Grup de Recerca en Educació, Interacció i Plurilingüisme
Grupo de Investigación en Educación, Interacción y Plurilingüismo
Research Group for Education, Interaction and Plurilingualism
El GREIP s’ha involucrat en projectes diferents al llarg de la seva història. Alguns membres de l’equip han participat en iniciatives locals, estatals i internacionals, i, en diverses ocasions, han exercit el paper d’investigadors principals. Els nostres projectes estableixen sinergies entre recerca, innovació docent i desenvolupament de materials, per tal d’ampliar i aprofundir coneixement entre interacció social i aprenentatge de llengües en diversos contextos socials plurilingües.
Projectes de recerca

El Grup de Recerca en Educació, Interacció i Plurilingüisme(GREIP) té la missió de vetllar per tal que la recerca i la docència que duu a terme amb persones compleixi tots els principis ètics que inspiren tant la Declaració Universal de Bioètica de la UNESCO com la Declaració d’Hèlsinki i l’Informe Belmont. En tots tres casos s’estableix que cal actuar de manera transparent, no infligir danys intencionadament i salvaguardar els principis d’autonomia i de justícia, així com la protecció dels drets humans, de la dignitat de les persones i del dret a la privacitat i a la confidencialitat de les dades derivades de la investigació. Un eix important de la nostra recerca és aconseguir que els resultats obtinguts beneficiïn la societat i les persones que participen en els nostres estudis.
Per aquests motius, hem elaborat un protocol de recerca, de compliment obligat, basat en el Reglament de la Comissió d’Ètica de la UAB i en les directrius de l’European Ethics Documentation Centre.
Protocol de recerca del GREIP
- Abans d’iniciar qualsevol projecte, el GREIP considera acuradament els possibles riscos o danys que puguin sorgir com a resultat de la investigació. En el cas de riscos potencials, l’equip ha d’establir els mitjans necessaris per reduir-los.
- El GREIP permet sempre l’accés a la informació dels seus projectes a equips avaluadors, a comitès d’ètica i a qui participi en la investigació. La informació que es presenta és suficient per comprendre plenament l’abast de qualsevol projecte. Això inclou informació clara sobre els objectius, el fonament i la justificació de la investigació i el disseny de l’estudi, inclosa la metodologia de recol·lecció i d’anàlisi de dades. La persona responsable principal del projecte facilita les dades de contacte a qui sigui pertinent (en cas d’un centre educatiu, al seu màxim responsable) per a qualsevol queixa o problema ètic que pugui sorgir durant el període d’investigació i que hagi de tractar el comitè d’ètica local. Aquests requeriments afecten també els estudis de doctorat sota la supervisió de qualsevol membre del GREIP.
- El GREIP obté prèviament a l’inici de l’estudi el consentiment per escrit de totes les parts involucrades en la investigació. Això inclou la divulgació completa de la metodologia que s’utilitzarà, del tractament de dades i de qualsevol risc previst, així com si es recompensa d’alguna manera qui participi en el projecte. S’ha de signar un document d’acord entre les parts responsables de cada institució (per exemple, la persona responsable principal del GREIP i algun membre de la direcció d’un centre educatiu on es faci la recerca). En cas que la investigació involucri menors de divuit anys i sigui en col·laboració amb centres d’educació, cal que els menors obtinguin el consentiment dels progenitors o persones responsables. En el cas d’un projecte de recerca dut a terme amb participants de fora d’una institució, se n’ha de tenir el consentiment escrit i signat abans d’iniciar la investigació. En cas que la investigació involucri menors de divuit anys i no hi col·labori algun centre d’educació, la persona investigadora del GREIP ha d’obtenir el consentiment signat dels seus progenitors o persones responsables abans de començar la investigació. Aquests procediments afecten també els estudis de doctorat que estiguin sota la supervisió de qualsevol component del GREIP.
- Les sol·licituds de consentiment sempre inclouen la possibilitat de l’exclusió voluntària de la investigació. En els casos en què l’exclusió voluntària plantegi que un individu no pugui participar en activitats educatives, l’individu en qüestió en pot continuar prenent part, però no es recolliran dades que l’afectin. Els registres han d’evitar primers plans d’aquestes persones o, en cas que sigui impossible evitar-ho, s’eliminaran els plans que les afectin.
- El GREIP garanteix la confidencialitat de qui participa en la investigació i d’aquelles dades procedents de la revisió de documents relacionats amb la recerca, amb especial sensibilitat cap a) l’origen racial o ètnic de les persones, b) les opinions polítiques, c) les creences religioses o altres creences de naturalesa similar, d) la pertinença a un sindicat, e) la salut mental o la condició física, f) l’orientació sexual, g) la consumació o presumpta consumació de qualsevol delicte o h) qualsevol procés judicial per un delicte comès o suposadament comès, així com la sentència de qualsevol tribunal. Aquest requisit inclou també estudis de doctorat sota la supervisió de membres del GREIP.
- Les dades personals es recullen només per a finalitats específiques i legítimes i no es tracten posteriorment de manera incompatible amb aquestes finalitats. Les dades personals són adequades, pertinents i no excessives amb relació a la finalitat o les finalitats per a les quals es van recollir i, quan sigui convenient, s’actualitzen. No es conserven durant més temps del necessari segons les finalitats declarades en la investigació. S’adopten les mesures tècniques i organitzatives adequades per evitar la utilització no autoritzada o il·legal de les dades personals i per evitar-ne la pèrdua accidental o la destrucció. Aquests principis inclouen també els estudis de doctorat sota la supervisió de qualsevol component del GREIP.
- Els procediments de tractament de les dades s’expliquen a les persones que han de participar en una investigació. Això inclou la referència anònima als individus i a les institucions i l’eliminació de rastres d’identificació dels rostres en vídeos i imatges, així com l’eliminació d’informació que pugui facilitar el reconeixement dels participants, com ara ubicacions, noms de ciutats, etc.
- L’accés a les dades no processades recollides per persones del GREIP es permet només a membres acreditats de l’equip de recerca (en el cas de projectes d’investigació finançats a escala local, nacional i internacional), a estudiants de doctorat i a qui en supervisi el treball (en el cas d’estudis doctorals) i a persones que col·laborin amb el GREIP i que estiguin plenament acreditades, amb el permís explícit de qui ha participat en la recopilació de les dades i amb el coneixement de les persones informants.
- Les dades processades (anònimes, codificades, etc.) es poden utilitzar amb propòsits acadèmics i educatius, com ara publicacions, conferències, materials didàctics i documents polítics, només si s’ha inclòs aquesta informació en el formulari de consentiment escrit i signat per qui ha participat en la investigació. Qualsevol persona que no hagi participat directament en la recopilació de dades només pot tenir-hi accés per a publicacions, materials didàctics, etc., després de sol·licitar el permís explícit de qui les va recollir.
- En el cas d’una investigació internacional la persona responsable principal de la qual sigui membre del GREIP, s’han d’estudiar els principis ètics de tots els països involucrats. S’han d’elaborar protocols explícits referents a la recollida i tractament de dades, així com sobre la utilització per a publicacions i altres finalitats acadèmiques, de manera que s’incloguin, sempre que sigui possible, tots els requisits ètics dels països involucrats. No obstant això, el compliment dels protocols d’ètica de cada país pel que fa a la recollida i el tractament de les dades és responsabilitat directa dels equips col·laboradors a cada país.