Grup de Recerca en Educació, Interacció i Plurilingüisme
Grupo de Investigación en Educación, Interacción y Plurilingüismo
Research Group for Education, Interaction and Plurilingualism


El GREIP s’ha involucrat en projectes diferents al llarg de la seva història. Alguns membres de l’equip han participat en iniciatives locals, estatals i internacionals, i, en diverses ocasions, han exercit el paper d’investigadors principals. Els nostres projectes estableixen sinergies entre recerca, innovació docent i desenvolupament de materials, per tal d’ampliar i aprofundir coneixement entre interacció social i aprenentatge de llengües en diversos contextos socials plurilingües.


Projectes de recerca

Imatges creades per Intel·ligència Artificial

En curs

Projectes de recerca
DECERC-GM: El Desenvolupament de la Competència Escrita i el Raonament Crític en els Graus de Maestro

Resum

La investigació sobre l’ensenyament de l’escriptura a l’escola obligatòria ha tingut al nostre país i la darrera dècada un ampli desenvolupament, d’acord amb la investigació internacional. Tanmateix, es constata una manca de transferència dels resultats a tot el professorat i per això té un impacte baix a la pràctica de l’aula. Quan els alumnes arriben a la universitat tenen un nivell d’escriptura molt baix, cosa que suggereix que els dediquen poc temps a escriure a l’escola. Això també apunta que els mestres no són conscients de la necessitat d’atendre de manera adequada el procés d’ensenyament-aprenentatge complex que l’escriptura requereix i la necessitat de trencar la dinàmica d’un ensenyament deficient de la composició escrita que es perllonga al llarg de l’escolaritat i que afecta la preparació amb què els estudiants accedeixen als graus en educació. La formació del professorat és, en aquest sentit, un àmbit estratègic per a la millora de la competència escrita de la població i que en aquests moments requereix respostes adequades. Per donar una resposta a aquesta necessitat, en el nostre projecte considerem que en el marc dels treballs sobre el discurs acadèmic calen més estudis d’instrucció directa per veure quina eficàcia té aquesta instrucció en la producció dels textos per part dels estudiants dels graus en educació i futurs docents. Desenvolupar la competència escrita requereix dels futurs docents capacitat d’aprendre a aprendre i desenvolupar la seva competència escrita i la pròpia veu a través del raonament crític. Per a això cal interrelacionar a) els processos reflexius dels aprenents a l’hora d’escriure, b) la creació d’espais dialògics en el context de la composició escrita per desenvolupar el raonament crític i c) la implementació d’intervencions a l’aula orientades a acompanyar els processos d’ensenyament-aprenentatge. El projecte s’organitza en una sèrie d’objectius específics: 1) caracteritzar els coneixements dels alumnes i el contingut sobre composició escrita i raonament crític en els programes de les assignatures; 2) dissenyar una intervenció d’instrucció directa; 3) implementar aquest disseny d’instrucció directa a les aules d’estudiants de graus en educació; 4) conèixer a través de l’anàlisi dels textos escrits pels alumnes si aquesta intervenció ha produït una millora; 5) indicar si hi ha transferència quan els alumnes escriuen un text fora dels marges de la intervenció dissenyada; 6) conèixer el grau de capacitat dels alumnes per reflexionar sobre els propis textos, i 7) elaborar un document d’orientació per a professors encarregats dels graus en educació. En el context de societats globals, interconnectades i en transformació accelerada, aquest projecte aspira a donar resposta a aquestes necessitats en un doble sentit: no només ens trobem amb la tessitura de formar futurs ciutadans crítics i competents comunicativament, sinó que aquests ciutadans, en el desenvolupament de la seva professió docent, hauran de prendre consciència de la importància d’aquest coneixement i saber ensenyar-lo. Al document que s’elabora per disseminar els resultats obtinguts al nostre estudi, cristal·litzaran un conjunt d’orientacions per a la formació del professorat.

