Erasmus+: Estada de Recerca a Bogotà, Colòmbia
11/12/2024
De l’11 al 27 de desembre de 2024, Denise Paola Holguín durà a terme una estada de formació acadèmica Erasmus+ al Departament de Llengües i Cultures de la Universitat dels Andes, a Bogotà, Colòmbia.
L’objectiu principal de l’estada és enfortir la col·laboració acadèmica en l’àmbit de la formació de professorat de llengües i la gestió de la diversitat lingüística i cultural. Durant aquest període, es pretén conèixer i explorar les pràctiques de formació de professorat relacionades amb l’educació lingüística i intercultural, emmarcades en les Epistemologies del Sud i amb un enfocament decolonial. Aquesta mobilitat facilitarà l’establiment de vincles amb una institució reconeguda per la seva expertesa en educació intercultural, alhora que promourà l’enriquiment acadèmic mitjançant l’intercanvi de coneixements i la col·laboració en recerca.
Aquesta activitat reforça el seu compromís amb una educació crítica i global, alineada amb les activitats de recerca del GREIP i el projecte CULT de la Universitat Autònoma de Barcelona.
“Parlar en bilingüe” Una presentació de Tamara Daiana Alegre
16/11/2024
El passat 14 de novembre, la investigadora argentina Tamara Daiana Alegre va visitar el grup de recerca GREIP i va oferir una xerrada titulada “Parlar en bilingüe: una etnografia en co-labor sobre usos lingüístics i processos de transmissió del guaraní a Corrents, l’Argentina”.
Durant la seva presentació, va compartir preguntes clau, l’enfocament metodològic i els resultats d’una recerca centrada en els usos i la transmissió del guaraní. La investigadora va explicar com, a partir del seu propi cas familiar, s’ha passat d’una primera generació monolingüe en guaraní a una quarta generació monolingüe en castellà.
A més, a través al canal de la Càtedra Guaraní a Instagram, va entrevistar la Dra. Júlia Llompart, amb qui va compartir visions i va generar sinergies per continuar impulsant aquesta important tasca de preservació i promoció del guaraní.
https://www.instagram.com/catedraguarani.unne/reel/DCXvxDQSGGJ/
afex-aprenem
24/10/2024
Com a equip d’investigació del projecte CULT, estem profundament agraïts per l’article publicat al web del programa AFEX, que reflecteix la col·laboració enriquidora desenvolupada durant aquests tres anys. Si voleu conèixer més detalls sobre aquesta experiència transformadora, us convidem a llegir l’article complet directament a la seva pàgina web. No us podeu perdre l’oportunitat de descobrir com aquesta sinergia ha contribuït a l’enfortiment d’AFEX, als nostres investigadors i a la formació de professionals sensibles a la diversitat lingüística i cultural.
ALPHABETICA
15/10/2024
Les bones notícies no paren d’arribar per als col·laboradors del projecte CULT. La Dra. Claudia Vallejo ha guanyat recentment la participació en el projecte ALPHABETICA, que, en certa manera, és una continuació de l’actual projecte H2020 NEW ABC, en el qual també van participar membres de CULT.
El projecte ALPHABETICA adopta un enfocament multi mètode i participatiu per a estudiar l’impacte de l’educació basada en les arts en el desenvolupament holístic de nens i joves. Alhora, se centra en l’efecte transformador de la seva participació activa i apoderament en el seu procés d’aprenentatge, per tal de promoure l’aprenentatge al llarg de tota la vida i afrontar els reptes del futur.
Mitjançant un enfocament participatiu i pràctic, l’ambició de ALPHABETICA és generar un impacte transformador en l’ensenyament de les arts i l’educació basada en les arts. El projecte busca superar les llacunes existents en la recerca, activar la formació educativa artística per posar-la a l’abast de tots els infants, i avaluar i validar els resultats dels enfocaments transferibles apresos a través de les arts.
Estem molt emocionats i ansiosos per veure com es desenvolupa aquest projecte tan interessant.
conferencia EARLI – Utrecht, Países Bajos
14/10/2024
El Dr. Reinaldo Martínez, miembro del proyecto CULT, presentó en la Conferencia Conjunta 2024 de los Grupos de Interés Especial (SIG) 4 (Educación Superior) y 17 (Métodos de Investigación en el Aprendizaje) de EARLI, celebrada en Utrecht, Países Bajos a finales de septiembre, los avances en el análisis de los patrones de aprendizaje de los estudiantes de Ciencias de la Educación en prácticas de Enseñanza de la Lengua desde una perspectiva plurilingüe, desarrollados dentro del proyecto CULT.
Este evento internacional reunió a investigadores de diversas disciplinas, centrados en el estudio de los procesos de aprendizaje en la educación superior y en el desarrollo de métodos de investigación innovadores. La participación del Dr. Martínez no solo permitió destacar los progresos del proyecto CULT, sino también abrir nuevas oportunidades de colaboración con otros expertos en la materia.
Última Etapa del Proyecto CULT: Reunión Clave en Línea
13/09/2024
Els membres del projecte CULT, liderat per la Dra. Júlia Llompart, es van reunir per a organitzar i planificar la fase final d’aquest projecte finançat pel Ministeri de Ciència, Innovació i Universitats. Com us hem esmentat anteriorment, aquest projecte adopta una perspectiva etnogràfica que busca documentar i comparar pràctiques comunicatives i educatives plurilingües en contextos formals i no formals, contrastant-les amb altres programes i propostes existents. A més, segueix una agenda de recerca-acció col·laborativa i participativa, incorporant a joves com a investigadors i investigadores. Convidem a totes les persones interessades a aprofitar els recursos generats durant aquests quatre anys de treball i a explorar la pàgina web per coneixer més sobre els resultats del projecte.
