Aquí es trobarà informació relacionada amb les activitats i notícies actuals que s’han anant fent al llarg del projecte.

Seminari Internacional CULT

10/05/2024

Us volem convidar a reservar la data per al Seminari Internacional CULT: Construir un ensenyament i aprenentatge lingüísticament i culturalment inclusius per al segle XXI. L’esdeveniment se celebrarà el 12 de juny, des de les 15.45 h fins a les 20.30 h, a la Sala de Revistes de la Biblioteca d’Humanitats, situada a la Facultat de Filosofía i Lletres de la Universitat Autònoma de Barcelona.

Per assegurar la vostra plaça heu d’anar a la página web del grup de recerca GREIP

Esperem comptar amb la vostra participació i veure-us a tots i a totes durant aquest esdeveniment tan enriquidor.

Estada en el Centre de Investigação e Estudos de Sociología, Iscte-IUL de Lisboa, Portugal

12/04/2024

La Doctora Denise Holguín va visitar AJPAS CLAIM i el Centre Comunitari del Alto da Loba a Lisboa, Portugal, del 8 al 12 d’abril, amb l’objectiu d’observar les classes d’alfabetització per a adults i rebre una breu formació sobre els mètodes i materials d’ALFALIT Portugal. A més, va ser l’encarregada d’impartir un seminari titulat “Estratègies col·laboratives i participatives per a una educació lingüística inclusiva” el 10 d’abril, al qual van assistir estudiants de postgrau com a part de l’assignatura “Descendents d’Immigrants i Educació” del Màster en Educació i Societat del Centre d’Investigació i Estudis de Sociologia, Iscte-IUL de Lisboa, Portugal. El 11 d’abril de 2024, va tenir l’oportunitat, també, de reunir-se amb els directors dels Serveis de Promoció de la Llengua Portuguesa (SPLPt) i del Departament d’Integració de Migrants (DIM) de l’Agència per a la Integració, Migracions i Asil (AIMA), per aprofundir en el coneixement i intercanviar perspectives sobre les polítiques i pràctiques espanyoles i portugueses relacionades amb l’alfabetització i l’ensenyament d’idiomes per a immigrants adults, així com en el recentment publicat “Pla Estratègic per a l’Aprenentatge de Portuguès com a Llengua Estrangera”.

Estada Erasmus+ i Formació en Aveiro, Portugal del 2 al 8 d’abril

05/04/2024

En el marc de l’estada de formació Erasmus+ en la Universitat de Aveiro, Portugal de la Dra, Denise Holgín el Laboratori de Didàctica de les Llengües (LabELing) del CIDTFF va organitzar un seminari de discussió científica sobre el projecte CULT – Constructing a Collaborative Understanding of Learning and Teaching for the XXI Century (PID2020-115446RJ-I00), titulat: “Collaborative and Participatory Strategies for Inclusivament Language Education: Insights from CULT project”.
Els assistents han tingut l’oportunitat d’escoltar els resultats preliminars de la recerca, que van il·lustrar com la col·laboració i participació fomenta una comprensió matisada de les realitats educatives, destacant la importància de les diverses veus i experiències a l’hora de donar forma a un llenguatge inclusiu i culturalment sensible.

SEMINARIO PAFIU 2024 · 8va Edición

13/03/2024

La Dra. Júlia Llompart i la Dra. Denise Holguín, membres de CULT van fer part del Seminari PAFIU 2024 · 8va Edició el passat 5 de març. Durant la seva presentació titulada “Constructing a collaborative understanding of learning and teaching for the XXI century, CULT” van exposar el projecte que té entre els seus objectius donar resposta a una necessitat educativa i social de comunicació i inserció, mitjançant la implementació d’un programa d’educació no formal de l’ensenyament plurilingüe a dones immigrants a Catalunya. Aquest projecte segueix una línia de recerca-acció col·laborativa i participativa, amb una metodologia etnogràfica que incorpora la participació en l’aprenentatge-servei. La seva presentació va ser molt esclaridora i enriquidora per a tots els assistents al seminari.

