The Joys of Teaching Literature, started in September 2010 and with a Spanish version since July 2021, is a blog for ranting and raving about teaching and researching English Literature, Cultural Studies, and Gender Studies, and other aspects of the Anglophone world. I publish a post once a week, usually on Monday. Please, download the yearly volumes for free or read the volume collecting some of the entries (Passionate Professing: The Context and Practice of English Literature, 2023). The comments option is not available, sorry, but you may contact me through my e-mail address, Sara.Martin@uab.cat. The contents of this blog are protected by a type 4 Creative Common License (Attribution-NonCommercial-NoDerivs (by-nc-nd)).

  • SOBRE MI PADRE (Y POR QUÉ ESTOY TRABAJANDO EN ESTUDIOS DE LAS MASCULINIDADES)

    No sé cuál es la etiqueta en estos casos, pero compartí con mi clase de máster el motivo de mi ausencia el jueves pasado: mi padre, de 87 años, murió repentinamente de un ataque al corazón el día anterior, el miércoles 23. Acababa de bajar del autobús a media mañana, se sintió mareado y, según…

  • PATRIARCHY MADE ME DO IT AND THE 24 GENDERS

    This has turned out to be a weird week in terms of gender, particularly in Scotland and in Spain. I’m writing this specially for my international MA class in the subject ‘Body and Gender in Narrative’ as they might miss either one of the two events I wish to discuss here: the complete withdrawal from…

  • EL PATRIARCADO ME OBLIGÓ A HACERLO Y LOS 24 GÉNEROS

    Esta ha resultado ser una semana extraña en términos de género, particularmente en Escocia y en España. Escribo aquí en especial para mi muy internacional clase de Máster en la asignatura ‘Cuerpo y género en la narrativa’, ya que podrían haberse perdido uno de los dos eventos que deseo comentar aquí: la retirada completa de…

  • CAN WE ADMIRE WRITERS A LITTLE BIT MORE, PLEASE? (THANK YOU!)

    The experiment I am running in the fourth-year core subject Contemporary Fiction in English is progressing well, but there are some snags that I’d like to address here. Here we go, then.             We have now finished Unit 1 (1990-1997) and have started Unit 2 (1998-2006) and even though most students have finished reading the…

  • ¿PODEMOS ADMIRAR UN POCO MÁS A LOS ESCRITORES, POR FAVOR? (¡GRACIAS!)

    El experimento que estoy llevando a cabo en la asignatura troncal de cuarto año ‘Literatura Contemporánea en Inglés’ está progresando bien, pero hay algunos pequeños inconvenientes que me gustaría abordar aquí. Allá vamos.             Ya hemos terminado la Unidad 1 (1990-1997) y comenzado la Unidad 2 (1998-2006) y aunque la mayoría de los estudiantes han…