XXI Congreso Internacional de Investigación Educativa AIDIPE 2024
20/06/2024
La semana pasada, la Dra. Denise Holguín, miembro del proyecto CULT presentó la comunicación titulada “Educación lingüística de adultos: experiencias de formación colaborativa y participativa para la sostenibilidad social” en el XXI Congreso Internacional de Investigación Educativa AIDIPE 2024 en la Universitat de Barcelona. El evento, cuya co-organización estuvo a cargo de la Universitat Autònoma de Barcelona y concretamente del Dr. J. Reinaldo Martínez-Fernández, miembro del equipo de investigación del proyecto CULT fue un escenario académico ideal de socialización y divulgación de la investigación en el marco del proyecto.
SEMINARI INTERNACIONAL cult
17/06/2024
Dimecres passat, 12 de juny, es va celebrar el seminari internacional CULT a la sala de revistes de la biblioteca d’humanitats de la Facultat de Ciències de l’Educació de la Universitat Autònoma de Barcelona. L’esdeveniment va comptar amb la participació de la Dra. Mari Bergroth i la Dra. Beatriz Peña Dix, que van aportar una mirada inclusiva per gestionar i aprofitar la diversitat lingüística, compartint els reptes i oportunitats que existeixen a l’hora d’incorporar la interculturalitat a la pràctica docent.
Els estudiants de l’assignatura Acollida Lingüística a l’Escola del Grau d’Educació Primària i del Grau d’Educació Infantil també van participar amb una presentació de pòsters sobre els reptes i propostes per a l’acolliment lingüístic i cultural en els centres educatius. Les seves propostes van ser molt inspiradores i van demostrar l’esforç i treball realitzat durant el curs als centres educatius.
El seminari també va comptar amb tallers simultanis, on els assistents van poder experimentar de primera mà com es treballa als centres d’alfabetització d’adults, persones migrades i en situació de refugi. Per finalitzar, es va fer una taula rodona sobre l’educació lingüística per a persones adultes: reptes i formació. Aquesta va comptar amb la participació de la Dra. Dolors Masats, cap del Departament de Didàctica de la Llengua i la Literatura i de les CCSS i formadora de docents; Manuela Simancas, Directora del CFA Pau Casals; Isa Redany i Alba Marzo, representants de l’Escola Popular d’Educació Contínua Martinet Solidari; Saba Mohamed Bibi, dinamitzadora del programa AFEX de Casa Àsia, i Asma Malik, estudiant del mateix programa.
Aquesta jornada ha estat molt profitosa per a tots els assistents. No només s’ha tingut l’oportunitat de conèixer diverses propostes per a l’alfabetització d’adults, sinó que també s’ha pogut reflexionar sobre la importància de la interculturalitat a l’aula, des de la veu dels participants. Esperem comptar amb més sessions com aquesta, que ens permetin tenir un espai de diàleg sobre l’aprenentatge col·laboratiu, les qüestions relacionades amb l’acolliment lingüístic i l’ensenyament i aprenentatge de llengües locals en contextos de diversitat (tant per a nens com per a persones adultes), els reptes que emergeixen i la formació de docents capaços de gestionar la diversitat lingüística i cultural.
estada de recerca – erasmus + program
03/06/2024
La setmana del 27 al 31 de maig, la Dra. Denise Holgín, membre de l’equip CULT, va realitzar una estada a Kogeka Sint Jozef, Gell, Belgium. En la seva estada va tenir reunions amb membres del programa KOGEKA, relacionades amb l’educació en conductes per a la inclusió educativa i social. A més a més va visitar les famílies de l’escola i va realitzar observacions a l’aula de la classe inicial (OKAN Green) per a familiaritzar-se amb els perfils de l’alumnat i les metodologies d’ensenyament. Aquesta visita va suposar la continuació del diàleg iniciar entre KOGEKA i CULT l’any 2022.
estada de recerca
31/05/2024
Emilee Moore realitza una estada de recerca en el marc del programa José Castillejo en la School of Education de la University of Queensland. Durant l’estada desenvolupa el projecte La diversidad lingüística de docentes en formación y su potencial educativo: fase exploratoria de un estudio de caso comparativo en col·laboració amb la professora Dra. Simone Smala.
Educació lingüística i formació en alfabetització d’adults
18/05/2024
El passat dimecres 15 de maig, membres de CULT, doctorands i associats del grup de recerca GREIP van tenir el privilegi d’assistir a una sessió formativa organitzada per i per al grup de recerca CULT – GREIP. El nostre formador, César Herranz Pedriza, membre del projecte europeu ORALPHA, professor d’educació per a adults, i coautor del mètode avançat d’alfabetització ORALPHA 2 i de l’APP ORALPHA per a telèfons mòbils, va compartir la seva experiència en l’ensenyament d’adults i joves migrants.
Durant la sessió, vam explorar diversos conceptes, mètodes d’ensenyament, materials i reptes relacionats amb l’alfabetització d’adults i joves d’origen migrant. Vam poder aprofundir en les característiques úniques de les aules d’alfabetització per a aquest grup demogràfic i vam discutir sobre els processos d’aprenentatge implicats.
Seminari Internacional CULT
10/05/2024
El passat dimecres 15 de maig, membres de CULT, doctorands i associats del grup de recerca GREIP van tenir el privilegi d’assistir a una sessió formativa organitzada per i per al grup de recerca CULT – GREIP. El nostre formador, César Herranz Pedriza, membre del projecte europeu ORALPHA, professor d’educació per a adults, i coautor del mètode avançat d’alfabetització ORALPHA 2 i de l’APP ORALPHA per a telèfons mòbils, va compartir la seva experiència en l’ensenyament d’adults i joves migrants.
