Ja es pot accedir a la correspondència de Cristina Vicente, que va ser investigadora en zoologia i professora del Departament de Biologia Animal, de Biologia Vegetal i d’Ecologia de la UAB.

La correspondència de la Dra. Vicente ha estat digitalitzada i ja és consultable a través del Dipòsit Digital de Documents (DDD).

María Cristina Vicente es va llicenciar en Biologia a la Universitat de Salamanca el 1971. L’any 1979 es va doctorar a la Universitat Autònoma de Barcelona. En el vessant acadèmic i pedagògic la Dra. Vicente va ser professora de la UAB del 1972 fins el 2000. Va donar-hi classes de Zoologia general i de Zoologia dels artròpodes i va assumir diferents càrrecs acadèmics al Departament de Biologia Animal, de Biologia Vegetal i d’Ecologia.

Com a investigadora en zoologia la Dra. Vicente va especialitzar-se en l’estudi de la morfologia, la taxonomia i l’ecologia de diferents grups de diplòpodes a la Península Ibèrica. Com a resultat, va publicar nombrosos articles, molts d’ells en col·laboració amb altres miriapodòlegs. Tanmateix, va participar en múltiples activitats i associacions entomològiques.

El llegat personal de la Dra. Vicente es compon d’articles científics en forma de separates i de l’epistolari professional (1974-1990).

La digitalització

Aquest fons que ara hem digitalitzat, dipositat a la Biblioteca de Ciència i Tecnologia, conté l’epistolari professional de la Dra. Vicente, amb 210 cartes que ens demostren que era un referent en l’estudi dels diplòpodes, especialment de la Península Ibèrica. Converses epistolars enriquidores amb altres estudiosos d’àmbit internacional, com ara Jean-Paul Mauriès o Pedro Oromí. Així mateix, hi trobem una intensa correspondència on col·labora i participa en diferents congressos internacionals de miriàpodes.

Per dur a terme la digitalització hem comptat amb el personal incorpora de la biblioteca per realitzar l’escaneig de la documentació. La descripció d’aquesta documentació per a la correcta publicació al DDD l’ha dut a terme personal administratiu. Finalment, personal bibliotecari ha supervisat i coordinat tot el procés, fent d’aquesta tasca un exemple més de la transversalitat dels perfils que actualment treballem a les biblioteques. Aquesta digitalització és un esforç més per donar visibilitat a la documentació d’un dels nostres fons personals, fent accessible arreu un fons únic que fins ara només era consultable venint presencialment a la biblioteca.

Una exposició per a difondre el fons

Durant els mesos de febrer i març de 2022, la Biblioteca de Ciència i Tecnologia va organitzar l’exposició “Cristina Vicente, el llegat d’una pionera“, fent visible la seva recerca i destacant el seu paper com a pionera en un món de zoòlegs masculins. La mostra es va fer en col·laboració amb el professor Antoni Serra, director del Centre de Recursos de Biodiversitat Animal de la UB, la María Teresa Vicente, germana de la dra. Vicente, i el Departament de Biologia Animal, de Biologia Vegetal i d’Ecologia (BABVE) de la UAB. Per a clausurar l’exposició vam fer un acte a l’Espai BCT de la biblioteca, en el qual van intervenir Montserrat Monge de la BCT, el professor Serra, María Teresa Vicente i el director del BABVE, en Fernando García del Pino. Aquest acte de clausura el vam enregistrar en vídeo, i el podeu recuperar al canal de Youtube del Servei de Biblioteques.

Des de les biblioteques, seguim donant valor a aquestes col·leccions i fons que conservem i que ens fan úniques. Aquests exemples de treball i difusió ens ajuden a visibilitzar una part important dels nostres fons que sovint és poc coneguda, i alhora fa d’efecte crida i augmenta l’interès a dipositar-ne noves col·leccions. Encara és d’hora per avançar-vos res, però de ben segur tornareu a sentir a parlar del fons de Cristina Vicente, esperem que sigui aviat.

Accés a la correspondència digitalitzada https://ddd.uab.cat/collection/cvicente

F. Xavier, Beltran Montosa
Biblioteca de Ciència i Tecnologia