Memòries de Delft : l’epopeia de 1640 (2021)   – Novel·la –

La protagonista d’aquest llibre és una dona portuguesa que va viure en primera persona els avatars polítics europeus més importants del segle XVII i va arribar a ser una empresària d’èxit en una època en què les dones ocupaven sempre papers secundaris. Després de residir a diversos indrets, de gran decideix retirar-se a la ciutat de Delft (Països Baixos) i allà rememora escenes de la seva vida. A través dels seus records, les seves vivències i tot el seu relat podrem comprendre millor les similituds i dissemblances entre els conflictes que en aquell període van enfrontar Portugal, els Països Baixos i Catalunya amb Espanya, i que van concloure de manera ben diferent.

L’home de la campana (2015)   – Novel·la –

Carl Friedrich Gauss (1777-1855) ha tingut una influència decisiva en el desenvolupament de la ciència. En qualsevol especialitat de la matemàtica actual s’hi pot trobar algun concepte o resultat important que porta el seu nom. Us sona el concepte ‘campana de Gauss’? Aquesta novel·la presenta la vida quotidiana d’aquest personatge, que tot i haver conegut la fama des de molt jove, també va haver de superar greus i amargues adversitats familiars.

Ressenya de Javier Jarque, president de la Societat Catalana de Matemàtiques

Rellotges de sol (1988)   – Assaig –

Joan Girbau va ser l’encarregat de construir el rellotge de sol que llueix a la façana de la Facultat de Ciències, el juny de 1988. I tot i ser un tema que li apassiona, no ha estat en absolut relacionat amb la seva àrea d’investigació ja què considera que no es poden fer avenços teòrics significatius en aquest camp. En aquest llibre fa una mica d’història sobre aquests rellotges, explica els càlculs matemàtics necessaris per construir-ne, i comenta les característiques de l’instal·lat a la Facultat.
Conferència pronunciada amb motiu de sant Albert Magne a la Facultat de Ciències el 1988.