El Treball Final del Màster en Societat de la Informació i el Coneixement (UOC) del nostre company de la Unitat Tècnica i de Projectes, Oskar Hernández, va resultar guardonat amb el segon premi al projecte universitari més innovador en l’àmbit de la gestió de la informació i la documentació, convocat per la Sociedad Española de Información y Documentación (SEDIC) a finals del passat any 2014.

És la primera vegada que es convoca aquest premi, únic en les seves característiques a Espanya, i que té com a objectiu destacar públicament els projectes teòrics més innovadors que puguin tenir major aplicació pràctica en l’àmbit empresarial entre els treballs dels estudiants universitaris d’universitats espanyoles (Treball Final de Màster o Treball Final de Grau).

El Jurat, integrat per representants d’empreses del sector de la Informació (Doc6, EBSCO, Elsevier, GreenData, keensoft, libnova i ProQuest) i pel Departament de Biblioteconomia i Documentació de la Universidad Complutense de Madrid (UCM), va avaluar prop de 50 projectes i va decidir per unanimitat atorgar el segon premi al nostre company pel seu projecte final de Màster “Conducta informacional colaborativa en grupos completamente en línea: estudio de caso en las aulas del Campus Virtual de la UOC” (consulta’l al repositori institucional de la UOC). El primer i tercer premis van ser per treballs de la UCM i de la UB, respectivament.

44-07L’acte de lliurament de premis va tenir lloc en el decurs de la jornada Actualiza-T, organitzada conjuntament per la SEDIC i la UCM el passat 9 de desembre de 2014 a Madrid (visualitza la gravació a YouTube, amb el breu discurs de l’Oskar al minutatge 1:52:23).

Els temes de fons de la recerca són la conducta informacional, la col·laboració i el treball en equip. El treball en equip i en xarxa estructura gran part dels processos, tasques i dinàmiques que es desenvolupen avui en dia dins de les organitzacions: la naturalesa intrínsecament cooperativa del treball en grup genera noves relacions amb la informació que es manifesten en conductes informacionals col·laboratives en els processos de cerca, recuperació, ús i difusió de la informació.

El projecte d’investigació va tenir com a objectiu estudiar un cas específic de conducta informacional col·laborativa en grups completament en línia que es van constituir, van desenvolupar la seva activitat i es van dissoldre en l’entorn virtual d’aprenentatge del Campus de la UOC.

44-0701Metodològicament, es va desenvolupar un enfocament analític multidimensional construït a partir d’un sistema de factors interrelacionats en tres dimensions: comunicativa, tecnològic-informacional i social. Es va dur a terme un estudi de camp amb el propòsit de recollir dades sobre les pràctiques informacionals col·laboratives de tres grups completament en línia emprant tècniques qualitatives (etnometodològiques) i també tècniques quantitatives. Els resultats d’aquesta recerca emfatitzen la influència dels factors relacionals (estil de lideratge, grau de cohesió grupal, normes internes del grup) en el desenvolupament de pràctiques informacionals col·laboratives més efectives.

Unitat Tècnica i de Projectes