Projecte Diccionario Biográfico de Parlamentarios Españoles (1810 – 2000)

El Diccionario Biográfico de los Parlamentarios Españoles es un ampli i ambiciós projecte d’investigació que té com a objectiu l’elaboració de les biografies de tots el membres de les cambres legislatives espanyoles, des del naixement del parlamentarisme liberal a les Corts de Cadis fins a l’actualitat, seguint el model establert l’any 1889 pel Dictionnaire des Parlementaires Français.

Davant la falta d’un treball d’aquestes característiques a Espanya, un grup d’investigadors format per Joseba Agirreazkuenaga de la UPV/EHU, Pedro Carasa de la Universidad de Valladolid, Javier Moreno Luzón de la Universidad Complutense de Madrid, Borja de Riquer de la Universitat Autònoma de Barcelona, María Sierra de la Universidad de Sevilla i Mikel Urquijo de la UPV/EHU, com a director executiu, va presentar un projecte a les Corts Generals que tenia com a objectiu elaborar de forma sistemàtica i completa un Diccionario biográfico de los parlamentarios españoles (1810-2000).

L’any 2006 es va signar un conveni de col·laboració científica entre les Corts Generals i la Universidad del País Vasco / Euskal Herriko Unibertsitatea en representació de l’equip director i d’una xarxa de 44 universitats i més de 400 investigadors.

L’immens volum del treball de documentació, tractament de la informació i redacció que suposa aquest projecte ha exigit una organització en diferents fases.

En una primera fase, iniciada l’any 2006 i que finalitzem aquest 2011, s’han fet les biografies dels 3.776 parlamentaris del període 1810-1854, realitzades en dues etapes:

• 1810- 1814: Amb motiu del bicentenari de l’elecció del primer Parlament de la història d’Espanya, es va avançar, en una publicació, el conjunt de biografies dels primers representants de la “Nación española de ambos hemisferios”, traçant una semblança personal i política dels 723 parlamentaris que el van constituir durant el període 1810-1814.
  • 1820-1854: Aquest mateix any està prevista la publicació de les biografies dels 3.053 diputats i senadors escollits entre les Corts de Cadis i el Bienni Progressista (1820-1854)

Les biografies abasten la vida dels personatges en totes les seves facetes: la seva família i relacions socials, la seva formació, el seu patrimoni i professió, i la seva activitat política, amb una especial atenció a la seva tasca parlamentaria. Aquest és un element característic d’aquest treball, l’anàlisi de l’activitat parlamentaria en tota la seva extensió i el coneixement de la vida dels personatges en l’àmbit estatal i local, a la Cambra i al districte, seguint el model del History of Parliament britànic.

Un segon element que defineix el projecte és l’ús de fonts primàries i originals, condició inexcusable en qualsevol diccionari biogràfic des de fa més d’un segle. Per a la seva localització, s’ha dut a terme una intensa i extensa tasca de documentació en nombrosos arxius, el punt de partida de la qual han estat les fonts documentals del Congrés i del Senat. Això ha suposat la gestió i organització dels més de 20.000 expedients d’arxiu i documents (més d’un milió de fitxers informàtics i/o pàgines digitalitzades) procedents de 160 arxius i centres de documentació d’Espanya, Amèrica i les Filipines.
La informació obtinguda s’ha inclòs a un sistema d’informació documental format per diverses bases de dades que ha de permetre utilitzar aquesta informació per a futurs projectes d’investigació.

Més informació sobre el projecte (+)