Durant la sessió, vam explorar diversos conceptes, mètodes d’ensenyament, materials i reptes relacionats amb l’alfabetització d’adults i joves d’origen migrant. Vam poder aprofundir en les característiques úniques de les aules d’alfabetització per a aquest grup demogràfic i vam discutir sobre els processos d’aprenentatge implicats.
mesa redonda UAM
24/04/2024
La Dra. Júlia Llompart de la UABparticipó como ponente en investigación en la mesa redonda “Creando puentes para la interculturalidad y el multilingüismo: experiencias de acción innovadora”, organizada en el marco de la Semana de las Lenguas de la Universidad Autónoma de Madrid y que tuvo lugar el 24 de abril de 2024. La Semana de las lenguas, celebrada del 22 al 26 de abril, incluía distintas mesas redondas, talleres y un micro abierto. Junto con esta participación en la mesa redonda, la Dra. Llompart organizó y participó en el Taller de Educación para la Justicia Sociolingüística, el día 25 de abril, en colaboración con el Dr. David Poveda.
Estada Al Centre de Investigação e Estudos de Sociología, Iscte-IUL de Lisboa, Portugal
12/04/2024
La Dra. Denise Holguín va visitar AJPAS CLAIM i el Centre Comunitari del Alto da Loba a Lisboa, Portugal, del 8 al 12 d’abril, amb l’objectiu d’observar les classes d’alfabetització per a adults i rebre una breu formació sobre els mètodes i materials d’ALFALIT Portugal. A més, va ser l’encarregada d’impartir un seminari titulat “Estratègies col·laboratives i participatives per a una educació lingüística inclusiva” el 10 d’abril, al qual van assistir estudiants de postgrau com a part de l’assignatura “Descendents d’Immigrants i Educació” del Màster en Educació i Societat del Centre d’Investigació i Estudis de Sociologia, Iscte-IUL de Lisboa, Portugal. El dia 11 d’abril de 2024, va tenir l’oportunitat, també, de reunir-se amb els directors dels Serveis de Promoció de la Llengua Portuguesa (SPLPt) i del Departament d’Integració de Migrants (DIM) de l’Agència per a la Integració, Migracions i Asil (AIMA), per aprofundir en el coneixement i intercanviar perspectives sobre les polítiques i pràctiques espanyoles i portugueses relacionades amb l’alfabetització i l’ensenyament d’idiomes per a immigrants adults, així com en el recentment publicat “Pla Estratègic per a l’Aprenentatge de Portuguès com a Llengua Estrangera”. Els aprenentatges obtinguts i el diàleg establert són una gran aportació per al projecte CULT.
Estada Erasmus+ i Formació en Aveiro, Portugal del 2 al 8 d’abril
05/04/2024
En el marc de l’estada de formació Erasmus+ a la Universitat de Aveiro, Portugal de la Dra, Denise Holguín, el Laboratori de Didàctica de les Llengües (LabELing) del CIDTFF va organitzar un seminari de discussió científica sobre el projecte CULT – Constructing a Collaborative Understanding of Learning and Teaching for the XXI Century (PID2020-115446RJ-I00), titulat: “Collaborative and Participatory Strategies for Inclusive Language Education: Insights from CULT project”.
Els assistents han tingut l’oportunitat d’escoltar els resultats preliminars de la recerca, que van il·lustrar com la col·laboració i participació fomenta una comprensió matisada de les realitats educatives i van destacar la importància de les diverses veus i experiències a l’hora de donar forma a un ensenyament lingüísticament i culturalment inclusius.
SEMINARIO PAFIU 2024 · 8va EdicióN
13/03/2024
La Dra. Júlia Llompart i la Dra. Denise Holguín, membres de CULT van fer part del Seminari PAFIU 2024 · 8ena edició el passat 5 de març. Durant la seva presentació titulada “Constructing a collaborative understanding of learning and teaching for the XXI century, CULT” van exposar el projecte CULT que té entre els seus objectius donar resposta a una necessitat educativa i social de comunicació i inserció, mitjançant la implementació d’un programa d’educació no formal de l’ensenyament plurilingüe a dones immigrants a Catalunya. Aquest projecte segueix una línia de recerca-acció col·laborativa i participativa, amb una metodologia etnogràfica que incorpora la participació en l’aprenentatge-servei. La seva presentació va ser molt esclaridora i enriquidora per a tots els assistents al seminari.
Xerrada de la Doctora Denise Holgín
20/02/2024
El proper 23 de febrer, la Dra. Denise Holguín oferirà una interessant xerrada titulada “Migració, interculturalitat i perspectiva antiracista”, en col·laboració amb l’ACOF, una plataforma dedicada a l’acollida sociolingüística que reuneix més de 70 entitats i institucions a Barcelona. A través del seu treball en l’àmbit de l’ensenyament de llengües i l’alfabetització, aquesta plataforma busca millorar la formació dels professionals dedicats a aquests temes i desenvolupar materials didàctics innovadors.
Us convidem cordialment a assistir a aquesta xerrada i a donar suport a la nostra estimada col·lega en aquesta iniciativa.
Doctorant de CULt presenta a l’escola doctoral greip
18/02/2024
El doctorand Diego Luiz Albuquerque va presentar el seu projecte de tesi titulat “Adolescents que actuen com a professors i intermediaris lingüístics: utilitzant el plurilingüisme com a estratègia d’instrucció per a l’aprenentatge addicional d’idiomes. Dades interaccionales” a la primera jornada de l’Escola Doctoral GREIP.
Aquest projecte de tesis, desenvolupat dintre del projecte CULT, promet aportar valuoses mirades sobre com els adolescents poden exercir rols clau com a facilitadors de l’aprenentatge lingüístic, explorant el potencial del plurilingüisme com a eina pedagògica innovadora.
convenció apac
15/02/2024
Les nostres companyas de l’equip CULT, Júlia Llompart, Dolors Masats, Emilee Moore i Claudia Vallejo van presentar el taller “Siguem professors lingüísticament i culturalment sensibles!” a la Convenció anual de l’APAC que es va celebrar de l’1 al 3 de febrer a Barcelona.
