Segons l’informe estadístic BIBLIOTECA DIGITAL DE CATALUNYA 1998-2013, elaborat per encàrrec del Consorci de Seveis Universitaris de Catalunya (CSUC), les consultes electròniques no han deixat de créixer des que aquest servei es va inaugurar l’any 1999. Actualment la BDC dóna accés a 16.500 revistes electròniques, 16.000 llibres electrònics i 22 bases de dades.

Pel que fa a la Universitat Autònoma de Barcelona (UAB), destacar que es manté en segon lloc, només precedida per la Universitat de Barcelona (UB), en bona part dels accessos comptabilitzats als diferents recursos. Amb algunes excepcions, aquests nivells de consulta estan en relació amb el nombre de Full Time Equivalent (FTE) de cada universitat, és a dir, amb el total d’usuaris potencials dels serveis, que inclou professors, estudiants i personal d’administració i serveis de la institució.

ScienceDirectDe tots els recursos electrònics disponibles a la UAB, el més consultat és Elsevier ScienceDirect. Destaca el nombre de cerques realitzades a les publicacions d’aquesta plataforma, que no ha aturat el seu creixement any darrera any, superant el 2013 els 500.000 articles consultats. D’altra banda, és molt significatiu el nombre d’articles descarregats a  text complet de l’American Society for Microbiology, ja que la UAB ha registrat un fort increment durant l’any 2013, en passar d’un 26,82% de mitjana en el període 2008-2012 a un 39,35%. Aquesta pujada sitúa la UAB només a un punt de diferència de la UB, que aglutina el 40,35% del total de consultes universitàries. Així mateix, cal destacar l’augment d’articles descarregats de les revistes del paquet Informa Healthcare, que al 2013 ha passat d’un 19,24% a un 25,09%. Encara que la UAB  ja era la segona institució en nombre de consultes, l’increment de gairebé un 6% és el més significatiu en comparació amb altres universitats, on les pujades han estat d’entre un 0,5 i un 1%.

BDDL’evolució de les sessions realitzades a Periodicals Index Online és també un paràmetre digne d’esmentar. Tot i que al 2013 es va produir un canvi de plataforma que, presumiblement, ha afectat la forma de càlcul de l’indicador, l’augment registrat a la UAB és del 9% i representa el 20,40% del total de les consultes universitàries. Per últim, cal destacar que, malgrat la baixa de la llicència amb Taylor & Francis  l’any 2012, es manté força elevat el nivell de consultes anuals del fons retrospectiu.

Respecte a les bases de dades, destacar  l’interès per ABI/INFORM Complete. La subscripció consorcial a aquesta plataforma va finalitzar l’any 2011, de manera que les dades de 2012 i 2013 corresponen a aquelles universitats que mantenen llicències individuals. La UAB registra un augment del 3,32% i esdevé la primera entitat en cerques realitzades, amb un 38,03% del total. Igualment ocupa el primer lloc en el nombre de cerques fetes a MathSciNet, amb un 33,11% del total el 2013, seguida de la UB amb un 31,70% i la UPC amb un 21,63%.

eBooksQüestió a tenir en compte és l’elevada consulta de llibres electrònics a la UAB, amb un destacat primer lloc pel que fa al nombre de capítols consultats  de la plataforma Elsevier ScienceDirect ebooks. El percentatge d’aquestes consultes arriba a gairebé un 50%; és a dir, la meitat de totes les cerques estan fetes per membres de la UAB, seguida molt de lluny per la UB, amb un 19,74%. Així mateix, destaca l’augment de capítols consultats a MyiLibrary. Amb un 47,15% del total, la UAB torna a ser la primera del rànquing, seguida a molta distància per la UOC, amb un 14,65%, i per la resta d’universitats.

Finalment dir que globalment s’han consultat un total de 24,5 milions d’articles de les llicències de revistes electròniques contractades i 1,2 milions de capítols de llibres. El consum de recursos electrònics no ha deixat de créixer i cada any va a més. El CSUC selecciona les subscripcions segons criteris d’interès comú, que inclouen tant aspectes de millora en l’accés com de les condicions econòmiques, amb l’objectiu d’oferir un conjunt nuclear d’informació electrònica interdisciplinar per a la totalitat de la comunitat universitària i investigadora de Catalunya, independentment d’on aquestes persones exerceixin la seva activitat.

Unitat Tècnica i de Projectes del Servei de Biblioteques de la UAB