Podem donar per iniciada la final de la Lliga de Debat de Secundària i Batxillerat, un esdeveniment que reuneix els millors equips de la Xarxa Vives d’Universitats! Els participants tenen l’oportunitat de debatre sobre la qüestió: “La intel·ligència artificial és una amenaça per a la humanitat?” Aquesta competició està tenint lloc a la Universitat Jaume I a Castelló, del 17 al 19 d’abril.

Us recordem que l’equip que va guanyar la fase local a la Universitat Autònoma de Barcelona i que ens està representant en aquesta fase final és el Col·legi Pare Manyanet Sant Andreu, format pels següents integrants:

• Paul Sánchez Sanromà
  • Noa Arias Fernández
  • Víctor Escudero García
  • Alberto Samitier Chacón
  • Jordi Carrascal Ferré
  • Javier Hernández Pérez (capità)

Dimecres 17 d’abril va tenir lloc l’inici de la ronda eliminatòria a les 18.30 h. En aquest, l’equip va aconseguir guanyar a la URV, i ens va deixar diverses cites molt enriquidores com ara:

• “La IA per si sola no és una amenaça”Noa Arias Fernández, Manyanet Sant Andreu
  • “Vosaltres heu fet menció als deep fakes, però això ja passava sense l’ajuda de la IA”Jordi Carrascal Ferré, Manyanet Sant Andreu
  • “Si jo entro a internet intento suplantar la identitat d’algú qui és el culpable jo o la IA?”Paul Sánchez Sanromà, Manyanet Sant Andreu
  • “La IA no és una amenaça sinó que ens brinda una gran varietat d’oportunitats”Alberto Samitier Chacón, Manyanet Sant Andreu

Un cop finalitzat aquest debat, han continuat amb les rondes eliminatòries del dijous 18 d’abril.

El primer va ser a les 10 h, on ha participat la UAB, que ha debatut en contra i la UIC que ho ha fet a favor. El debat l’ha guanyat la UIC, però el Manyanet Sant Andreu ens ha deixat moments molt bons com ara els següents:

• “La IA reflecteix els valors i l’ètica dels seus creadors”Noa Arias, Manyanet Sant Andreu
  • “La IA accelera el procés i la investigació científica”Jordi Carrascal, Manyanet Sant Andreu
  • “Què volem?, fer com a la revolució industrial?, destruir una eina veritablement útil?”Paul Sanchez, Manyanet Sant Andreu
  • “En el bombardeig de Guernica, qui tenia la culpa?, les bombes o els feixistes?”Alberto Samitier, Manyanet Sant Andreu

El següent es va realitzar a les 13 h. La UAB ha debatut a favor i la UAO en contra. En aquest debat, el guanyador ha estat la UAO. Veiem algunes cites que ens han deixat al llarg d’aquesta jornada:

• “Aquesta està demostrant que és capaç de treure’ns les nostres capacitats humanes.”Noa Arias, Manyanet Sant Andreu
  • “Hem de parar-nos a reflexionar, analitzar el que està passant i fer una regulació efectiva per tal de tenir límits.”Jordi Carrascal, Manyanet Sant Andreu
  • “Els mateixos joves, que som el futur del planeta, molts cops deixem que la IA ens faci la feina, i això esdevindrà en què perdem el que ens identifica com a éssers humans: el pensament.”Paul Sanchez, Manyanet Sant Andreu
  • “Realment si no sabéssim que la IA és una amenaça, estaríem tenint aquest debat?”Alberto Samitier, Manyanet Sant Andreu

Finalment, l’últim debat va ser a les 18.30 h. La UAB ha tornat a debatre a favor, però aquest cop ho ha fet amb la UdL, que ha debatut en contra. Aquest últim debat l’ha guanyat la UdL. Us en deixem les cites més destacades d’ell:

• “Encara hi ha una manera perquè deixi de ser una amenaça: Una regulació.”Noa Arias, Manyanet Sant Andreu
  • “El que hem de fer és analitzar les conseqüències que té la intel·ligència artificial, hem de canviar com reaccionem a aquesta.”Jordi Carrascal, Manyanet Sant Andreu
  • “La IA està controlada per a empreses privades que tenen interessos propis, per tant, és impossible negar que és una amenaça per a la humanitat.”Paul Sanchez, Manyanet Sant Andreu
  • “No adonar-se del perill que suposa és realment el que la fa tan perillosa.” Alberto Samitier, Manyanet Sant Andreu

Finalment, Manyanet Sant Andreu no ha passat a la final, que es realitza avui divendres 19. Tot i això, estem molt orgullosos i agraïts amb el nostre equip i amb tots els seus integrants, Paul Sánchez, Noa Arias Fernández, Víctor Escudero, Alberto Samitier, Jordi Carrascal, Javier Hernández (capità), que s’han deixat la pell en aquesta competició. Han lluitat fins al final i ens han regalat moments molt enriquidors.

Les semifinals de la Lliga de Debat han estat avui, divendres 19 i els participants han estat els següents:

• La primera semifinal ha sigut a les 9 h, on s’han enfrontat la UPF i la UIC. Finalment ha guanyat la UPF.
  • La segona semifinal ha sigut a les 10 h, on s’han enfrontat la UA i la UAO. Finalment ha guanyat la UAO.

La final ha estat a les 12 h, i després d’un debat molt enriquidor, finalment el guanyador ha estat… L’institut Forat del Vent, de la UPF! Enhorabona!

Per finalitzar aquestes jornades tan intenses, volem agrair a la Xarxa Vives per fer possible la Lliga de Debat.

Fins a l’any vinent!