Seminari internacional cult
09/02/2024
Ens dirigim a vosaltres per convidar-vos a reservar la data per al Seminari Internacional CULT: Construir un ensenyament i aprenentatge lingüísticament i culturalment inclusius per al segle XXI. L’esdeveniment se celebrarà el 12 de juny, des de les 15.45 h fins a les 20.30 h, a la Sala de Revistes de la Biblioteca d’Humanitats, situada a la Facultat de Filosofía i Lletres de la Universitat Autònoma de Barcelona.
Ben aviat rebreu un correu amb la planificació detallada i més informació sobre les diverses activitats programades. Esperem comptar amb la vostra participació i veure-us a tots i a totes durant aquest esdeveniment tan enriquidor.
Taller sobre el aprendizaje basado en retos como una propuesta de investigación colaborativa
26/01/2024
El día 24 de enero Júlia Llompart fue invitada a impartir un taller sobre el aprendizaje basado en retos como una propuesta de investigación colaborativa en el grupo de investigación MIRCo, de la Universidad Autónoma de Madrid, dirigido por la profesora Luisa Martín Rojo. En el taller, se presentó el proyecto de investigación colaborativo CULT (Construir una comprensión colaborativa de enseñanza y el aprendizaje para el siglo XXI, PID2020-115446RJ-I00, financiado por MCIN/ AEI/10.13039/501100011033) y su génesis. A continuación, se detalló la metodología basada en la investigación-acción colaborativa y el aprendizaje basado en retos para la formación docente que se sigue en el proyecto. Finalmente, se abrió un espacio de debate sobre la investigación colaborativa (investigación-acción, PAR, etnografía colaborativa…) y los desafíos y posibilidades que nos ofrece. El taller permitió continuar el diálogo y el intercambio entre el proyecto CULT y el grupo de investigación MIRCo y el proyecto Equiling.
Membres de cult per presentar-se a la Convenció APAC
21/01/2024
Els nostres membres de l’equip Júlia Llompart, Dolors Masats, Emilee Moore i Claudia Vallejo presentaran el taller “Siguem professors lingüísticament i culturalment sensibles!” a la Convenció anual de l’APAC que se celebrarà de l’1 al 3 de febrer a Barcelona. Aquest esdeveniment híbrid combina sessions online en directe i gravades, així com sessions presencials.
APAC és una associació sense ànim de lucre que dona suport als professors d’anglès que treballen a Catalunya i que va ser fundada el 1986. L’associació acull professors de primària i secundària, professors en acadèmies d’idiomes, professors autònoms, desenvolupadors de material, o qualsevol que sigui l’expertesa en l’àmbit de l’anglès com a llengua estrangera.
Al llarg de les dues últimes dècades, la dinàmica lingüística dels centres educatius de Catalunya s’ha transformat, i ara més que mai, les nostres aules estan enfosquint-se amb diferents idiomes i dinàmiques, tant per part de l’alumnat com del professorat. La presentació dels membres del nostre equip se centra en el procés d’aprenentatge i reconeixement de la diversitat lingüística que viu a nosaltres mateixos i a les nostres aules, i en la reflexió sobre com els professors poden planificar les seves lliçons per contribuir a una docència lingüística i culturalment sensible. Convidem calorosament a qualsevol persona interessada en el tema a unir-se al nostre equip el 3 de febrer, de 11:20 a 12:20, registrant-se en el següent enllaç https://shorturl.at/uFV17
Etnografies participatives: investigar per a transformar
18/01/2024
En la conferència presentada per la Dra. Gabriela Prego el mes de desembre passat es va abordar la importància de l’escola com un espai estratègic per a gestionar escenaris multilingües relacionats amb la migració i els processos de canvi de la superdiversidad. La Dra. Prego destaco les recents recerques sobre la necessitat d’incorporar varietats locals i llengües de migrants en el currículum educatiu per a promoure la inclusió social. La presentació es va centrar en la proposta de recursos TIC-TAC-*TEP dins d’una recerca-participativa en el projecte EquilinGalicia, que examino la transformació sociolingüística en el context educatiu gallec. L’objectiu va ser mostrar com aquests recursos, juntament amb la reflexió metalingüística, permeten investigar i valorar els repertoris lingüístics invisibles a l’aula en col·laboració amb els estudiants.
Estenem el nostre agraïment a la Dra. Prego per la seva destacada presentació.
VISITA DE L’INVESTIGADOR DE L’IRCAM MUSTAPHA SGHRIR
15/01/2024
Entre els dies 14 i 24 de desembre, el grup GREIP i el projecte de recerca CULT, han rebut la visita de Mustapha Sghrir, investigador de l’IRCAM (Institut Royal de la Culture Amazigue). Durant aquests dies, s’han dut a terme diverses activitats que han permès la formació tant del grup (GREIP-CULT) com del futur professorat de secundària: diverses reunions amb l’equip CULT-GREIP i amb professorat del departament, una sessió de diàleg/intercanvi sobre la situació de l’ensenyament de la llengua amaziga al Marroc i el català a Catalunya i una conferència (sobre la situació sociolingüística de la llengua amaziga al Marroc i el seu ensenyament) i un taller de llengua amaziga amb el grup de futurs docents de francès del Màster de Formació de Professorat. La visita de Mustapha Sghrir ens ha donat l’oportunitat de conèixer més coses sobre la situació de la llengua amaziga al Marroc, una de les llengües familiars de l’alumnat al nostre context.
Cercle de lectura: Decolonialitat
18/10/2023
Membres de CULT – GREIP i estudiants de doctorat es van reunir per a la discussió sobre el tema de la decolonialitat després d’haver llegit diversos textos d’autors seminals en el camp (per exemple, Mignolo, Walsh, Canagarajah). La discussió va ser dirigida per la Dra. Denise Holguin. Qüestions i reflexions sobre com entendre la complexitat de les dicotomies colonialisme-decolonialisme i potser més aplicació des de perspectives no eurocèntriques en espais pedagògics sorgits d’un debat viu. Tots els participants van estar d’acord que les lectures i la discussió donaven molt a pensar.
