La catedràtica Verena Stolcke del Departament d’Antropologia de la UAB, com a presidenta de l’Institut Català d’Antropologia (ICA), va gestionar amb la Biblioteca d’Humanitats el dipòsit la biblioteca de l’antropòleg John Murra, propietat de l’ICA.

John Víctor Murra (Odesa, 24 d’agost de 1916 – Nova York, 16 d’octubre de 2006) etnohistoriador ucraïnès nacionalitzat nord-americà, estudiós de les societats andines. Murra va pertànyer a les joventuts de la Social Democràcia, pel que va ser expulsat del centre on estudiava quan cursava l’últim any. Portat pel seu pare, va treballar a les fàbriques de paper de Croàcia. Entre 1933 i 1934 va ser detingut diverses vegades per la seva filiació marxista. El 1934 fuig a Chicago on estudia Sociologia, disciplina amb la qual es gradua el 1936. Aquest any es va enrolar en el batalló Abraham Lincoln de les Brigades Internacionals que va combatre en defensa de la legalitat republicana a la Guerra Civil Espanyola (1936-1939).Torna a Chicago, on a inicis dels anys quaranta es dedica a l’estudi dels aborígens nord-americans. El 1943, Donald Collier i Wendell C. Bennett, en el marc d’una investigació sobre grups indígenes d’Equador, el posen en contacte amb fonts documentals d’etnohistòria andina. Des d’aquells moments inicia els seus estudis sobre l’àrea andina. Va ser professor a les universitats de Chicago, Vassar, Puerto Rico, Yale, Universitat Nacional Major de Sant Marcos al Perú, i Cornell a on va ser professor emèrit. També va ser president de l’Institut d’Investigació Andina. El 20 de febrer de 2007 l’Institut d’Estudis Catalans li va retre un homenatge. Va ser una de les personalitats més notables en el coneixement del món andí i la complexitat de les seves cultures, a més d’un exemple de consciència política i moral per al nostre temps.

Per tal de conèixer més en profunditat la personalitat i obra de John Murra, s’inclou l’enllaç a la revista Chungara que li dedicà un número monogràfic.

Chungara: revista de Antropología Chilena   murra_1958_large

Universidad de Tarapacá, Arila, Chile

Volumen 42, número 1 Enero-Junio 2010

El fons John Murra-ICA, que representa una part de la seva biblioteca d’investigació, va ser venuda pel seu propietari a l’ICA el 1988 i consta de 2000 volums molt especialitzats. Conté butlletins, memòries i publicacions diverses d’institucions prestigioses en el camp de l’antropologia, com ara, l’American Anthropological Association (Estats Units d’Amèrica), l’Instituto Nacional Indigenista (Mèxic), la Smithsonian Institution (Estats Units d’Amèrica), la Wenner-Gren Foundation (Estats Units d’Amèrica), i l’International African Institute (Regne Unit).

Si bé hom hi pot trobar documentació sobre pobles, tribus i cultures d’arreu del món, hi són abundants les obres centrades en les condicions econòmiques, socials i culturals dels indis americans (especialment dels Estats Units i de Mèxic) i de tribus de l’Àfrica subsahariana, així com estudis sobre processos d’aculturació i assimilació cultural de les poblacions indígenes. Així mateix, són dignes d’esment les obres sobre arqueologia precolombina i història de la conquesta d’Amèrica.

El fons, que s’està processant per fer-lo disponible, el trobareu al catàleg agrupat en aquest enllaç.

Mercè Bausili
Biblioteca d’Humanitats UAB