. (2019). Diseño de criterios para reducir la variabilidad en la calificación de exámenes de matemáticas en pruebas de acceso a la universidadPNA. Revista de Investigación en Didáctica de la Matemática13(2), 62-83.

Albarracín, L., Arlebäck, J., Civil, E., & Gorgorió, N. (2019). Extending modelling activity diagrams as a tool to characterise mathematical modelling processes. The Mathematics Enthusiast, 16(1), 211– 230.

Pizarro, N., Albarracín, L., & Gorgorió, N. (2018). Actividades de estimación de medida: La interpretación de los docentes de educación primaria. Bolema – Boletim de Educação Matemática, 32(62), 1177–1197.

Albarracín, L. & Gorgorió, N. (2018). Students estimating large quantities: From simple strategies to the population density model. EURASIA Journal of Mathematics, Science and Technology Education, 14(10), 1–15.

Beltrán-Meneu, M. J., Murillo-Arcila, M., & Albarracín, L. (2017). Emphasizing visualization and physical applications in the study of eigenvectors and eigenvaluesTeaching Mathematics and its Applications36(3), 123-135.

Pizarro, N., Gorgorió, N., & Albarracín, L. (2017). Irrupción de un concepto en el currículo: profesores de primaria definen y aplican el concepto de estimación de medidaDilemas contemporáneos: Educación, Política y Valores5(1), 1-27.

Albarracín, L., Aymerich, À., & Gorgorió, N. (2017). An open task to promote students to create statistical concepts through modellingTeaching Statistics39(3), 100-105.

Mengual, E., Gorgorió, N., & Albarracín, L. (2017). Análisis de las actividades propuestas por un libro de texto: el caso de la medidaREDIMAT6(2), 136-163.

Ferrando, I., Albarracín, L., Gallart, C., García-Raffi, L. M., & Gorgorió, N. (2017). Análisis de los modelos matemáticos producidos durante la resolución de problemas de FermiBolema – Boletim de Educação Matemática31(57), 220-242.

Stohlmann, M. S., & Albarracín, L. (2016). What is known about elementary grades mathematical modellingEducation Research International2016. Article ID 5240683.

Hernández-Sabaté, A., Joanpere, M., Gorgorió, N., & Albarracín, L. (2015). Mathematics learning opportunities when playing a tower defense gameInternational Journal of Serious Games2(4), 57-71.

Albarracín, L., & Gorgorió, N. (2015). A brief guide to modelling in secondary school: estimating big numbersTeaching Mathematics and Its Applications34(4), 223-228.

Albarracín, L., & Gorgorió, N. (2014). Devising a plan to solve Fermi problems involving large numbersEducational Studies in Mathematics86(1), 79-96.

Albarracín, L., & Gorgorió, N. (2013). Problemas de estimación de grandes cantidades: modelización e influencia del contextoRevista Latinoamericana de Investigación en Matemática Educativa16(3), 289-315.

Albarracín, L., & Gorgorió, N. (2013). Problemas de estimación de magnitudes no alcanzables: estrategias y éxito en la resoluciónPNA. Revista de Investigación en Didáctica de la Matemática7(3), 103-115.

*Nota: les publicacions anteriors es poden trobar als llistats d’Scopus i del Web of Science (SSCI, SCIE, ESCI, Scielo)