Col.lecció de pragmàtiques del Fons Carandell de la UAB

Les universitats han d’estar a la Viquipèdia ?. Quina garantia i fiabilitat ofereixen els continguts que s’hi incorporen ?. Aquestes i altres qüestions sovint estan en boca de la comunitat universitària. Es fa necessari facilitar informació i trencar les primeres barreres …

Des de les biblioteques, però, entenem des de fa temps que cal apostar per l’accés obert com a instrument clau per la difusió del coneixement. Des de fa temps que hem apostat pels repositoris digitals com a eina de difusió de la recerca científica universitària i de la informació institucional amb caràcter lliure i gratuït. Tenim el Dipòsit Digital de Documents DDD com a eina que, ben aviat, promourem com a espai d’autoservei.

Els hàbits de consulta i cerca informacional, fa temps que han canviat i, Google està esdevenint la enciclopèdia de referència per tots nosaltres. Viquipèdia, és una eina molt ben posicionada per tots els cercadors i, evidentment, esdevé un instrument clau per tothom que vulgui comunicar els seus continguts a la xarxa, i fer-se visible de cara a la comunitat internacional.

Per això, alguns docents han vist l’oportunitat que els hi presentava aquesta plataforma i han començat a incorporar la seva experiència i pràctiques d’aprenentatge que afavoreixin la difusió de la seva especialitat. Es el cas del professor Sebastià Giralt. Amb el seu projecte Viquiclàssics ,que pretén millorar la presència dels clàssics de la literatura a la Viquipèdia, tot i invitant als seus alumnes a preparar articles sobre els autors i la seva obra, amb l’objectiu de redactar una pàgina que pugui ser assimilable a un “article de qualitat”. Més endavant es podria vincular al projecte germà Viquitexts. Fora de la UAB, i dins del nostre àmbit territorial, tenim altres experiències com el projecte Wiki4HE, coordinat per professor Eduard Aibar de la UOC, que pretén fer un recull de bones pràctiques relacionades amb l’ús docent de Viquipèdia, a universitats d’arreu del món.

Aquests projectes, i molts d’altres, han estat tutoritzats per l’associació Amical Wikimèdia. Una entitat que es dedica a promoure els continguts a la versió catalana de la wikipedia, i vetllar per la qualitat dels seus continguts. Per aquest motiu, el Servei de Biblioteques de la UAB, va contactar amb Amical per veure com podíem participar ,amb garanties, en aquest espai. Començant per un primer moment de desconcert sobre els objectius essencials de l’espai, vam definir quines possibilitats oferia la Viquipèdia de cara a les biblioteques. Les nostres col·leccions i fons personals, molts d’ells en format digital, van ser els recursos escollits, que millor podien satisfer el valor afegit que requereix aquesta enciclopèdia.

Per això, hem promogut el nostre viquiprojecte, consistent en que cada biblioteca UAB ha seleccionat una col·lecció o fons personal significatiu. Amb aquestes recursos, descrits en pàgines Viquipèdia, possibilitarem generar una massa crítica de documentació virtual, que servirà de fonament per construir l’espai principal del nostre servei bibliotecari que volem mantenir i millorar amb el temps.

Una primera mostra de la feina feta fins ara es pot veure en les nostres entrades “Col·lecció de Pragmàtiques del Fons Carandell” ó la del “Fons Millas de la UAB”.

A finals de l’any passat, vam endegar el projecte que, mica a mica, esta donant els seus primers fruits. Amb la col·laboració de tots, segur que ho portem endavant i contribuïm a millorar un espai, que ha estat i és un exemple de bones pràctiques de difusió de la cultura, lliure i de qualitat.

Més info

Aibar, E., & Fuster, M. (2012). Dossier “Recerca acadèmica sobre la Viquipèdia”. Introducció.[en línea] Digithum, n (14). doi:10.7238/d.v0i14.1516 <http://journals.uoc.edu/ojs/index.php/digithum/article/view/n14-aibar-fuster>

Allué, V.(2013). Biblioteques UAB i Viquipèdia, per què no?. [en línia]. Amical Wikimedia [Blog] (17/12/2013) <http://www.wikimedia.cat/2013/12/17/biblioteques-uab-i-viquipedia-per-que-no/>

Allué, V.(2013). La Viquipèdia i les biblioteques UAB.[en línia]. Jornada Compartint coneixements a les biblioteques de la UAB. Bellaterra, Cerdanyola del Vallès, 7a : 2013 <http://ddd.uab.cat/record/113563>