Taller sobre el aprendizaje basado en retos como una propuesta de investigación colaborativa

26/01/2024

El día 24 de enero Júlia Llompart fue invitada a impartir un taller sobre el aprendizaje basado en retos como una propuesta de investigación colaborativa en el grupo de investigación MIRCo, de la Universidad Autónoma de Madrid, dirigido por la profesora Luisa Martín Rojo. En el taller, se presentó el proyecto de investigación colaborativo CULT (Construir una comprensión colaborativa de enseñanza y el aprendizaje para el siglo XXI, PID2020-115446RJ-I00, financiado por MCIN/ AEI/10.13039/501100011033) y su génesis. A continuación, se detalló la metodología basada en la investigación-acción colaborativa y el aprendizaje basado en retos para la formación docente que se sigue en el proyecto. Finalmente, se abrió un espacio de debate sobre la investigación colaborativa (investigación-acción, PAR, etnografía colaborativa…) y los desafíos y posibilidades que nos ofrece. El taller permitió continuar el diálogo y el intercambio entre el proyecto CULT y el grupo de investigación MIRCo y el proyecto Equiling.

VISITA DE L’INVESTIGADOR DE L’IRCAM MUSTAPHA SGHRIR

18/01/2024

Entre els dies 14 i 24 de desembre, el grup GREIP i el projecte de recerca CULT, han rebut la visita de Mustapha Sghrir, investigador de l’IRCAM (Institut Royal de la Culture Amazigue). Durant aquests dies, s’han dut a terme diverses activitats que han permès la formació tant del grup (GREIP-CULT) com del futur professorat de secundària: diverses reunions amb l’equip CULT-GREIP  i amb professorat del departament, una sessió de diàleg/intercanvi sobre la situació de l’ensenyament de la llengua amaziga al Marroc i el català a Catalunya i una conferència (sobre la situació sociolingüística de la llengua amaziga al Marroc i el seu ensenyament) i un taller de llengua amaziga amb el grup de futurs docents de francès del Màster de Formació de Professorat. La visita de Mustapha Sghrir ens ha donat l’oportunitat de conèixer més coses sobre la situació de la llengua amaziga al Marroc, una de les llengües familiars de l’alumnat al nostre context.

Denise Holguín presenta la recerca CULT a LESLLA

10/09/2023

La Dra Denise Holguín, membre de l’equip del projecte CULT, va participar del Simposi internacional LESLLA 19th els passats 7 i 9 de setembre amb una presentació titulada Hacia una ecología de saberes para la formación de docentes LESLLA. En aquesta presentació, en què s’hi analitzaven dades del projecte CULT, va parlar d’una proposta col·laborativa i participativa basada en el design thinking i la problematització dels reptes relacionats amb l’alfabetització de persones adultes per a la formació de docents en contextos de migració. La presentació va tenir molt bona rebuda!

Participació de CULT al simposi internacional EDiSo

04/07/2023

Els passats 28-30 de juny es va celebrar a la Universidad de Valladolid el VI Simposi EDiSo i la IP del projecte CULT, Júlia Llompart, hi va participar amb la presentació de part de la recerca CULT ‘Alumnes plurilingües com a docents de llengua en entorns educatius diversos: possibilitat i implicacions’ i també del documental Veus. La participació en aquest simposi va permetre compartir resultats del projecte CULT amb persones expertes de l’àmbit nacional i internacional.

CULT member Denise Holguin gives keynote

29/06/2023

Título: Hacia una ecología de saberes para la formación docente en contextos de migración

Evento: Professional & Academic Development Series

Descripción: Se presentan los resultados parciales de una propuesta para la formación de docentes en contextos de migración desde una comprensión decolonial de la educación. Esta propuesta se fundamenta en la formación y la investigación desde paradigmas colaborativos y participactivos.

CULT participa en ARLE SIG 2023

29/06/2023

Membres i col·laboradors de CULT han participat estretament amb l’organització del congrès International Association for Research in L1 Education (ARLE) a Barcelona a juliol. L’organitzador principal ha sigut Xavier Fontich, amb Dolors Masats, Jordi Pérez i Marcos Troncoso al comitè organitzatiu. 