Detalls del projecte (GREIP com a IP del projecte)

  • Dates: 01/09/2021 – 31/08/2025
  • Entitat finançadora: Ministerio de Ciencia y Innovación
  • Codi:  PID2020-117813RA-I00
  • Pressupost: 41,091€
  • IP: Dr. Xavier Fontich
  • Equip del GREIP: Dra. Dolors Masats Viladoms
    • Equip de treball: Marcos Troncoso Diáz (estudiant doctoral), Juddy Torres Villamil (estudiant doctoral)
    • Institucions participants: Universitat Autònoma de Barcelona; Universidad de Zaragoza; Universidad Complutense de Madrid; Universidad de Extremadura; Universitat Internacional de Catalunya; Fontys Hogeschool Sittard (Països Baixos); Université de Paris (França); Université de Cergy-Pontoise (França); Universidad Nacional de la Plata (Argentina); Instituto Politécnico de Setúbal (Portugal); Pädagogische Hochschule Heidelberg (Alemanya); Université du Québec à Montréal (Canadà); Odense University (Dinamarca)
ALPHABETICA – Activating Learning Paths: Educació i formació holístiques basades en les arts per a la inclusió i la consciència cultural

Resum

Aquest projecte forma part del programa Horizon Europe CL2-2024-TRANSFORMATIONS-01-08.

El projecte ALPHABETICA adopta un enfocament multimètode i participatiu per a l’estudi de l’impacte de l’educació basada en les arts en el desenvolupament holístic dels menors/joves, al mateix temps que se centra en l’efecte transformador de la seva participació activa i apoderament en el seu procés d’aprenentatge per a aprendre al llarg de la vida i afrontar els reptes del futur.

El projecte se centra en trobar solucions transferibles i reproduïbles que puguin utilitzar-se en diversos contextos socioeconòmics i culturals, i que garanteixin que tots els menors puguin accedir a l’educació basada en les arts, així com a avaluar si les habilitats desenvolupades a través de l’educació basada en les arts poden transferir-se i estimular l’aprenentatge permanent, i com i on. Algunes de les preguntes de recerca que guien el projecte són:

  1. Quina és la comprensió i la percepció subjectives de l’art per part dels menors, els joves, els pares i altres parts interessades en l’educació i la societat?
  2. Com promouen les arts i l’educació artística una experiència d’aprenentatge més holística i compromesa i mantenen un compromís amb l’aprenentatge permanent més enllà del que ja existeix en l’educació i la societat?
  3. Com influeix l’educació artística en la capacitat de menors i joves per a fer front als reptes que imposa la complexitat en diferents àmbits socials?
  4. Quines accions i bones pràctiques a nivell local i nacional poden garantir a tots els menors un accés igualitari i ampli a les arts?

Per a respondre a aquestes preguntes i garantir el compromís dels joves com a agents actius de la societat civil, el projecte es basa en cinc enfocaments teòrics i metodològics principals:

  1. L’educació basada en les arts
  2. Recerca Acció Participativa
  3. Pedagogies de la cura, l’amor i l’encant
  4. Pedagogies del passat, del present i del futur imaginat
  5. Més que humà

A través d’un enfocament participatiu i basat en la pràctica, l’ambició/visió de ALPHABETICA és tenir un impacte transformador en l’ensenyament de les arts i l’educació basada en les arts salvant les llacunes en la recerca, activant la formació educativa basada en les arts per a posar l’educació artística a l’abast de tots els menors, i avaluant i validant els resultats instrumentals dels enfocaments transferibles apresos a través de les arts i l’educació basada en les arts.

Detalls del projecte

  • Dates: 01/01/2025 – 30/06/2028
  • Entitat finançadora: Ministerio de Ciencia y Innovación
  • Codi: HEU_101177819_ALPHABETICA
  • Pressupost: Total projecte: 2.978.702,50 € – Import concedit UAB: 240.750€
  • IP: Dra. Claudia Vallejo
  • Equip del GREIP: Dra. Melinda Dooly,  Dra. Júlia Llompart, Dra. Dolors Masats, Dra. Emilee Moore, Dra. Claudia Vallejo (IP), Marta Arumí, Mireia Vargas, Gema Rubio, Postdoc: Dra. Denise Holguín
    • Institucions participants: Università di Bologna – UNIBO; Open University – OU; Oxford Brookes University – OBU; Interkulturalni PL – IPL; Synthesis – SYNT; Universidade NOVA de Lisboa -NOVA; Elhuyar – ELH; Università di Torino – UNITO; Universitat Autònoma de Barcelona – UAB; União de Refugiados em Portugal -UREP; Kirklareli İl Özel İdaresi – Kirkareli; Ministero della Cultura – MiC; Save the Children – StC IT
  • Lloc web: ALPHABETICA
Projectes d’innovació i desenvolupament
AI Literacy Network in Primary Education (AILIT)

