Aquest 2019 l’Àrea de Biblioteques del CSUC ha engegat alguns nous projectes, un dels quals ha estat el d’establir un programa d’intercanvi de visites entre el personal de les diferents biblioteques de les universitats membres del consorci. L’objectiu d’aquesta iniciativa era donar a conèixer activitats, bones pràctiques, experiències o també espais d’algunes de les Biblioteques, partint de la premissa que el benchmarking és una font molt rellevant de transferència de coneixement i una bona manera de crear aliances entre les persones que fan tasques semblants en institucions diferents.

Així doncs cada universitat va fer una oferta de possibles experiències a explicar i alhora va elaborar la llista de candidats a anar a visitar les altres institucions i es va acordar dur a terme totes les activitats durant la primera quinzena de juliol.

El resultat final d’aquesta primera edició de la Quinzena de visites ha estat que més d’una vuitantena de persones ha pogut visitar al voltant de trenta projectes diferents. Si a més es té en compte totes les persones que s’han  implicat en organitzar i tirar endavant aquesta iniciativa, podem parlar sens dubte d’un èxit rotund i d’un projecte molt enriquidor per a totes les Biblioteques que hi han participat.

En el cas específic de la UAB s’ha pogut assistir a les visites organitzades per la UB, UPC, UPF, UdG, URV, URL i el CSUC. A més, s’han organitzat 6 visites, que han tingut molt bona acollida entre les altres universitats i que van exhaurir el nombre de places ofertades a cada visita. Concretament hem presentat:

Fons personals i col·leccions especials

En aquesta visita vam compartir i exposar el tractament de les col·leccions i fons especials per part de les biblioteques de la UAB.

La jornada va tenir lloc en dues Biblioteques. A la Biblioteca de Comunicació es va visitar la Secció de Reserva de la UAB i el Centre de Reprografia mòbil de l’empresa ARTYPLAN, que es trobava treballant aquets dies en el Fons de l’ Arxiu Històric de la Societat del Gran Teatre del Liceu. A la Biblioteca d’Humanitats ens vam centrar en el tema dels fons personals. Vam parlar de l’ingrés, els convenis, la valoració, la descripció, la digitalització i la incorporació de fitxers al DDD així com de la conservació dels fons.

La gestió de la bibliografia de curs

En aquest cas es va explicar la forma com gestionem les bibliografies que apareixen a les guies docents i la vinculació de les referències des de l’eina de descoberta. Vam dividir la sessió en una part més teòrica on vam explicar com fem la captació de la bibliografia i com combinem les tres eines que ens permeten portar a terme aquesta tasca: el DDD, l’aplicatiu de comparació i el programa de gestió Sierra. A la part pràctica es va fer una demostració de vinculació i desvinculació de títols, transferència, creació i eliminació de registres, així com el control i anàlisi del mòdul de bibliografia de curs.

Exposicions virtuals amb Omeka

Es va fer una sessió de treball amb dues parts diferenciades: un part teòrica centrada en explicar com i per què s’ha triat Omeka com a programari per a les exposicions virtuals de les Biblioteques de la UAB, i una segona part més tècnica on es van anar mostrant exemples a temps real de les configuracions i els desenvolupaments realitzats per la Unitat Tècnica i de Projectes dins la plataforma.  La sessió va ser molt dinàmica i enriquidora i es va generar un debat on cada institució va aportar el seu punt de vista sobre la publicació d’exposicions virtuals i sobre el que es necessita que faci un programari d’aquesta tipologia. També van sorgir preguntes sobre configuració i disseny que es van anar responent amb exemples alhora que es va mostrar la instal·lació interna d’Omeka i les programacions a mida que s’han realitzat a la UAB.

La producció científica dels grups i centres de recerca de la UAB al DDD

Durant la primera part de la visita se’ls va donar a conèixer el procediment que porten a terme les biblioteques de la UAB per a incorporar la producció científica dels grups i centres de recerca en un espai propi al DDD, les millores implementades al repositori i les accions de formació i assessorament portades a terme. A continuació el grup es van traslladar a la Biblioteca de Ciència i Tecnologia per conèixer la casuística de 3 grans grups/centres de recerca (ICTA, GSD i QUIT) com a exemple de les diferents possibilitats que ofereix el DDD a la comunitat científica, amb models diferents de treball, tant pel que fa a l’organització de la producció científica dintre dels portals propis com els canals emprats per a incorporar-la al DDD.

Visitar la Cartoteca, conèixer el fons de mapes i la catalogació d’aquest recurs

La visita a la Cartoteca la van realitzar dues institucions amb necessitats molt diferents. Per una banda, la Cartoteca de la UdG és una Cartoteca universitària, d’ús docent, i el seu interès en la visita estava centrat en temes de formació i difusió. L’altra institució, la URL-Biblioteca de Montserrat, va centrar les seves necessitats en qüestions més tècniques (catalogació, tractament físic, ordenació), ja que l’arribada d’un important donatiu de mapes els obligava a repensar la seva col·lecció cartogràfica.

Aquesta diversitat de punts de partida va permetre abastar pràcticament tots els processos que es duen a terme a les cartoteques o als serveis amb mapes. També vam poder intercanviar idees sobre cap a on es pot anar en l’àmbit de la documentació cartogràfica, tant pel que fa a una perspectiva més docent com des d’un punt de vista més històric/investigador.

Procediment d’adquisicions i subscripcions amb Sierra

Aquesta exposició va ser eminentment pràctica, amb demostració del procés d’adquisicions i la gestió de les subscripcions amb SIERRA. Els assistents estaven molt interessats en la migració que s’ha fet a les biblioteques de la UAB de l’antic programa de gestió PIGA al nou sistema SIERRA. En la sessió es va tractar el tema de la migració, l’estructura d’una comanda de subscripcions, així com les altes, baixes, canvis de proveïdors i la facturació amb SIERRA. Per acabar vam parlar dels diferents models de selecció en els que actualment treballa el Servei de Biblioteques

La valoració final de tot aquest projecte és altament positiva per a tots els participants, ha permès aprendre de l’experiència i les bones pràctiques de tots i esperem fer-ne una nova edició l’any vinent.

Autores:
Carme Besson, Núria Casaldàliga, Marta Gil, Beatriu Piera, Teresa Santos.