Altres membres CULT, Cèlia Pratginestós, Dolors Masats, Júlia Llompart i Emilee Moore van presentar sobre el projecte CULT.

internacional EDILIC

28/06/2023

Les companyes del GREIP Dolors Masats i Claudia Vallejo van participar en el 10º Congrés Internacional de l’Associació EDILIC que va tenir lloc entre el 28 i el 30 de juny a Copenhaguen. La comunicació que van presentar, amb títol “Language brokering in a non-formal education program for migrant parents”, va ensenyar diferents modalitats i característiques de la mediació interlingüística -incloent-hi la mediació intergeneracional inversa o language brokering- a partir de dades del projecte CULT. 

La presentació va tenir molt bona acollida per part dels assistents i ens va permetre divulgar els resultats del projecte CULT i expandir la nostra xarxa de col·legues dins i més enllà de l’associació EDILIC, de la qual la no

FORMACIÓ D’AFEX- CULT

14/05/2023

Aquesta formació es va tractar de continuar identificant els reptes, posar-los en comú entre les dinamitzadores i estudiants de la UAB. En el treball en quip es van poder veure noves perspectives a diferent

FORMACIÓ D’AFEX- CULT AMB LA VISITA DE ADIL MOUSTAOUI

15/04/2023

La passada formació es va comptar amb la participació del Dr. Adil Moustaoui qui va explicar a les formadores el que era la Teòria del Dèficit relacioanda amb la inmigració. Finalment es van crear grups de treball per fer un taller basat amb el

FORMACIÓ D’AFEX-CULT AMB LA VISITA DE COL·LABORADORS

11/03/2023

Aquesta darrera formació es va dur a terme amb la col·laboració dels investigadors Cèlia Pratginestós, Denise Holguín i Reinaldo Martínez, on es van definir conceptes com dubte, problema, dificultat i repte. Es van reconstruir els reptes de les formadores dins d’aquest nous conceptes posant les idees conjuntament. També es va treballar la visió y relació que han tingut les estudiants amb l’aprenentatge al llarg de la seva vida.

REUNIÓ CULT

11/03/2023

La investigadora principal del proyecto CULT, la Dra. Júlia Llompart, dirigió la revisión de todas las actividades que se han llevado a cabo hasta el momento en este proyecto tan ambicioso y exitoso. A medio camino de acabar el proyecto, es evidente que el equipo está bien situado para completar los objetivos al 100%.

INTERNATIONAL VISITOR TO CULT WORKSHOP

25/02/2023

The most recent training session for CULT-AFEX project was graced with an inspiring international visitor, Dr. Carolina Gandulfo who shared her own ethnographical experiences in informal education in Argentina with the participants of the workshop. Her talk and hands-on activities to promote reflection on different perspectives of this type of research were very well-received by everyone there. The second half of the workshop consisted of the participants’ reflection on recorded vignettes from their own teach

Presència de CULT a la conferència sobre Aprenentatge Servei Universitari

25/01/2023

Membres del projecte CULT van participar en l’XI Congrés Nacional i V Internacional d’Aprenentatge Servei Universitari que es va realitzar entre els dies 25 i 27 de gener al recinte Casa de Convalescència de la UAB, a Barcelona. Emilee Moore i Claudia Vallejo van presentar una comunicació titulada “The collaborative construction of inclusive language education: a retrospective and critical look at a decade of GREIP research” (signada també per la Dolors Masats i la Júlia Llompart) i van participar posteriorment en la taula rodona del panel.

Mentrestant, la Dolors Masats i la Júlia Llompart presentaven un pòster sobre l’aplicació de l’aprenentatge servei als treballs de fi de grau de la nostra facultat. Les dues propostes presentades formaven part del projecte CULT i van tenir molt bona acollida per part de les persones assistents.

