Establim contacte

El curs 2022-23 hem engegat, des de la Biblioteca de Ciència i Tecnologia (BCT), una col·laboració amb el Màster Oficial d’Història de la Ciència: Ciència, Història i Societat. Un estudiant d’aquest màster ha realitzat les pràctiques a la biblioteca, supervisat per una bibliotecària i pel seu tutor acadèmic.

El mes de setembre de 2022 van contactar amb la BCT Carlos Tabernero, coordinador del Màster Oficial d’Història de la Ciència, i Jaume Sastre, de l’Institut d’Història de la Ciència, per informar-nos que un estudiant d’aquest màster estava interessat a realitzar les pràctiques amb hores de treball a la biblioteca, concretament amb el Fons Jordi Bigues – Palomares.

Vam acordar que l’Adrián Camarós, estudiant del màster, realitzaria 125 hores de feina a la BCT, supervisat per Montserrat Monge, bibliotecària. Aquestes hores de feina havien de tenir per resultat el disseny i muntatge d’una exposició basada en el fons documental Jordi Bigues.

Sobre el Fons Jordi Bigues – Palomares

Jordi Bigues i Balcells, és periodista i activista nascut a Barcelona al 1954. Com a membre de la junta directiva de Greenpeace-España, va coordinar a mitjan dels anys 1980 la campanya en favor dels veïns de Palomares (Almeria), quan era a punt de vèncer el termini d’indemnització a les víctimes de l’accident nuclear del 17 de gener de 1966.

L’any 2016 Jordi Bigues va donar al Centre d’Història de la Ciència de la UAB, actualment Institut d’Història de la Ciència, el seu arxiu personal sobre l’accident de Palomares. El fons conté documents molt diversos, tant personals com oficials i públics: notes manuscrites sobre reunions; retalls de premsa; correspondència de diversos remitents i destinataris; informes oficials; projectes de documentals; i articles científics, llibres i publicacions.

Per saber-ne més d’aquest fons consulteu la pàgina web https://www.uab.cat/web/els-nostres-fons/fons-personals-o-institucionals/detall/fons-jordi-bigues-1345717051077.html?elementid=1345846383274.

Desenvolupament

A l’octubre de 2022 ens reunim representants de la BCT, l’estudiant del màster i un representant de l’Institut d’Història de la Ciència (IHC). En aquesta reunió s’estableixen les bases del treball de l’alumne, que es dedicarà al fons Jordi Bigues – Palomares, a fer-ne recerca, estudiar com es difon aquesta recerca, i dissenyar una exposició en la línia d’altres exposicions organitzades per la BCT.

Per part de la biblioteca, ens comprometem a tenir enllestit a principis de desembre:

– L’article publicat al DDD sobre com dissenyem i elaborem les exposicions a la BCT, i amb quins materials de reciclatge inventem escenaris (https://ddd.uab.cat/record/143714)

– El document amb la relació dels espais expositius de què disposa la BCT (https://ddd.uab.cat/record/265786)

– El guió-escaleta del que seria una proposta expositiva a la BCT, des de la idea inicial fins a fer-la realitat.

– La realització d’una entrevista amb els responsables de la Sala d’Exposicions de la UAB per conèixer la forma de treballar d’un espai d’exposicions com a tal.

A principis de 2023 ens trobem amb l’estudiant del màster, on establim el cronograma d’activitats a dur a terme, així com possibles idees expositives. Decidim crear un equip al Teams que ens serveixi com a canal de comunicació i com a eina per a compartir documentació i estar en contacte entre el personal de la biblioteca, l’estudiant i el personal de l’IHC.

Muntatge

Es fa el muntatge de l’exposició la darrera setmana del mes de maig de 2023. Porta per títol “¡Bienvenido, Mr. Palomares! : radiografías fenomenológicas y filogenéticas de la nuclearización española : crónica sobre el blanqueamiento del fetichismo nuclear”. Hi està a l’expositor de la Biblioteca de Ciència i Tecnologia fins a finals de juny.

El muntatge va a càrrec de l’estudiant del màster, Adrián Camarós, amb l’ajuda i assessorament de la Montserrat Monge i altre personal de la BCT. S’han fet servir diversos materials del Fons Jordi Bigues sobre l’accident nuclear de Palomares.

Es poden veure fotografies del muntatge expositiu al DDD https://ddd.uab.cat/record/275226

Després de l’èxit de l’exposició, des de la Biblioteca de Ciència i Tecnologia valorem molt positivament aquesta experiència, que ens ha donat l’oportunitat de col·laborar amb l’Institut d’Història de la Ciència per treballar i donar a conèixer la documentació patrimonial de què disposem a la UAB.

Així mateix, estem convençuts que aquesta ha estat la primera de moltes col·laboracions futures, on estudiants del Màster Oficial d’Història de la Ciència puguin treballar amb nosaltres, compartint els seus punts de vista i maneres de fer, i per tant donant un plus a la institució. A més d’adquirir experiència i cultura laboral en els àmbits de patrimoni i la comunicació científica.

Beltran Montosa, F. Xavier
Biblioteca de Ciència i Tecnologia