L’Accés Obert (Open Access, OA) a la informació científica consisteix a dipositar la producció de recerca a la xarxa de forma lliure i gratuïta per poder reutilitzar-la, com alternativa al paradigma de pagar a les editorials per accedir a la informació generada a les pròpies universitats. Sovint, els autors que faciliten l’ús de les seves obres, les posen a l’abast de la comunitat científica mitjançant llicències d’accés lliure amb què indiquen a la persona que les utilitzarà de quins permisos disposa per fer-ho i sota quines condicions. Les Creative Commons són les llicències d’accés lliure més emprades a nivell internacional.

440601

440602dddPer tal d’afavorir la incorporació de la producció científica al repositori institucional, el Dipòsit Digital de Documents de la UAB (DDD http://ddd.uab.cat),  i donar compliment a la Política institucional de la UAB sobre accés obert (2012), que recull les indicacions de la Ley de la Ciencia, la Tecnología y la Innovación (Ley 14/2011) i els diferents requisits dels ajuts de recerca, s’ha posat en funcionament el sistema d’autoarxiu de documents, amb la col·laboració de l’Àrea de Gestió de la Recerca i el Servei de Biblioteques.

Des del passat octubre la comunitat universitària pot lliurar de manera autònoma el text complet dels seus documents. A través d’Ein@ (Entorn d’Introducció Normalitzat d’Activitats de Recerca), l’aplicació que permet la gestió del currículum normalitzat, es poden incorporar articles de revistes i a través dels formularis (habilitats específicament al DDD) presentacions a congressos, working papers, capítols de llibres, etc.

A l’apartat Com lliurar del DDD es poden consultar les instruccions a seguir (http://serveis.uab.cat/ddd/content/com-lliurar).

Els grups o centres de recerca poden contactar amb la seva biblioteca de referència per col·laborar en la gestió de la seva producció científica. A més, poden agrupar i visualitzar aquests documents en un portal propi del grup.

440602recerca

Tota la producció científica publicada en obert al DDD passa per un procés de revisió a càrrec de les biblioteques. Aquest procés implica tant la revisió de les dades bibliogràfiques com de les condicions associades als drets d’autor i d’explotació.

En aquests dos mesos de funcionament s’han pujat un total de 123 articles a través d’Ein@ i uns quaranta documents mitjançant els formularis (articles de revista, llibres i comunicacions a congressos). Tots aquests documents ja es poden consultar al DDD i, a més, hi ha un centenar en procés de revisió. Cal dir que 114 documents han estat desestimats per problemes de drets d’autor amb les revistes, que encara continuen reticents a canviar el seu model de negoci.

num4406-01
Des del Servei de Biblioteques animem a tota la comunitat universitària UAB a què difongui els resultats de la recerca de manera permanent, gratuïta i lliure de restriccions, per tal d’afavorir la seva accessibilitat, visibilitat i impacte.

Per a més informació us podeu posar en contacte amb la vostra biblioteca de refèrencia o directament escrivint a l’adreça de correu ddd.bib@uab.cat.

Anna Hernández Frey
Unitat Tècnica i de Projectes