Resum

L’AI Literacy (AILIT) aborda la prioritat del sector sobre el desenvolupament de competències clau i ofereix una manera atractiva d’aprendre i practicar la lectura i l’escriptura de forma col·laborativa i en xarxa, proporcionant rols autèntics com a lectors i escriptors als estudiants d’educació primària. Per a això, es crearà una plataforma basada en intel·ligència artificial (IA) que ajudi els estudiants a escriure alhora que els permeti llegir i col·laborar amb els textos d’altres alumnes més enllà de les fronteres geogràfiques i lingüístiques. El projecte posa en contacte els alumnes de llengües amb estudiants lectors i escriptors d’altres països, aplicant la tecnologia més avançada d’IA i així estableix situacions autèntiques entre els lectors i escriptors joves. La innovació d’avantguarda a l’AILIT és l’aplicació d’algoritmes que garanteixin que els estudiants rebin textos que despertin el seu interès, i l’oferta de material digital de suport (vídeo, text i àudio) com a complement al suport convencional dels professors a l’hora d’ensenyar l’escriptura. L’AILIT respon a la prioritat de combatre les dificultats d’aprenentatge, l’abandó escolar prematur i el domini baix de les competències bàsiques. Permet a cada alumne escriure al seu nivell, i alhora trobar un públic interessat a llegir-ne el text. El material digital de suport també ha de permetre l’aprenentatge autodidacte i així, potencialment, donar al professorat més temps a l’aula per poder centrar l’atenció en l’alumnat amb necessitats especials.

Detalls del projecte (GREIP com equip participant)

  • Dates: 01/09/2022 – 31/08/2025
  • Entitat finançadora: Erasmus+ KA220-SCH – Cooperation partnerships in school education
  • Codi: 2022-1-NO01-KA220-SCH-000087617
  • Presuppost: 400,000€ (total project); UAB: 38,967
  • IP: Dr. Arild Michel Bakken (Universitetet i Stavanger, Noruega)
  • Equip del GREIP: Dra. Melinda Dooly (IP UAB), Dr. Xavier Fontich, Dra. Dolors Masats, Dra. Emilee Moore.
  • Institucions participants:
    • Universitats: Universiteit Twente (Bèlgica), Dublin City University (Irlanda), Universidade de Aveiro (Portugal), Universidad Autónoma de Barcelona (Equip GREIP)
    • Centros educativos: Fjelltun skole (Noruega), Escola Les Llisses (Espanya), Scoil Mhuire Gan Smal (Irlanda)
ECML – A toolkit for implementing integrated didactics in language education

Resum

Aquest projecte defineix l’educació plurilingüe i intercultural com un «concepte holístic» que «es proposa fomentar el desenvolupament de repertoris lingüístics integrats en què les llengües s’interrelacionen i interactuen». El projecte de didàctica integrada facilita aquest desenvolupament proporcionant als responsables de la presa de decisions a les escoles una lògica clara per repensar l’educació lingüística de manera holística, valorant tot el repertori lingüístic dels aprenents, i al mateix temps desenvolupant eines i materials didàctics concrets per als professors dels centres de secundària, on les llengües sovint es consideren de forma aïllada. Aquestes eines i materials poden adaptar-se a diferents contextos. Es basen en els recursos ECML existents, sobretot en el Marc de referència per a enfocaments pluralistes de llengües i cultures (FREPA/CARAP). La lògica i les eines es complementen amb una sèrie d’exemples inspiradors de pràctiques de tot Europa.