NUEVA BECA POSTDOCTORAL INTEGRADA EN EL GRUPO GREIP

20/1/2023

La Dra. Denise Holguín Vaca acaba de incorporarse al grupo GREIP como investigadora posdoctoral de la beca Margarita Salas. Este programa competitivo financiado por el gobierno tiene como objetivo financiar la formación de jóvenes doctores mediante estancias en una universidad pública española de uno a dos años. La Dra. Holgúin estará con el grupo GREIP durante dos años. Para la fase inicial de su estancia, Denise será cosupervisada por la Dra. Melinda Dooly y la Dra. Júlia Llompart mientras trabaja con el análisis de datos del proyecto CULT, proyecto de investigación respaldado por el Ministerio de Ciencia e Innovación; I+D+i Retos de la Sociedad. Denise completó su trabajo de doctorado en la Universidad Pompeu Fabra, bajo la supervisión de Dra. Carmen López Ferrero. Su tesis doctoral, titulada ‘La interculturalidad en el aula de español para adultos migrantes: Aportaciones desde la investigación educativa basada en diseño’, servirá como base para continuar su investigación con nuestro grupo.

FORMACIÓ D’AFEX-CULT

26/11/2022

La formació d’aquest dissabte 26 de novembre es va tractar de reprendre els objectius proposats i per grups parlar d’activitats exitoses i no exitoses per poder millorar-les. Les participants van parlar d’activiats que van tenir impacte en les estudiants como exemple per altres formadores. Per últim van tancat la sessió parlant dels voluntàris, l’importància de mantenir una comunicació propera amb ells per formar un equip conjunt.

FORMACIÓ D’AFEX-CULT

16/12/2022

Per tancar el trimestre, es van unir a les formacions les estudiants d’Educació Primària que aquest any fan el seu Treball Final de Grau. Les formadores van definir el que es plurilingüisme i entre totes van construir una definició en comú. Després per grups, van crear una activitat per reptes, on devien d’identificar la tasca comunicativa i com es podia treballar el plurilingüisme amb diferents activitats i nivells de l’adquisició de la llengua.  

INICI FORMACIÓ D’AFEX-CULT

28/10/2022

El 28 d’octubre va començar la primera trobada de dinamitzadores i practicants per donar apertura al nou curs.

En aquesta formació tothom es va presentar, van organitzar els materials que ja havien començat i van compartir els nous reptes fer afrontar aquest any.

ENACT-CULT-AFEX AFMM EVENT A HUGE SUCCESS

16/06/2022

Two GREIP projects, ENACT and CULT, in conjunction with the AFEX AFFM association, held a half-day event on the 15th of June. With 72 people enrolled, 67 people attended, despite the record high temperatures of the day. Kicking off the afternoon, attendees had a chance to explore the ENACT app, followed by an engaging talk by Dr. Cecilia Magadán, Full Professor from the Universidad Nacional de San Martín (Argentina) and head of the Centro de Estudios del Lenguaje en Sociedad (CELES).

After a short break, representatives from different sectors of education were invited to a roundtable (Catalan government, teacher educators, preservice teachers, volunteers in adult education, AFEX AFMM representatives).

The discussion was lively and relevant for the teachers, student teachers and policy makers who attended. The event ended with presentations of materials that have been created with adult learners of Spanish, supported by ENACT, CULT and AFEX AFFM. The activity involves adult female learners from Pakistan teaching a traditional dance of their country. Feedback from the participants was very positive. «Jornada molt interessant en tots els aspectes. He ampliat la meva perspectiva envers el plurilingüisme» (Very interesting day in all aspects. I have broadened my perspective on multilingualism) and «M’ha agradat molt els punts de vista de les diverses professionals (I really liked hearing the points of views from a variety of professionals). About the app itself, everyone agreed that the activities were both challenging and fun.