Denise Holguín presenta la recerca CULT a LESLLA
10/09/2023
La Dra Denise Holguín, membre de l’equip del projecte CULT, va participar del Simposi internacional LESLLA 19th els passats 7 i 9 de setembre amb una presentació titulada Hacia una ecología de saberes para la formación de docentes LESLLA. En aquesta presentació, en què s’hi analitzaven dades del projecte CULT, va parlar d’una proposta col·laborativa i participativa basada en el design thinking i la problematització dels reptes relacionats amb l’alfabetització de persones adultes per a la formació de docents en contextos de migració. La presentació va tenir molt bona rebuda!
MEMBRES DE CULT PARTICIPEN AL CAMPUS ITACA
19/07/2023
CULT – GREIP s’ha sumat un any més a aquest projecte soci educatiu organitzat per la Universitat Autònoma de Barcelona a través de la Fundació Autònoma Solidària. L’objectiu va despertar l’interès de l’alumnat perquè, una vegada acabada l’etapa d’educació secundària obligatòria, donin continuïtat a la seva formació post-obligatòria oferint-los un espai de convivència entre alumnes procedents d’entorns socials diferents i potenciant l’ús del català com a llengua vehicular. Enguany, la participació ha estat liderada per l’alumnat doctoral CULT – GREIP: Diego Albuquerque, Klaudia Kruszynska i Cèlia Pratginestós.
Participació de CULT al simposi internacional EDiSo
04/07/2023
Els passats 28-30 de juny es va celebrar a la Universidad de Valladolid el VI Simposi EDiSo i la IP del projecte CULT, Júlia Llompart, hi va participar amb la presentació de part de la recerca CULT ‘Alumnes plurilingües com a docents de llengua en entorns educatius diversos: possibilitat i implicacions’ i també del documental Veus. La participació en aquest simposi va permetre compartir resultats del projecte CULT amb persones expertes de l’àmbit nacional i internacional.
CULT member Denise Holguin gives keynote
29/06/2023
Título: Hacia una ecología de saberes para la formación docente en contextos de migración
Evento: Professional & Academic Development Series
Descripción: Se presentan los resultados parciales de una propuesta para la formación de docentes en contextos de migración desde una comprensión decolonial de la educación. Esta propuesta se fundamenta en la formación y la investigación desde paradigmas colaborativos y participactivos.
CULT participa en ARLE SIG 2023
29/06/2023
Membres i col·laboradors de CULT han participat estretament amb l’organització del congrès International Association for Research in L1 Education (ARLE) a Barcelona a juliol. L’organitzador principal ha sigut Xavier Fontich, amb Dolors Masats, Jordi Pérez i Marcos Troncoso al comitè organitzatiu.
Altres membres CULT, Cèlia Pratginestós, Dolors Masats, Júlia Llompart i Emilee Moore van presentar sobre el projecte CULT.
internacional EDILIC
28/06/2023
Les companyes del GREIP Dolors Masats i Claudia Vallejo van participar en el 10º Congrés Internacional de l’Associació EDILIC que va tenir lloc entre el 28 i el 30 de juny a Copenhaguen. La comunicació que van presentar, amb títol “Language brokering in a non-formal education program for migrant parents”, va ensenyar diferents modalitats i característiques de la mediació interlingüística -incloent-hi la mediació intergeneracional inversa o language brokering- a partir de dades del projecte CULT.
La presentació va tenir molt bona acollida per part dels assistents i ens va permetre divulgar els resultats del projecte CULT i expandir la nostra xarxa de col·legues dins i més enllà de l’associació EDILIC, de la qual la no
FORMACIÓ D’AFEX- CULT
14/05/2023
Aquesta formació es va tractar de continuar identificant els reptes, posar-los en comú entre les dinamitzadores i estudiants de la UAB. En el treball en quip es van poder veure noves perspectives a diferent
FORMACIÓ D’AFEX- CULT AMB LA VISITA DE ADIL MOUSTAOUI
15/04/2023
La passada formació es va comptar amb la participació del Dr. Adil Moustaoui qui va explicar a les formadores el que era la Teòria del Dèficit relacioanda amb la inmigració. Finalment es van crear grups de treball per fer un taller basat amb el
CULT participa en una formació del Programa BCN Interculturalitat
14/04/2023
El passat 16 de març de 2023, la nostra companya Claudia Vallejo va presentar una sessió sobre plurilingüisme en el marc de la formació “L’atenció al públic i la programació d’activitats amb perspectiva intercultural”, organitzada pel Programa BCN Interculturalitat de l’Ajuntament de Barcelona. La sessió, titulada “Diversitat lingüística i plurilingüisme: Com abordem la diversitat que ens envolta?” es va enfocar a sensibilitzar, informar i desmuntar creences i prejudicis al voltant de la diversitat lingüística que caracteritza les nostres societats. La proposta va ser rebuda amb molt interès per professionals amb diversos perfils que treballen en els equipaments públics de proximitat del districte de l’Eixample.
Membres de cult participen en el projecte New ABC (H2020)
13/04/2023
Al llarg dels darrers mesos del 2022 i el que portem del 2023, algunes companyes del grup han participat en diverses activitats a espais escolars i extraescolars del territori en el marc del projecte H2020 ‘New ABC’ (https://newabc.eu/), liderat a la UAB pel grup de recerca MIRAS (https://webs.uab.cat/miras/ca/), i del qual algunes persones de CULT – GREIP també són membres. Entre altres coses, dins del projecte s’han portat a terme formacions i activitats per impulsar una didàctica plurilingüe amb mestres, estudiants i famílies de l’Institut escola El Viver de Montcada i Reixac. També s’ha dissenyat un projecte sobre diversitat lingüística i cultural per al programa extraescolar CROMA de la Fundació Autònoma Solidària (FAS), el qual s’ha portat a terme en 4 escoles de Cerdanyola i Terrassa. Algunes de les activitats implementades en aquests espais han consistit en sessions de formació docent, la creació de biografies lingüístiques, grafitis i altres expressions artístiques, i la producció de contes plurilingües amb les famílies. Des de CULT esperem continuar contribuint en aquest projecte tan engrescador!
