The Joys of Teaching Literature, started in September 2010 and with a Spanish version since July 2021, is a blog for ranting and raving about teaching and researching English Literature, Cultural Studies, and Gender Studies, and other aspects of the Anglophone world. I publish a post once a week, usually on Monday. Please, download the yearly volumes for free or read the volume collecting some of the entries (Passionate Professing: The Context and Practice of English Literature, 2023). The comments option is not available, sorry, but you may contact me through my e-mail address, Sara.Martin@uab.cat. The contents of this blog are protected by a type 4 Creative Common License (Attribution-NonCommercial-NoDerivs (by-nc-nd)).

  • RETORNO A LOS ESTUDIOS DE LA ADAPTACIÓN: LA CUESTIÓN DE LA TEORIZACIÓN (Y KAMILLA ELLIOTT)

    En 1992, cuando comencé a escribir la tesina de doctorado (el equivalente a una de máster, ya que aún no teníamos programas de este tipo en España), pensaba que mi principal campo de investigación iban a ser los Estudios de la Adaptación. Mi tesina trató sobre la adaptación cinematográfica de la novela de John Fowles,…

  • ACADEMIC AUTHORS ARE WRITERS, ARENT’T WE?

    Today I’m inspired by an article published by Mariana Valverde (Professor Emeritus, Centre for Criminology and Sociolegal Studies, University of Toronto) in The Northern Ireland Legal Quarterly (76.RS, 2025: 1-8, https://doi.org/10.53386/nilq.v76iRS.1195). The article is called “How the Academy Negatively Affects Writing Practice” and is part of an issue devoted entirely to writing (https://nilq.qub.ac.uk/index.php/nilq/issue/view/134). No, I’m…

  • LOS AUTORES ACADÉMICOS SOMOS ESCRITORES, ¿O NO?

    Hoy me inspira un artículo publicado por Mariana Valverde (profesora emérita, Centro de Criminología y Estudios Sociojurídicos, Universidad de Toronto) en The Northern Ireland Legal Quarterly (76.RS, 2025: 1-8, https://doi.org/10.53386/nilq.v76iRS.1195). El artículo se llama (traduzco) “Cómo el mundo académico afecta negativamente la práctica de la escritura” y es parte de un número dedicado por completo…

  • WHY WE NEED TO BE WARY ABOUT INTRODUCING AI INTO OUR TEACHING AND RESEARCH: COMMENTING ON GUEST ET AL.

    Today I’m using my post as an excuse to read an article titled “Against the Uncritical Adoption of ‘AI’ Technologies in Academia” by Olivia Guest and 18 other authors based mostly in the Netherlands. This text can be found in a pre-print repository (https://philarchive.org/rec/GUEATU) where it was filed on 7 September of the current year.…

  • POR QUÉ DEBEMOS SER MUY CAUTOS CON LA INTRODUCCIÓN DE LA IA EN NUESTRA ENSEÑANZA E INVESTIGACIÓN: UN COMENTARIO SOBRE GUEST ET AL.

    Hoy estoy usando mi entrada como excusa para leer un artículo titulado (traduzco el título del inglés) “Contra la adopción acrítica de las tecnologías de ‘IA’ en la academia” firmado por Olivia Guest y otros 18 autores empleados principalmente en los Países Bajos. Este texto se puede encontrar en un repositorio de pre-impresiones (https://philarchive.org/rec/GUEATU) donde…