DIÀLEG A TRES BANDES SOBRE L’ACOLLIDA LINGÜÍSTICA EN DIVERSOS CONTEXTOS: AFEX-AFFM, CULT I KOGEKA

29/04/2022

Un dels objectius del projecte CULT (Constructing a collaborative understanding of learning and teaching for the XXI century, PID2020-115446RJ-I00) és conèixer i contrastar les pràctiques i el format educatiu del programa AFEX-AFFM (Aprenem Famílies en Xarxa) i com es relaciona amb la formació inicial de docents amb el que es proposa en altres contextos tant nacionals com internacionals. El diàleg que es va establir ahir, dia 28 d’abril, entre el projecte CULT (Constructing a collaborative understanding of learning and teaching for the XXI century, PID2020-115446RJ-I00), el programa educatiu de Casa Àsia AFEX-AFFM (Aprenem Famílies en Xarxa) i la cooperativa educativa belga KOGEKA va contribuir a entendre què es fa en altres contextos respecte la inclusió lingüística. Així, vam poder conèixer les metodologies i experiències de cadascun dels participants respecte l’acollida lingüística en els seus respectius contextos i àmbits d’actuació. D’altra banda, es va encetar una discusió entre totes les persones participants a la sessió sobre els reptes i les possibilitats respecte l’acollida lingüística, tot buscant sinergies entre els diversos contextos i les experiències presentades.

DARRERA FORMACIÓ D’AFEX-CULT

12/05/2022

Aquest darrer dissabte dia 7 de maig es va dur a terme la cinquena formació amb AFEX emmarcada dins del projecte CULT. En aquest cas, les participants del projecte es van trobar per reprendre algunes idees clau sobre l’enfocament didàctic plurilingüe. En una primera part, les dinamitzadores i practicants van compartir una sèrie de bones pràctiques que havien dut a terme a les seves classes. A partir d’aquí, conjuntament, van estar analitzant la vessant comunicativa d’aquestes tasques tot pensant a fer propostes de millora per a extreure’n el màxim de profit. En una segona part, van treballar el procés de creació d’una campanya aprofitant per elaborar una campanya de queixa en relació les mancances actuals que presenta l’educació obligatòria en el sistema educatiu de Catalunya. A través d’una conversa de reflexió sobre aquestes carències detectades en base les seves experiències pròpies, les participants van elaborar una campanya en format de vídeo que serà editat per difondre a les mestres de l’escola actual.

EL TREBALL PER TASQUES I L’ENFOCAMENT COMUNICATIU AL PROGRAMA AFEX-AFFM

22/03/2022

En el marc del  projecte CULT (Constructing a collaborative understanding of learning and teaching for the XXI century), el passat dissabte, dia 19 de març, va tenir lloc una nova formació. En aquesta ocasió, es va centrar en el treball per tasques i en l’enfocament comunicatiu per a l’aprenentatge de llengües i, concretament, sobre com pot portar-se a terme en el programa AFEX-AFFM. La sessió va ser organitzada col·laborativament entre Irene Calderer, becària i estudiant de 4t curs del Grau d’Educació Primària, i Júlia Llompart, IP del projecte CULT. Durant la sessió, les participants, dinamitzadores del programa i practicants dels Graus de Pedagogia i d’Educació Social de la UAB, van poder experimentar l’enfocament comunicatiu mentre aprenien italià, van poder proposar i discutir sobre tasques comunicatives i dues de les practicants van presentar una proposta de tallers sobre coneixements que va ser discutida i ampliada per les participants. Sens dubte, aquesta ha estat una de les sessions més pràctica que ha impulsat a la reflexió conjunta sobre l’ensenyament i l’aprenentatge a partir de la comunicació. Així mateix, es va crear un espai segur de discussió i col·laboració entre totes les participants.

NOVA SESSIÓ FORMATIVA DEL PROJECTE CULT

02/03/2022

El passat dissabte dia 26 de febrer es va dur a terme la tercera de les formacions CULT-AFEX en el marc del projecte CULT (Constructing a collaborative understanding of learning and teaching for the XXI century, Ministerio de Ciencia e Innovación, PID2020-115446RJ-I00). En aquesta ocasió, les participants (dinamitzadores del programa AFEX-AFFM i practicants i estudiants de la Facultat de Ciències de l’Educació) van poder realitzar un taller de poesia plurilingüe guiat pel doctorand Diego Albuquerque (i creat per ell col·laborativament amb professorat i dinamitzadora d’un dels centres on es fa AFEX-AFFM) i la Claudia Vallejo . Així mateix, després del taller, la Luci Nussbaum va guiar una discussió sobre el plurilingüisme, l’ensenyament de llengües i les possibilitats d’una innovació que respongui a la realitat plurilingüe actual.

