00tornarpiqueras
pensamentpiqueras

Pensament i ciència als Països Catalans (2011)  -Assaig-

Quin és el paper de la ciència en la societat? Quins canvis s’han produït darrerament en les àrees científiques més destacades? Com hi han contribuït els grups i els investigadors catalans? Han tingut ressò internacional les seves aportacions? S’ensenya i es divulga bé la ciència? Hi ha polítiques adequades per a la recerca i el desenvolupament científics? Diverses veus acreditades analitzen les innovacions en disciplines com ara la biologia molecular, l’ecologia, la biomedicina, la física o les matemàtiques. Reflexionen, també, sobre les dificultats per institucionalitzar, visibilitzar i comunicar la ciència feta als Països Catalans.

Mercè Piqueras i Cristina Ribas son les coordindores de la publicació.

MPiqueras01

Cròniques de l’altra veritat (2004)  -Novel·la-

Aquesta obra posa en context de ficció una situació tan real com preocupant: la dependència de la nostra civilització respecte de la ciència, i la manca d’implicació i de coneixement que la societat actual té d’aquesta realitat. Una contradicció que ha propiciat que la ciència i els seus protagonistes mostrin una cara oculta, inaccessible des de la nostra limitació quotidiana. Aquesta és, precisament, la història del com i el què es pot trobar en aquesta penombra, i del per què allò que hi trobarem ens deixarà fascinats.

[Premi Literatura Científica 2004]

MPiqueras02

Passejades per la Barcelona [científica] (2002)  -Guia pràctica-

Hi ha moltes maneres de passejar per Barcelona. L’originalitat d’aquesta obra és que ens proposa contemplar la ciutat com a espai que viu i ha viscut la ciència com a cosa pròpia.

La primera meitat del treball ens ofereix una visió científica de la ciutat, en la qual cada tema ens condueix a punts concrets com l’Hospital de Sant Pau, cap als barris dels artesans, cap a la fàbrica de cerveses Damm o la Farinera del Clot o cap als museus de carruatges i de cotxes fúnebres. En aquestes pàgines descobrirem en quines cruïlles es van instal·lar els primers semàfors, quin any es va implantar el servei de tramvia o la relació entre art i ciència a la Sagrada Família.
La segona part proposa vuit itineraris concrets per localitzar-hi els punts d’interès. Els autors ens porten per la Rambla i els seus voltants, pel front marítim, per Montjuïc, per la Barcelona dels arbres, per la Barcelona de les pedres, per la dels rellotges i per la dels museus científics, universitats i escoles relacionats amb la ciència.