Detalls del projecte (GREIP com equip participant)

  • Dates: 2024 – 2027
  • Entitat finançadora: ECML (European Centre for Modern Languages)
  • Codi: www.ecml.at/integrateddidactics
  • Presuppost: 80,000€ (total project); UAB: 18.000€
  • IP: Dr. Christian KOCH (Universität Siegen)
  • Equip del GREIP: Dra. Dolors Masats (IP UAB)
  • Institucions participants:
    • Universitats: The University of Warsaw (Poland), University of Utrecht (The Netherlands), Universität Siegen (Germany), Université du Maine (France), Pädagogische Hochschule St. Gallen (Germany), Universidad Autónoma de Barcelona (Equip GREIP)

Invitacions

Selecció de ponències i seminaris convidats
2022
  • Melinda Dooly: Revamping the lessons with catchy and useful tasks: Project-based learning versus Task-based learning. Keynote: Digitask Multiplier Event. Barcelona, 7-9 September 2022.
  • Melinda Dooly: What now? Transforming techno-pedagogical skills to transglobal communicative competences. Keynote: Digital Literacy Project Seminars, funded by the Economic and Social Research Council (ESRC, UK) and the Ministry of Science and Tecnology (MOST, Taiwan) UK-Taiwan Networking. 4 March 2022.
  • Melinda Dooly: Integrating plurilingual learning spaces into ‘target language’ teaching. Keynote: Online workshop: Learning Spaces. School Education Gateway and eTwinning, Brussels. 2-4 March 2022.
2021
  • Melinda Dooly: Transglobal communicative competence as a key aspect of digital, democratic citizenry. Embedding a democratic culture dimension in teacher education programmes final conference (Keynote). Universitat Autònoma de Barcelona. 21-22 October 2021.
  • Melinda Dooly: Seminar: Experiencias de investigación en didácticas específicas y en la comunicación de la investigación. Invited speaker: Seminario Internacional en Didáctica de las Ciencias Sociales. Departament de Didàctica de la Llengua, la Literatura, i les Ciències Social, Universitat Autònoma de Barcelona. 21-22 June 2021.
  • Melinda Dooly: 20 anys de intercanvis virtuals des de la perspectiva de la pandèmia: Lliçons apreses i nous reptes Invited speaker: Un any de docència on-line: reptes i oportunitats’. Lecture Series organized by the Facultat de Ciències de l’Educació de la Universitat Autònoma de Barcelona. 17 May 2021.
2020

Melinda Dooly: Workshop: Continued teacher education: ‘Una propuesta pedagógica para la era digital: enseñar lenguas a través de la tecnología’. Invited speaker: 9a edició del Curs de formació per a professorat de xinès a Catalunya [9th Professional Development Event for Teachers of Chinese in Catalonia]. Fundació Institut Confuci de Barcelona. 15 November 2020.