PROJECTE CULT PRESENTAT EN EL PROGRAMA MUREL

02/03/2022

La doctora Júlia Llompart va ser ponent convidada en una sessió del mòdul ‘L’Educació Plurilingüe: Tendències i Perspectives de Recerca’. El mòdul forma part del Màster oficial en Recerca en Educació, impartit per Melinda Dooly i Dolors Masats. La Dra. Llompart va presentar una visió general del projecte CULT, del qual és l’investigadora principal, abans de guiar els estudiants en un taller empíric sobre com treball amb dades en brut i com fer un primer disseny d’enfocament de recerca adequats a les dades.

SEGONA SESSIÓ FORMATIVA CULT

01/02/2022

Dissabte dia 29 de febrer va tenir lloc la segona de les formacions CULT-AFEX/AFFM en el marc del projecte CULT (Constructing a Collaborative Understanding of Learning and Teaching for the XXI century, Ministerio de Ciencia e Innovación, PID2020-115446RJ-I00). Durant aquesta formació, centrada en aquesta ocasió en el plurilingüisme, l’evolució de l’ensenyament i l’aprenentatge de llengües, el treball per tasques, les seqüències didàctiques i projectes, les participants ­­-dinamitzadores del programa AFEX/AFFM, practicants del Grau de Pedagogía i estudiants de màster i doctorat en Educació- van poder intercanviar idees sobre les llengües i crear una seqüència didàctica plurilingüe i col·laborativa, amb l’acompanyament d’Imma Llort (coordinadora de programes educatius de Casa Àsia) i membres del grup GREIP (Melinda Dooly, Emilee Moore i Júlia Llompart). Continuem amb la construcció col·laborativa sobre l’ensenyament i l’aprenentatge lingüísticament inclusiu entre totes!

EMPODERAR A LAS MUJERES A TRAVÉS DE LA LECTURA DE LOS CUENTOS DE SU INFANCIA

14/01/2022

Para reconocer el conocimiento literario y el gusto por la lectura de las mujeres de origen paquistaní e indio de un grupo AFEX-AFFM –liderado por la dinamizadora Saba Anwar– y promover la conexión con la lectura de sus hijos e hijas, en colaboración con el estudiante de máster Khadija Naeem y el proyecto CULT (PID2020-115446RJ-I00) de la Universidad Autónoma de Barcelona, ​​se propuso una actividad sobre literatura.

REUNIÓ INAUGURAL (‘KICK-OFF’) DEL PROJECTE CULT

10/12/2021

El dijous 9 de desembre del 2021, el projecte CULT, liderat per la nostra companya Júlia Llompart, ha fet la seva reunió inaugural (kick-off meeting) amb tots els membres i entitats implicades: grup GREIP, projecte AFEX-AFFM de casa Àsia, Fundació Autònoma Solidària, coordinadors dels graus de la Facultat de Ciències de l’Educació de la UAB, i estudiants implicats en el projecte. La reunió va ser molt profitosa i ens va donar l’oportunitat de planificar un munt d’accions al voltant de l’ensenyament inclusiu que volem i necessitem per al segle XXI. Aviat explicarem les accions que estem desenvolupant! 

CULT ONLINE TRAINING  

08/12/2021

A pre-kick-off online training session was recently held by the leading researcher, Júlia Llompart, of the new project entitled CULT (Constructing a collaborative understanding of learning and teaching for the XXI century). The online session was attended by approximately 30 people and marks one of the first activities for this 3-year project.

CULT: NOU PROJECTE GREIP 

01/10/2021

El grup GREIP té un nou projecte de recerca competitiu finançat pel MICINN: CULT: Constructing a collaborative understanding of learning and teaching for the XXI century. El projecte, liderat per la Dra. Júlia Llompart, té una durada de 4 anys i integra a membres del nostre grup conjuntament amb futurs mestres del GRau d’Educació Primària de la UAB; el programa AFEX de Casa Àsia i la Fundació Autónoma Solidària al voltant de l’educació plurilingüe.