a) Preparació prèvia

L’activitat pràctica es pot iniciar a classe, amb una breu introducció als orígens de la impremta i la seva expansió per tot Europa a partir de final del segle XV. Opcionalment, es poden explicar aspectes tècnics del funcionament de la premsa manual de fusta i del sistema de composició amb tipus mòbils de metall. De cara a la comprensió de l’activitat, és important explicar als alumnes com funcionava la tècnica de les imposicions, realitzant l’exercici que es proposa a la Càpsula 2. Els participants han d’estar familiaritzats amb la consulta al Catàleg Col·lectiu de les Universitats Catalanes (CUCC), de manera que seria convenient que, si no el coneixen, es fes una petita explicació prèvia. També és important que als estudiants se’ls expliqui quins eren els formats principals dels llibres que s’imprimien (foli, quart, octau i setzè), així com també la mida del paper que s’utilitzava a les impremtes a l’era preindustrial: una mida semblant a la que avui en dia s’anomena DinA3.

b) Logística de grups, els espais i el temps de duració de l’activitat

L’activitat cal realitzar-la en una sala àmplia i ben il·luminada, que disposi almenys de quatre taules grans. Un lloc ideal és el Comtec de la Biblioteca de Comunicació de la UAB. L’activitat està pensada per a un màxim de 24 persones (repartides en quatre grups) i la duració és d’1 hora i 30 minuts, aproximadament. És imprescindible que cada un dels grups diposi d’almenys un ordinador portàtil. En un dels exercicis es requereix la utilització d’un tipòmetre, malgrat que no és imprescindible.

Espai COMTEC on es du a terme l'activitat pràctica.
Espai COMTEC de la Biblioteca de Comunicació i Hemeroteca General UAB

c) Dinàmica de grups i posada en comú

L’activitat consisteix en resoldre uns enigmes o preguntes sobre aspectes concrets de cada un dels llibres antics de la mostra, amb l’ajut de la informació complementària que es facilita i, en alguns casos, buscant-ne més per internet. Cada exercici està plantejat en base a un text antic, per sol·lucionar-lo cal respondre a  una pregunta. Opcionalment es pot fer ús de l’ajut en forma de pista. Els llibres són els següents:

  • Decisiones Reverendi Cancellarii et Sacri Regii Senatus Cathaloniae. Part 4, de Miquel de Cortiada.
  • Meditacionario sobre todos los evangelios del missal romano, de Marc Costart.
  • Luz de verdades católicas y explicación de la doctrina cristiana, de Juan Martínez de la Parra.
  • Anales de Cataluña y epílogo breve de los progressos y famosos hechos de la nación catalana, de Narcís Feliu de la Penya, tres volums.

Els/les estudiants han de formar quatre grups d’entre tres i sis persones. A l’inici de l’activitat es reparteixen els quatre llibres que formen part de l’exercici, un per a cada grup. L’ordre de realització dels exercicis, per tant, varia en funció del llibre que hagi correspost a cada grup. Després de resoldre el primer exercici (entre deu i quinze minuts, aproximadament), els grups han de canviar de llibre i fer un altre dels exercicis. D’aquesta forma, al final de l’activitat, tots els grups han treballat tots els llibres i realitzat tots quatre exercicis.

És important que el professor o professora vagi passant taula per taula per resoldre els dubtes dels estudiants i orientar-los. També és convenient deixar 10 o 15 minuts al final de l’activitat per fer una posada en comú de l’experiència que han viscut els estudiants i per tal que el docent faci una explicació més detallada de les solucions de cada un dels exercicis. Opcionalment el professor o professora pot aportar més informació de context en aquesta posada en comú per complementar els coneixements que els/les alumnes hagin pogut adquirir.

d) Exercicis i solucions