2 Trams d’investigació (sexennis) (2008-2013; 2014-2019), AQU Catalunya.

Research interests

Second Language Acquisition and Foreign Language Learning.
Young Language Learners.
CLIL (Content and Language Integrated Learning).
Teaching English as a Foreign Language.

Research Administration Positions

Colaboradora de la División de Coordinación, Evaluación y Seguimiento Científico y Técnico. Gestora del área científica: Mente, lenguaje y pensamiento (MLP). Subárea: Lingüística y Lenguas (LyL). Agencia Estatal de Investigación (AEI), Ministerio de Ciencia e Innovación (MICINN) (2023-2026).

Co-director of the Scientific Panel “Adquisición y Aprendizaje”, AESLA (Asociación Española de Lingüística Aplicada) (elected in April 2021).

Funded research projects

2020-2024 – Principal Investigator, PID2019-107328GB-I00 The effects of in-class task-based peer interaction on young learners English as a foreign language // Los efectos de la interacción entre aprendices jóvenes a través de tareas comunicativas en el aula de inglés como lengua extranjera, 47.190€, Departament de Filologia Anglesa i Germanística. Universitat Autònoma de Barcelona.

2015-2018 – Researcher, FFI2014-54179-C2-1-P La apropiación del inglés como lengua global en la escuela catalana: Un acercamiento multilingüe, situado y comparativo (APINGLO-CAT) // The appropriation of English as a global language in Catalan schools: A multilingual, situated and comparative approach. Principal Investigator: Eva Codó Olsina, 38.000€, Departament de Filologia Anglesa i Germanística. Universitat Autònoma de Barcelona.

2010-2014 – Principal Investigator, FFI2010-19997 Los Efectos del Aprendizaje de Contenidos Curriculares y Lenguas Extranjeras (AICLE) en la Adquisición y Desarrollo del Inglés. Un Estudio Longitudinal, 48.400€, Departament de Filologia Anglesa i Germanística. Universitat Autònoma de Barcelona.

2009-2011 – Researcher, FFI2009-09349 Periferias: tópicos y argumentos en la adquisición y contacto de lenguas. La interacción entre el orden de palabras y las relaciones gramaticales en los sistemas bilingües. Investigador Principal: Aurora Bel Gaya, Departament de Traducció i Filologia, UPF (dins del grup de recerca ALLENCAM, UPF)

April 2007 – April 2008 – Researcher, 2006ARIE10065 (Ajuts per donar suport al desenvolupament de projectes de recerca i innovació en matèria educativa i d’ensenyament formal (reglat) i no formal (no reglat) – AGAUR) Avaluació de l’expressió escrita en llengua anglesa d’alumnes participants en Projectes Comenius (EEAAC). Principal investigator: Dr Mar Gutiérrez-Colon, Departament de Filologia Anglogermànica, Universitat Rovira i Virgili, URV.

January 2004 – September 2005 – Research Assistant, BFF2003-08364-C02-02 (A)simetrías sintácticas en catalán y español. Principal investigator:  Dr Ma Lluïsa Hernanz, Departament de Filologia Catalana, UAB.

January 2003 – December 2003 – Researcher/Research Assistant, BFF2000-0504 El desarrollo de las categorías gramaticales: Análisis contrastivo de la adquisición lingüística temprana del inglés, castellano y catalán. Principal investigator: Dr Mireia Llinàs i Grau, Departament de Filologia Anglesa, UAB.

Research groups

Researcher (coordinator of the research line EFLIC (English as a Foreign Language in Instructed Contexts), Grup de Recerca Consolidat de la Generalitat de Catalunya GReLA (2021SGR00684) Grup de Recerca en Lingüística Anglesa: Ús i Adquisició en Contextos Multilingües, Departament de Filologia Anglesa i de Germanística, UAB (2021-2024), 40.000€, Principal Investigator: Dr Eva Codó.

Principal Investigator, Grup de Recerca Consolidat de la Generalitat de Catalunya EFLIC (2017SGR752) English as a Foreign Language in Instruction Contexts, Departament de Filologia Anglesa i de Germanística, UAB (2017-2021)

Principal Investigator, Grup de Recerca Emergent de la Generalitat de Catalunya EFLIC (2014SGR693) English as a Foreign Language in Instruction Contexts, Departament de Filologia Anglesa i de Germanística, UAB (2014-2016)

Principal Investigator, Grup de Recerca UAB CLILSLA Project (2502) (Content and Language Integrated Learning and Second Language Acquisition), Departament de Filologia Anglesa i de Germanística, UAB (2013-2018)

Collaborator, Grup de Recerca Consolidat de la Generalitat de Catalunya ALLENCAM (2009SGR140) Adquisició de Llengües des de la Catalunya Multilingüe, adscrit al Departament de Traducció i Ciències del Llenguatge, Universitat Pompeu Fabra (UPF). Principal Investigator: Dr Carmen Pérez-Vidal (2009-2014).