FORMACIÓ SOBRE NOVES FORMES DE CONEIXEMENT I RELACIONS DE PODER
13/03/2023
En el marc de les formacions del projecte CULT (Constructing a collaborative understanding of learning and teaching for the XXI century, PID2020-115446RJ-I00, Ministerio de Ciencia e Innovación, Agencia Estatal de Investigación) i el programa AFEX-AFFM (Aprenem famílies en xarxa, Casa Àsia), el Dr. Adil Moustaoui impartirà una formació sobre noves formes de coneixement i relacions de poder. La formació tindrà una durada de 5:30 hores i tindrà com a objectiu reflexionar sobre la relació entre la llengua, la família i l’escola i la promoció de noves formes de coneixement i treballar per reptes per trencar visions deficitàries respecte les famílies d’origen migrant.
La formació està dirigida principalment a famílies participants al programa AFEX-AFFM; dinamitzadores del programa AFEX-AFFM; estudiants en pràctiques de la Facultat de Ciències de l’Educació; i persones investigadores interessades en la inclusió, el plurilingüisme i l’ensenyament i l’aprenentatge de llengües. Lloc i hora: INS Pau Casals (dijous 13, de 15 a 16:30) i Ateneu l’Harmonia (dissabte 15, de 10 a 14h).
FORMACIÓ D’AFEX-CULT AMB LA VISITA DE COL·LABORADORS
11/03/2023
Aquesta darrera formació es va dur a terme amb la col·laboració dels investigadors Cèlia Pratginestós, Denise Holguín i Reinaldo Martínez, on es van definir conceptes com dubte, problema, dificultat i repte. Es van reconstruir els reptes de les formadores dins d’aquest nous conceptes posant les idees conjuntament. També es va treballar la visió y relació que han tingut les estudiants amb l’aprenentatge al llarg de la seva vida.
REUNIÓ CULT
11/03/2023
La investigadora principal del proyecto CULT, la Dra. Júlia Llompart, dirigió la revisión de todas las actividades que se han llevado a cabo hasta el momento en este proyecto tan ambicioso y exitoso. A medio camino de acabar el proyecto, es evidente que el equipo está bien situado para completar los objetivos al 100%.
INTERNATIONAL VISITOR TO CULT WORKSHOP
25/02/2023
The most recent training session for CULT-AFEX project was graced with an inspiring international visitor, Dr. Carolina Gandulfo who shared her own ethnographical experiences in informal education in Argentina with the participants of the workshop. Her talk and hands-on activities to promote reflection on different perspectives of this type of research were very well-received by everyone there. The second half of the workshop consisted of the participants’ reflection on recorded vignettes from their own teach
Formació CULT amb carolina gandulfo. La recerca etnogràfica i col·laborativa
23/02/2023
En el marc de les formacions del projecte CULT (Constructing a collaborative understanding of learning and teaching for the XXI century, PID2020-115446RJ-I00, Ministerio de Ciencia e Innovación, Agencia Estatal de Investigación) i el programa AFEX-AFFM (Aprenem famílies en xarxa, Casa Àsia), la Dra. Carolina Gandulfo impartirà un taller sobre recerca etnogràfica i col·laborativa que tindrà com a objectiu presentar i discutir aspectes clau sobre aquest tipus de recerca i analitzar dades recollides per les participants del projecte en les aules en les quals imparteixen classes per a persones adultes d’origen migrant. El taller es durà a terme el dia 24 de febrer de 2023 i tindrà una durada de 4 hores. El taller està dirigit, principalmente, a dinamitzadores i estudiants en pràctiques en el programa AFEX-AFFM i a estudiants del TFG en ApS de creació de materials per al programa AFEX-AFFM.
Presència de CULT a la conferència sobre Aprenentatge Servei Universitari
25/01/2023
Membres del projecte CULT van participar en l’XI Congrés Nacional i V Internacional d’Aprenentatge Servei Universitari que es va realitzar entre els dies 25 i 27 de gener al recinte Casa de Convalescència de la UAB, a Barcelona. Emilee Moore i Claudia Vallejo van presentar una comunicació titulada “The collaborative construction of inclusive language education: a retrospective and critical look at a decade of GREIP research” (signada també per la Dolors Masats i la Júlia Llompart) i van participar posteriorment en la taula rodona del panel.
Mentrestant, la Dolors Masats i la Júlia Llompart presentaven un pòster sobre l’aplicació de l’aprenentatge servei als treballs de fi de grau de la nostra facultat. Les dues propostes presentades formaven part del projecte CULT i van tenir molt bona acollida per part de les persones assistents.
NUEVA BECA POSTDOCTORAL INTEGRADA EN EL GRUPO GREIP
20/1/2023
La Dra. Denise Holguín Vaca acaba de incorporarse al grupo CULT – GREIP como investigadora posdoctoral de la beca Margarita Salas. Este programa competitivo financiado por el gobierno tiene como objetivo financiar la formación de jóvenes doctores mediante estancias en una universidad pública española de uno a dos años. La Dra. Holgúin estará con el grupo CULT – GREIP durante dos años. Para la fase inicial de su estancia, Denise será cosupervisada por la Dra. Melinda Dooly y la Dra. Júlia Llompart mientras trabaja con el análisis de datos del proyecto CULT, proyecto de investigación respaldado por el Ministerio de Ciencia e Innovación; I+D+i Retos de la Sociedad. La Dra. Denise completó su trabajo de doctorado en la Universidad Pompeu Fabra, bajo la supervisión de Dra. Carmen López Ferrero. Su tesis doctoral, titulada ‘La interculturalidad en el aula de español para adultos migrantes: Aportaciones desde la investigación educativa basada en diseño’, servirá como base para continuar su investigación con nuestro grupo.
