El passat 15 de febrer va tenir lloc al CDE la tertúlia “A federal Europe…?”. Aquest acte va comptar amb la presència del Dr. Joan Botella, degà de la facultat de Ciència Política i Sociologia de la UAB i president de Federalistes d’Esquerres.

Per explicar d’on venim i cap a on anem, el Dr. Botella va dividir la seva exposició en tres blocs.

En un primer moment va fer una introducció històrica, parlant dels orígens de la UE tals com la creació de la CECA, l’Euratom i el nostre precedent més directe, la CEE. En aquest punt, un argument molt important que va destacar va ésser la idea de què des de la creació dels primers antecedents de l’actual UE, fa aproximadament 70 anys, no ha hagut guerres internes a l’àrea geogràfica del centre d’Europa.

El Dr. Joan Botella també va parlar del canvi de parer que es va donar als inicis del mil·lenni amb l’arribada al poder de partits conservadors a molts dels països de la UE, el que va donar lloc a què dins del Consell es pensés més en el mercat interior que en la integració política.

En la segona part, platejava que en el context de crisi -situació que, segons el ponent, podria haver estat d’una altra manera si els Estats Membres s’haguessin ajudats uns als altres- seria positiu reobrir el debat que contempla la possibilitat d’un model federalista dins de la UE.

Creu que si progressa el federalisme no serà com a conseqüència dels seus corrents de pensament, sinó perquè la mateixa existència de la UE esdevé una solució per als grans problemes que es plantegen i que els estats per si sols no estan en condició de fer-ne front: euroescepticisme, canvis amb les relacions transatlàntics, el creixement del poder asiàtic o el Brexit.

Finalment, el Dr. Botella opina que el futur de la UE pot dependre dels resultats de les properes eleccions a molts dels països, a causa de l’eurofòbia manifesta d’alguns partits.  En qualsevol cas i per concloure, considera que per trobar solucions als problemes actuals serien fonamentals l’adopció de polítiques fiscals comunes i la consideració més seriosa de la multiculturalitat europea.

Després de la seva conferència es va obrir un debat, moderat per Francesco Camonita, on es van plantejar un seguit de problemes que podia presentar la materialització del federalisme: les desigualtats de poder, les indecisions en tant a que Alemanya agafi les regnes de la UE o la manca de representació política, problemes que la UE com a un dels agents principals de l’àrea internacional hauria d’afrontar.

Crònica de Marc Cano
(estudiant en pràctiques del Màster Universitari d’Integració Europea – UAB)

Trobareu més informació a: