Les Biblioteques de la UAB duem a terme, des de fa molts anys, diverses iniciatives per donar suport a la ciència oberta. Treballem, en col·laboració amb altres unitats de la universitat, per promoure els següents àmbits que, tradicionalment, es consideren part del moviment de la ciència oberta: publicacions en obert, dades en obert, recursos educatius en obert i ciència ciutadana.

En l’àmbit de la publicació en accés obert gestionem els continguts del Dipòsit Digital de Documents de la UAB, repositori institucional on es recopila, gestiona, difon i preserva la producció científica, docent i institucional de la universitat alhora que, recull documents digitals que formen part de les col·leccions de les Biblioteques de la UAB o que les completen.

Aquesta eina segueix el model Open Archives Initiative  que permet la interoperabilitat amb el protocol comú de transmissió de metadades OAI-PMH (Open Archive Initiative- Protocol for Metadata Harvesting). Això promou la visibilitat dels documents a diferents plataformes i recol·lectors: Google Scholar, BASE, EUROPEANNA, CORE… Específicament, per a complir els mandats europeus, el DDD es declara OpenAIRE compliant perquè s’adapta a tots els requeriments de metadades que marca la Unió Europea, per a poder fer la revisió dels projectes.

Darrerament, el suport a la publicació en accés obert ha augmentat a través de diverses vies, d’una banda a través dels acords transformatius establerts amb diversos editors de revistes acadèmiques, que canvien el model de subscripció i de “pagar per llegir” que teníem fins ara, a “pagar per llegir i per publicar en accés obert”. Amb aquests acords queden cobertes les despeses que l’editor cobra a l’autor per a publicar en revistes d’accés obert (revistes daurades) o en revistes de subscripció que permeten obrir el teu article si pagues l’APC. D’una altra banda, donem suport a la publicació en accés obert a través d’acords per disposar de descomptes en les despeses que cobra l’editor a l’autor per publicar en accés obert.

Amb aquest objectiu de promoure la publicació en obert dels resultats de la recerca, les Biblioteques de la UAB donem suport al Directory of Open Access Journals (DOAJ), un índex de revistes d’accés obert que pretén construir un ecosistema acadèmic equitatiu i divers per accedir als resultats de la recerca sense barreres.

El DOAJ és un índex que l’any passat va complir 20 anys i ha establert, en col·laboració amb altres entitats, uns principis de transparència i bones pràctiques per a les publicacions acadèmiques.

Les Biblioteques de la UAB també som membres i donem suport a l’Open Book Publishers (OBP), una editorial acadèmica independent que publica monografies revisades per parells en accés obert. És una empresa sense fins lucratius que publica tots els llibres en accés obert (PDF, HTML i XML en alguns casos) i volums en paper a preus assequibles, sense cap cost de publicació per als autors.

Una darrera fórmula per contribuir a la publicació en accés obert és el Subscribe to Open  (S2O), aquest és un model basat en les subscripcions ja existents de les biblioteques i ofereix una aproximació a l’accés obert diferent a la resta d’iniciatives. A principis d’any, els editors que utilitzen aquesta modalitat, obren l’accés al contingut o el tanquen en funció de si els subscriptors existents s’acullen o no a aquesta modalitat, si s’hi acullen i el nombre és suficient, els continguts passen a ser d’accés obert. Les Biblioteques de la UAB participem en la iniciativa S2O de l’editorial Annual Reviews.

Amb la contribució a aquestes iniciatives fem palès el nostre compromís amb la ciència oberta i per promoure activament la publicació en accés obert.

Anna Florensa
Servei de Biblioteques