FORMACIÓ D’AFEX-CULT
26/11/2022
La formació d’aquest dissabte 26 de novembre es va tractar de reprendre els objectius proposats i per grups parlar d’activitats exitoses i no exitoses per poder millorar-les. Les participants van parlar d’activiats que van tenir impacte en les estudiants como exemple per altres formadores. Per últim van tancat la sessió parlant dels voluntàris, l’importància de mantenir una comunicació propera amb ells per formar un equip conjunt.
FORMACIÓ D’AFEX-CULT
16/12/2022
Per tancar el trimestre, es van unir a les formacions les estudiants d’Educació Primària que aquest any fan el seu Treball Final de Grau. Les formadores van definir el que es plurilingüisme i entre totes van construir una definició en comú. Després per grups, van crear una activitat per reptes, on devien d’identificar la tasca comunicativa i com es podia treballar el plurilingüisme amb diferents activitats i nivells de l’adquisició de la llengua.
INICI FORMACIÓ D’AFEX-CULT
28/10/2022
El 28 d’octubre va començar la primera trobada de dinamitzadores i practicants per donar apertura al nou curs.
En aquesta formació tothom es va presentar, van organitzar els materials que ja havien començat i van compartir els nous reptes fer afrontar aquest any.
ENACT-CULT-AFEX AFMM EVENT A HUGE SUCCESS
16/06/2022
Two GREIP projects, ENACT and CULT, in conjunction with the AFEX AFFM association, held a half-day event on the 15th of June. With 72 people enrolled, 67 people attended, despite the record high temperatures of the day. Kicking off the afternoon, attendees had a chance to explore the ENACT app, followed by an engaging talk by Dr. Cecilia Magadán, Full Professor from the Universidad Nacional de San Martín (Argentina) and head of the Centro de Estudios del Lenguaje en Sociedad (CELES).
After a short break, representatives from different sectors of education were invited to a roundtable (Catalan government, teacher educators, preservice teachers, volunteers in adult education, AFEX AFMM representatives).
The discussion was lively and relevant for the teachers, student teachers and policy makers who attended. The event ended with presentations of materials that have been created with adult learners of Spanish, supported by ENACT, CULT and AFEX AFFM. The activity involves adult female learners from Pakistan teaching a traditional dance of their country. Feedback from the participants was very positive. «Jornada molt interessant en tots els aspectes. He ampliat la meva perspectiva envers el plurilingüisme» (Very interesting day in all aspects. I have broadened my perspective on multilingualism) and «M’ha agradat molt els punts de vista de les diverses professionals (I really liked hearing the points of views from a variety of professionals). About the app itself, everyone agreed that the activities were both challenging and fun.
DIÀLEG A TRES BANDES SOBRE L’ACOLLIDA LINGÜÍSTICA EN DIVERSOS CONTEXTOS: AFEX-AFFM, CULT I KOGEKA
29/04/2022
Un dels objectius del projecte CULT (Constructing a collaborative understanding of learning and teaching for the XXI century, PID2020-115446RJ-I00) és conèixer i contrastar les pràctiques i el format educatiu del programa AFEX-AFFM (Aprenem Famílies en Xarxa) i com es relaciona amb la formació inicial de docents amb el que es proposa en altres contextos tant nacionals com internacionals. El diàleg que es va establir ahir, dia 28 d’abril, entre el projecte CULT (Constructing a collaborative understanding of learning and teaching for the XXI century, PID2020-115446RJ-I00), el programa educatiu de Casa Àsia AFEX-AFFM (Aprenem Famílies en Xarxa) i la cooperativa educativa belga KOGEKA va contribuir a entendre què es fa en altres contextos respecte la inclusió lingüística. Així, vam poder conèixer les metodologies i experiències de cadascun dels participants respecte l’acollida lingüística en els seus respectius contextos i àmbits d’actuació. D’altra banda, es va encetar una discusió entre totes les persones participants a la sessió sobre els reptes i les possibilitats respecte l’acollida lingüística, tot buscant sinergies entre els diversos contextos i les experiències presentades.
DARRERA FORMACIÓ D’AFEX-CULT
12/05/2022
Aquest darrer dissabte dia 7 de maig es va dur a terme la cinquena formació amb AFEX emmarcada dins del projecte CULT. En aquest cas, les participants del projecte es van trobar per reprendre algunes idees clau sobre l’enfocament didàctic plurilingüe. En una primera part, les dinamitzadores i practicants van compartir una sèrie de bones pràctiques que havien dut a terme a les seves classes. A partir d’aquí, conjuntament, van estar analitzant la vessant comunicativa d’aquestes tasques tot pensant a fer propostes de millora per a extreure’n el màxim de profit. En una segona part, van treballar el procés de creació d’una campanya aprofitant per elaborar una campanya de queixa en relació les mancances actuals que presenta l’educació obligatòria en el sistema educatiu de Catalunya. A través d’una conversa de reflexió sobre aquestes carències detectades en base les seves experiències pròpies, les participants van elaborar una campanya en format de vídeo que serà editat per difondre a les mestres de l’escola actual.
EL TREBALL PER TASQUES I L’ENFOCAMENT COMUNICATIU AL PROGRAMA AFEX-AFFM
22/03/2022
En el marc del projecte CULT (Constructing a collaborative understanding of learning and teaching for the XXI century), el passat dissabte, dia 19 de març, va tenir lloc una nova formació. En aquesta ocasió, es va centrar en el treball per tasques i en l’enfocament comunicatiu per a l’aprenentatge de llengües i, concretament, sobre com pot portar-se a terme en el programa AFEX-AFFM. La sessió va ser organitzada col·laborativament entre Irene Calderer, becària i estudiant de 4t curs del Grau d’Educació Primària, i Júlia Llompart, IP del projecte CULT. Durant la sessió, les participants, dinamitzadores del programa i practicants dels Graus de Pedagogia i d’Educació Social de la UAB, van poder experimentar l’enfocament comunicatiu mentre aprenien italià, van poder proposar i discutir sobre tasques comunicatives i dues de les practicants van presentar una proposta de tallers sobre coneixements que va ser discutida i ampliada per les participants. Sens dubte, aquesta ha estat una de les sessions més pràctica que ha impulsat a la reflexió conjunta sobre l’ensenyament i l’aprenentatge a partir de la comunicació. Així mateix, es va crear un espai segur de discussió i col·laboració entre totes les participants.