2019
  • Luci Nussbaum: Seminar: La recerca-acció. Màster en Didàctica del Xinès per a Hispanoparlants, Universitat Autònoma de Barcelona. 15 January 2019.
  • Melinda Dooly & Emilee Moore: Talk & Workshop: Bringing down borders through ‘techno-pedagogical’ skills. Department of Fachdidaktik Anglistik, Universität Graz (Austria). 15-16 January 2019.
2018
  • Maria Mont: Create, Innovate & Communicate in ELT (Flash Training). Associació de Professors d’Anglès de Catalunya (APAC) with the Consorci d’Educació de Barcelona, and with collaboration from Trinity College London and the Associació de Mestres Rosa Sensat. 27 October 2018.
  • Melinda Dooly: Talk & Workshop: Out of the classroom and into the world: Education for the 21st century (Part I); Telecollaborative language teaching: What, why and how? (Part II). University of Cyprus Language Centre, Cyprus. June 14 2018.
  • Dolors Masats, Maria Mont & Melinda Dooly: Workshop: Trobada ICE: Multidisciplinary integrative English projects in primary schools (hosted by Institute de Cìencies de l’Educació-UAB). January 27 2018
2017
  • Melinda Dooly: Talk & Workshop: Preparing teachers for now and the future: What can we do? Centre of Excellence in Teaching, Lee University (Tennessee, USA). 23 August 2017.
2016
  • Melinda Dooly: Seminar: School of Oriental & Asian Studies
  • Emilee Moore: Seminar: Màster en Llengües Aplicades: Universitat de Lleida
  • Emilee Moore: Seminar: Master in Professional Language and Intercultural Studies
  • Amparo Tusón: Seminar: Universidad Distrital Francisco José de Caldas, Bogotá, Colombia
  • Amparo Tusón: Seminar: Màster Universitari de Formació del Professorat de Secundària Obligatòria i Batxillerat, Formació Professional i Ensenyament d’Idiomes. FACULTAT D’EDUCACIÓ, UAB
  • Artur Noguerol, Xavier Pascual, Dolors Masats: Equip per reformar el sistema educatiu de l’escola Andorrana. Etapa actual: batxillerat.
2015
  • Melinda Dooly: Online seminar: Telecollaboration. University of Groningen, NL. March 10th, 2015.
  • Melinda Dooly: Thematic Workshop: The Know-How of e-Networking. VoiceS Inservice course (Erasmus+). Barcelona, ES. 18-21 February 2015.
  • Artur Noguerol, Luci Nussbaum, Dolors Masats, Matilde Martínez: Thematic Workshop: “L’avaluació integrada en l’enfocament per competències i com avaluar, en aquest marc, la competència plurilingüe i intercultural”. Novè Simposi Llengua, Educació i Immigració. Girona, 21-22 november 2014.
  • Emilee Moore &  Júlia Llompart (GREIP) & Maria Rosa Garrido (group CIEN):  Thematic Workshop inspired on plurilingual didactics and Hip Hop pedagogy. Campus Ítaca 2015, english workshops.
  • Emilee Moore (GREIP) & Maria Rosa Garrido (group CIEN): teacher’s workshop “Rap a l’aula i pedagogies de Hip Hop”, coordinated by Cristina Aliaga, Júlia-Alba Fernández i Gaià & Pau Llonch. Escola d’estiu Rosa Sensat 2015.
  • Emilee Moore (GREIP) & Maria Rosa Garrido (grup CIEN):  Thematic Workshop on Hip Hop & Rap. Junior University, Universitat de Vic, july 2015.
  • Emilee Moore: Master in Applied Languages, module on Multilingualism and Intercultural Education, University of Lleida (from 2015/16).
  • Luci Nussbaum: module Discourse Analysis I, from the inter-universities master on Discourse Studies coordinated by the Universitat Pompeu Fabra. 