Collaborator, Grup de Recerca Interdisciplinar sobre Adquisició i Multilingüisme – GRIAM (1475), Departament de Filologia Anglesa i de Germanística de la UAB (2006-2016).

Transfer Contracts (Convenis de Col.laboració)

Escola PAIDOS (Sant Fruitós del Bages, Spain), 17624, 17/09/2019 – 16/09/2021, Descripció, anàlisi i visió de futur sobre l’ensenyament de l’anglès a l’escola, 590€, Principal investigator: Dr Elisabet Pladevall Ballester.

English Worldwide SL (ABA English),  228461515, 30/09/2022 – 31/01/2024, Desenvolupament I validació d’un test de nivell, 31.645€, Principal investigator: Dr Elisabet Pladevall Ballester.

Research Stays Abroad

2016 July-August Centre for Linguistics, Language Education and Acquisition Research (CLLEAR). Department of Modern Languages. University of Southampton, UK.
2001-2002: Department of Phonetics and Linguistics, University College London (UCL), MA Linguistics.

Committees

2018, 2020 – Member of Comisión Técnica de evaluación de los proyectos del Programa Estatal Retos-Plan General de Conocimiento (PGC) 2018 y 2020 en el área temática 4 MLP (Mente, lenguaje y pensamiento), subárea LYL (Lingüística y Lenguas).

2018 –      Scientific Board of CLIL Journal of Innovation and Research in Plurilingual and Pluricultural Education, UAB.

2019. Scientific committee AESLA 2019. Universidad de Valladolid.

2018. Scientific committee AEDEAN 2018. Universidad de Huelva.

2018. Scientific committee AESLA 2018. Universidad de Cádiz.

2017. Chair of the organising committee of ASYRAS Barcelona 2017, 5th International Conference of the Association of Young Researchers on Anglophone Studies, Universitat Autònoma de Barcelona.

2016. Chair of the organising committee of the Workshop “English as a Foreign Language in Instructed Contexts”, UAB, organised by the Research Group EFLIC.

2016. Member of the expert committee for the Italian Research and University Evaluation Agency (ANVUR) which is evaluating the Italian research System for the period 2011-2014 (VQR 2011-2014) http://www.anvur.it/attachments/article/825/Call%20VQR_2011_2014_11nov_~.pdf

2016. Scientific committee. The Seventh International Conference on Task-Based Language Teaching 2017, Barcelona (University of Barcelona), Spain

2014. Chair of the organising committee of the Workshop “Learning English as a Foreign Language in Primary and Secondary School contexts”, UAB, organised by the Research Group EFLIC.

2014. Scientific committee. HEPCLIL 2014 (Higher Education Perspectives on Content and Language Integrated Learning). Universitat de Vic.

2011. Steering committe at the 2nd Barcelona Summer School on Bilingualism and Multilingualism. Universitat Pompeu Fabra.

2007. Organising committee at GALA (Generative Approaches to Language Acquisition), Departament de Filologia Catalana, Universitat Autònoma de Barcelona.

2006. Organising committee at GLOW (Generative  Linguistics in the Old World), Departament de Filologia Catalana, Universitat Autònoma de Barcelona.

Reviewer

Bilingualism: Language and Cognition.

International Journal of Bilingual Education and Bilingualism

Language and Education

System

Language Teaching Research

Language, Culture and Curriculum

Frontiers in Psychology

Educational Studies

Critical Studies in Education

Sintagma

Languages

RAEL

Language, Learning and Development

VIAL (Vigo International Journal of Applied Linguistics)

Journal of Immersion and Content-Based Language Education

Atlantis

EUROSLA

AEDEAN

AESLA

“la Caixa” International grants program (2014, 2015)

Academic Associations

AEDEAN (Asociación Española de Estudios Angloamericanos)  (2004 to present).

AESLA (Asociación Española de Lingüística Aplicada) (2006 to present).

EUROSLA (European Second Language Association) (2014 to present)

ASYRAS (Association of Young Researchers on Anglophone Studies) (Member of the Executive Board – 2015 to present)

AILA Research Network in Early Language Learning (2019 to present).

AAAL American Association for Applied Linguistics (from 2020 to present)