NOVA SESSIÓ FORMATIVA DEL PROJECTE CULT
03/03/2022
El passat dissabte dia 26 de febrer es va dur a terme la tercera de les formacions CULT-AFEX en el marc del projecte CULT (Constructing a collaborative understanding of learning and teaching for the XXI century, Ministerio de Ciencia e Innovación, PID2020-115446RJ-I00). En aquesta ocasió, les participants (dinamitzadores del programa AFEX-AFFM i practicants i estudiants de la Facultat de Ciències de l’Educació) van poder realitzar un taller de poesia plurilingüe guiat pel doctorand Diego Albuquerque (i creat per ell col·laborativament amb professorat i dinamitzadora d’un dels centres on es fa AFEX-AFFM) i la Claudia Vallejo . Així mateix, després del taller, la Luci Nussbaum va guiar una discussió sobre el plurilingüisme, l’ensenyament de llengües i les possibilitats d’una innovació que respongui a la realitat plurilingüe actual.
PROJECTE CULT PRESENTAT EN EL PROGRAMA MUREL
02/03/2022
La doctora Júlia Llompart va ser ponent convidada en una sessió del mòdul ‘L’Educació Plurilingüe: Tendències i Perspectives de Recerca’. El mòdul forma part del Màster oficial en Recerca en Educació, impartit per Melinda Dooly i Dolors Masats. La Dra. Llompart va presentar una visió general del projecte CULT, del qual és l’investigadora principal, abans de guiar els estudiants en un taller empíric sobre com treball amb dades en brut i com fer un primer disseny d’enfocament de recerca adequats a les dades.
L’informe final del projecte Listiac ja està disponible
13/02/2022
Dies abans del tancament del projecte Erasmus+ LISTIAC, on el membres de CULT – GREIP han participat activament, un dels seus principals resultats s’ha publicat en línia. L’informe final del projecte, titulat “Linguistically sensitive teacher education – Toolkit for reflection tasks and action research”, vol inspirar i proporcionar informació i recursos per a molts professors pre-servei i en actiu que desitgen unir esforços per a una educació lingüísticament inclusiva. L’informe està disponible en línia a https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2022021018583
SEGONA SESSIÓ FORMATIVA CULT
01/02/2022
Dissabte dia 29 de febrer va tenir lloc la segona de les formacions CULT-AFEX/AFFM en el marc del projecte CULT (Constructing a Collaborative Understanding of Learning and Teaching for the XXI century, Ministerio de Ciencia e Innovación, PID2020-115446RJ-I00). Durant aquesta formació, centrada en aquesta ocasió en el plurilingüisme, l’evolució de l’ensenyament i l’aprenentatge de llengües, el treball per tasques, les seqüències didàctiques i projectes, les participants -dinamitzadores del programa AFEX/AFFM, practicants del Grau de Pedagogía i estudiants de màster i doctorat en Educació- van poder intercanviar idees sobre les llengües i crear una seqüència didàctica plurilingüe i col·laborativa, amb l’acompanyament d’Imma Llort (coordinadora de programes educatius de Casa Àsia) i membres del grup GREIP (Melinda Dooly, Emilee Moore i Júlia Llompart). Continuem amb la construcció col·laborativa sobre l’ensenyament i l’aprenentatge lingüísticament inclusiu entre totes!
EMPODERAR A LAS MUJERES A TRAVÉS DE LA LECTURA DE LOS CUENTOS DE SU INFANCIA
14/01/2022
Para reconocer el conocimiento literario y el gusto por la lectura de las mujeres de origen paquistaní e indio de un grupo AFEX-AFFM –liderado por la dinamizadora Saba Anwar– y promover la conexión con la lectura de sus hijos e hijas, en colaboración con el estudiante de máster Khadija Naeem y el proyecto CULT (PID2020-115446RJ-I00) de la Universidad Autónoma de Barcelona, se propuso una actividad sobre literatura.
REUNIÓ INAUGURAL (‘KICK-OFF’) DEL PROJECTE CULT
10/12/2021
El dijous 9 de desembre del 2021, el projecte CULT, liderat per la nostra companya Júlia Llompart, ha fet la seva reunió inaugural (kick-off meeting) amb tots els membres i entitats implicades: grup GREIP, projecte AFEX-AFFM de casa Àsia, Fundació Autònoma Solidària, coordinadors dels graus de la Facultat de Ciències de l’Educació de la UAB, i estudiants implicats en el projecte. La reunió va ser molt profitosa i ens va donar l’oportunitat de planificar un munt d’accions al voltant de l’ensenyament inclusiu que volem i necessitem per al segle XXI. Aviat explicarem les accions que estem desenvolupant!
CULT ONLINE TRAINING
08/12/2021
A pre-kick-off online training session was recently held by the leading researcher, Júlia Llompart, of the new project entitled CULT (Constructing a collaborative understanding of learning and teaching for the XXI century). The online session was attended by approximately 30 people and marks one of the first activities for this 3-year project.
CULT: NOU PROJECTE GREIP
01/10/2021
El grup GREIP té un nou projecte de recerca competitiu finançat pel MICINN: CULT: Constructing a collaborative understanding of learning and teaching for the XXI century. El projecte, liderat per la Dra. Júlia Llompart, té una durada de 4 anys i integra a membres del nostre grup conjuntament amb futurs mestres del GRau d’Educació Primària de la UAB; el programa AFEX de Casa Àsia i la Fundació Autónoma Solidària al voltant de l’educació plurilingüe.