  • Amparo Tusón: Màster Universitari de Formació del Professorat de Secundària Obligatòria i Batxillerat, Formació Professional i Ensenyament D’idiomes. Facultat de Ciències de l’Educació UAB, january 16-february 6, 2015.
2014
  • M. Martínez, D. Masats, A. Noguerol, L. Nussbaum & R.M. Ramírez:  Thematic Workshop: “L’avaluació integrada en l’enfocament per competències i com avaluar, en aquest marc, la competència plurilingüe i intercultural” (2 sessions held with IRUIF & PERMSEA, Government of Andorra). IX Novè Simposi Llengua, Educació i Immigració  “Avaluació: eina de selecció o eina d’equitat”. Universitat de Girona, Institut de Ciències de l’Educació Josep Pallach. Girona, november 21-22, 2014. Available at: https://dugi.udg.edu/browse-titles/dc.subject:%22Avaluaci%C3%B3%22/225/25
  • Luci Nussbaum: Thematic Workshop: Comment planifier des projets didactiques pluridisciplinaires et plurilingues?. Jornadas ‘Education en langues secondes et étrangères’, organizadas por el laboratorio ASLAN (Universidad de Lyon), 8-10 October 2014.
  • Laia Canals, Melinda Dooly, Júlia Llompart & Emilee Moore, Workshop on teaching language & literature: CAMPUS ITACA, Universidad Autónoma de Barcelona (iterative, current).
  • Melinda Dooly, Thematic Workshop:  Netvaerksprojektet vedr. fremmedsprog i gymnasiet (financed by Danish Ministry). March 2014.
  • Melinda Dooly, Research Workshop: Aesthetics & Communication Department, Aarhus University (Denmark). PhD Seminar: Research methods in foreign language teaching and learning: Doing research in teacher cognition and computer-mediated collaboration. March 2014.
  • Melinda Dooly, Thematic Workshop:  EACEA funded inservice programme, Universitat Autònoma de Barcelona. Integrated competences for European teachers. Giving voice(s) to culture, identity and diversity in school networking. Workshop: Learning about online interaction. Tools for networking and telecollaboration. March 2014.
  • Melinda Dooly, Thematic Workshop: Technology-Enhanced Project-Based Language Learning: An Introduction. School of Humanities, University of Cyprus. November 2014
  • Amparo Tusón Máster de Lengua Española, Literatura Hispánica y Español como Lengua Extranjera. Dept. de Filologia Espanyola UAB, october 4-november 22, 2014. 
2011
  • Amparo Tusón, Thematic Workshop:  La investigación acción en el aula, organizado por la Red de lenguaje por la transformación de la escuela y la comunidad,Centro Escolar Morelos, Oaxaca, México (9/12/2011)
  • Dolors Masats & Melinda Dooly, Thematic Workshop:  Ministeri d’Educació i Cultural (Andorra). Seminar: L’avaluació de la competència oral en llengua anglesa a batxillerat (Assessing Oral Competences in English in Secondary School). February 2011.
2010
  • Amparo Tusón, Thematic Workshop:  La investigación en la acción como recurso pedagógico, Cuernavaca, México (29 i 30/11 i 1/12/2010)
  • Amparo Tusón, Thematic Workshop:  Oralidad y enseñanza de la lengua, Universidad Autónoma de Nuevo León, Monterrey, México (6, 7 i 8/12/2010)
2006
  • Melinda Dooly, Summer Course: DeVos College of Education and Graduate Studies. Teacher College Exchange USA-EU – Lee University (Tennessee, USA). Summer 2006.

