El passat novembre, després de mesos de reformes, es va inaugurar finalment la Sala de Revistes de la Biblioteca d’Humanitats. Potser el terme “inaugurar” sona una mica estrany en un edifici que ja funcionava com a biblioteca des de fa ja vàries dècades, però els canvis experimentats per la Sala afecten no només el seu aspecte físic, sinó també la seva filosofia i el seu funcionament. Per aquest motiu, més que d’“inauguració” com a tal, potser seria més adient parlar de “refundació”.

La Sala de Revistes de la Biblioteca d’Humanitats ha passat a ser un dels espais d’innovació del Servei de Biblioteques. Dit d’una altra manera, la Sala vol ser un catalitzador de la recerca que es desenvolupa a la nostra Universitat. És per això que s’ha intentat adequar l’espai a aquestes noves funcions canviant el mobiliari (taules plegables, cadires apilables) i adquirint nou equipament tecnològic (pantalles de televisió, videocàmeres, micròfons, altaveus, taula de so, etc.) que permetin noves dinàmiques en el seu ús. També s’ha adaptat amb altres elements, com dues cadires niu penjades del sostre o una estació de videojocs, per tal de fer de la visita a la Sala una experiència el més positiva possible.

En conjunt, la sala ha quedat estructurada en diferents espais, cadascun d’ells amb la seva funcionalitat.  En la zona d’entrada, un ampli vestíbul dona la benvinguda a la Sala. Aquí trobareu un petit taulell d’informació, un parell de taules rodones i al final de tot la zona d’exposicions. Aquí trobem també l’estació de videojocs, consistent en un ordinador, una pantalla de 49” panoràmica, dos controladors de joc i una cadira gaming.

La sala de lectura principal és ara un espai dividit en tres zones: a la primera de les tres hi trobem la grada, vuit butaques i un monitor, i serveix per acollir presentacions, seminaris, conferències i altres activitats similars; a la segona hi ha una vintena de taules plegables amb rodes i les corresponents cadires apilables, de manera que l’espai es pot modular en funció de les necessitats de treball; finalment, al fons de tot i ha cinc taules més, però aquestes son fixes i destinada a la consulta de la nostra col·lecció de revistes.

A la rampa hem habilitat dos espais més distesos. Al començament de la rampa hi ha un sofà amb dues butaques més, i allà hi hem posat un expositor amb nous exemplars de les revistes que ens arriben. Més amunt, just davant del gran finestral que il·lumina la Sala, hem penjat dues cadires niu des d’on poder treballar amb vistes a l’exterior de l’edifici.

Pel que fa a la planta superior no ha experimentat canvis en la seva funció, però sí en el seu mobiliari. Hem renovat els tamborets i hem canviat el sobre de l’altell, adaptant-lo al color fusta predominant a la Sala. També hem canviat les taules que hi havia per unes de noves que també són plegables i tenen rodes, no tant per deixar lliure l’espai d’aquesta planta com per si en un moment donat fos necessari baixar-les per la rampa cap a la planta de baix.

Finalment, quant a les sales de treball en grup, hem canviat el mobiliari i estan totes obertes al públic, excepte la sala 2, que la tenim restringida a l’ús de l’escàner de llibres de què disposa la Sala.

Des que vam encetar aquesta transformació, moltes coses han canviat. Ara acollim exposicions, i no únicament bibliogràfiques, en l’espai que hi hem destinat i que té una demanda important. També rebem moltes peticions de professors que volen desenvolupar activitats, sobretot seminaris i conferències, a l’espai on tenim la grada i les butaques. Això és molt positiu i és d’agrair especialment la implicació del professorat. Però un espai d’innovació ha de ser quelcom més. Volem que la Sala sigui un lloc d’intercanvi d’idees i de debat, en què els nostres usuaris sàpiguen que poden venir a buscar solucions a problemes i demandes concretes. Haurem de ser capaços d’atreure no només la comunitat universitària, que són els nostres usuaris habituals, sinó també altres agents com ajuntaments i ciutadania en general.

La Sala de Revistes de la Biblioteca d’Humanitats acull en el seu interior el Digital Lab, de la xarxa UAB Open Labs, que disposa de tecnologia per digitalitzar qualsevol element físic i sonor, així com maquinari de realitat virtual i augmentada. Aquest fet ens converteix en un espai diferenciat de qualsevol altre del campus. Un dels nostres objectius principals ha de ser orientar les necessitats dels nostres usuaris cap a la seva oferta de serveis, de manera que puguem aportar respostes i solucions que depassin el que havíem pogut oferir fins ara.

Com a part integrant de la Biblioteca d’Humanitats, la Sala de Revistes ha deixat de ser una sala d’estudi per a convertir-se en un espai d’innovació. Haurem de fer pedagogia entre els nostres usuaris per tal d’adaptar-nos tots plegats als canvis que tenim just a tocar.

Raul Coré

Biblioteca d’Humanitats