El Grup de Recerca en Educació, Interacció i Plurilingüisme(GREIP) té la missió de vetllar per tal que la recerca i la docència que duu a terme amb persones compleixi tots els principis ètics que inspiren tant la Declaració Universal de Bioètica de la UNESCO com la Declaració d’Hèlsinki i l’Informe Belmont. En tots tres casos s’estableix que cal actuar de manera transparent, no infligir danys intencionadament i salvaguardar els principis d’autonomia i de justícia, així com la protecció dels drets humans, de la dignitat de les persones i del dret a la privacitat i a la confidencialitat de les dades derivades de la investigació. Un eix important de la nostra recerca és aconseguir que els resultats obtinguts beneficiïn la societat i les persones que participen en els nostres estudis.

Per aquests motius, hem elaborat un protocol de recerca, de compliment obligat, basat en el Reglament de la Comissió d’Ètica de la UAB i en les directrius de l’European Ethics Documentation Centre.

Protocol de recerca del GREIP
  • Abans d’iniciar qualsevol projecte, el GREIP considera acuradament els possibles riscos o danys que puguin sorgir com a resultat de la investigació. En el cas de riscos potencials, l’equip ha d’establir els mitjans necessaris per reduir-los.
  • El GREIP permet sempre l’accés a la informació dels seus projectes a equips avaluadors, a comitès d’ètica i a qui participi en la investigació. La informació que es presenta és suficient per comprendre plenament l’abast de qualsevol projecte. Això inclou informació clara sobre els objectius, el fonament i la justificació de la investigació i el disseny de l’estudi, inclosa la metodologia de recol·lecció i d’anàlisi de dades. La persona responsable principal del projecte facilita les dades de contacte a qui sigui pertinent (en cas d’un centre educatiu, al seu màxim responsable) per a qualsevol queixa o problema ètic que pugui sorgir durant el període d’investigació i que hagi de tractar el comitè d’ètica local. Aquests requeriments afecten també els estudis de doctorat sota la supervisió de qualsevol membre del GREIP.
  • El GREIP obté prèviament a l’inici de l’estudi el consentiment per escrit de totes les parts involucrades en la investigació. Això inclou la divulgació completa de la metodologia que s’utilitzarà, del tractament de dades i de qualsevol risc previst, així com si es recompensa d’alguna manera qui participi en el projecte. S’ha de signar un document d’acord entre les parts responsables de cada institució (per exemple, la persona responsable principal del GREIP i algun membre de la direcció d’un centre educatiu on es faci la recerca). En cas que la investigació involucri menors de divuit anys i sigui en col·laboració amb centres d’educació, cal que els menors obtinguin el consentiment dels progenitors o persones responsables. En el cas d’un projecte de recerca dut a terme amb participants de fora d’una institució, se n’ha de tenir el consentiment escrit i signat abans d’iniciar la investigació. En cas que la investigació involucri menors de divuit anys i no hi col·labori algun centre d’educació, la persona investigadora del GREIP ha d’obtenir el consentiment signat dels seus progenitors o persones responsables abans de començar la investigació. Aquests procediments afecten també els estudis de doctorat que estiguin sota la supervisió de qualsevol component del GREIP.
  • Les sol·licituds de consentiment sempre inclouen la possibilitat de l’exclusió voluntària de la investigació. En els casos en què l’exclusió voluntària plantegi que un individu no pugui participar en activitats educatives, l’individu en qüestió en pot continuar prenent part, però no es recolliran dades que l’afectin. Els registres han d’evitar primers plans d’aquestes persones o, en cas que sigui impossible evitar-ho, s’eliminaran els plans que les afectin.
  • El GREIP garanteix la confidencialitat de qui participa en la investigació i d’aquelles dades procedents de la revisió de documents relacionats amb la recerca, amb especial sensibilitat cap a) l’origen racial o ètnic de les persones, b) les opinions polítiques, c) les creences religioses o altres creences de naturalesa similar, d) la pertinença a un sindicat, e) la salut mental o la condició física, f) l’orientació sexual, g) la consumació o presumpta consumació de qualsevol delicte o h) qualsevol procés judicial per un delicte comès o suposadament comès, així com la sentència de qualsevol tribunal. Aquest requisit inclou també estudis de doctorat sota la supervisió de membres del GREIP.
  • Les dades personals es recullen només per a finalitats específiques i legítimes i no es tracten posteriorment de manera incompatible amb aquestes finalitats. Les dades personals són adequades, pertinents i no excessives amb relació a la finalitat o les finalitats per a les quals es van recollir i, quan sigui convenient, s’actualitzen. No es conserven durant més temps del necessari segons les finalitats declarades en la investigació. S’adopten les mesures tècniques i organitzatives adequades per evitar la utilització no autoritzada o il·legal de les dades personals i per evitar-ne la pèrdua accidental o la destrucció. Aquests principis inclouen també els estudis de doctorat sota la supervisió de qualsevol component del GREIP.
  • Els procediments de tractament de les dades s’expliquen a les persones que han de participar en una investigació. Això inclou la referència anònima als individus i a les institucions i l’eliminació de rastres d’identificació dels rostres en vídeos i imatges, així com l’eliminació d’informació que pugui facilitar el reconeixement dels participants, com ara ubicacions, noms de ciutats, etc.
  • L’accés a les dades no processades recollides per persones del GREIP es permet només a membres acreditats de l’equip de recerca (en el cas de projectes d’investigació finançats a escala local, nacional i internacional), a estudiants de doctorat i a qui en supervisi el treball (en el cas d’estudis doctorals) i a persones que col·laborin amb el GREIP i que estiguin plenament acreditades, amb el permís explícit de qui ha participat en la recopilació de les dades i amb el coneixement de les persones informants.
  • Les dades processades (anònimes, codificades, etc.) es poden utilitzar amb propòsits acadèmics i educatius, com ara publicacions, conferències, materials didàctics i documents polítics, només si s’ha inclòs aquesta informació en el formulari de consentiment escrit i signat per qui ha participat en la investigació. Qualsevol persona que no hagi participat directament en la recopilació de dades només pot tenir-hi accés per a publicacions, materials didàctics, etc., després de sol·licitar el permís explícit de qui les va recollir.
  • En el cas d’una investigació internacional la persona responsable principal de la qual sigui membre del GREIP, s’han d’estudiar els principis ètics de tots els països involucrats. S’han d’elaborar protocols explícits referents a la recollida i tractament de dades, així com sobre la utilització per a publicacions i altres finalitats acadèmiques, de manera que s’incloguin, sempre que sigui possible, tots els requisits ètics dels països involucrats. No obstant això, el compliment dels protocols d’ètica de cada país pel que fa a la recollida i el tractament de les dades és responsabilitat directa dels equips col·laboradors a cada país.