El doctor Daniel Esteban Jones (1951-2007) fou un investigador reconegut a l’àmbit de la comunicació, especialment en la realització d’estudis sobre l’estat de la recerca a Catalunya, a l’Estat espanyol i a Amèrica Llatina.

num4302danieljones1Va ser professor del Departament de Periodisme de la Facultat de Ciències de la Comunicació UAB fins l’any 2002 i després de la Facultat de Comunicació Blanquerna. També fou col·laborador de les revistes Anàlisi i Trípodos. Al llarg de la seva vida professional va formar una important biblioteca especialitzada en comunicació.

La Dra. Isabel Fernández Alonso, professora del Departament de Mitjans, Comunicació i Cultura, amiga de Daniel ha estat la representant de la família encarregada de portar a terme la donació de la biblioteca particular del professor Daniel Jones. És qui també ha creat un grup de recerca que porta el seu nom amb la intenció que se’l recordi com un rellevant investigador de la comunicació http://grupodanieljones.org/daniel-jones/

num4302danieljones2El fons documental està format per llibres i revistes de l’àmbit de la comunicació en el sentit més ampli, aproximadament uns 5.000 llibres, col·leccions de revistes i una important quantitat de dossiers temàtics. Cal destacar que aquest fons inclou documents antics, de finals del segle XIX i principis del segle XX que demostren la seva faceta de bibliòfil. La temàtica dels documents és molt variada: història del llibre i de la impremta, església i mitjans, història dels mitjans a Amèrica Llatina, biografies de prohoms de la comunicació, grups de comunicació, congressos, llibres de teoria i crítica, industria cultural, estructura i política de la comunicació, etc.

Durant el temps que hem estat seleccionant aquesta documentació ens hem adonat que el professor Daniel Jones havia dedicat gran part de la seva vida a cercar aquests documents per les llibreries i llibreters de vell a fi d’aconseguir obres que sense perseverança és impossible aplegar.

num4302danieljones3Amb la incorporació d’aquesta documentació, la Biblioteca de Comunicació i Hemeroteca General augmenta considerablement el seu fons en quantitat i qualitat. Podrà proporcionar als investigadors de la història de la comunicació una documentació molt valuosa que completa la ja existent. Finalment, volem agrair a la Dra. Isabel Fernández Alonso el seu interès per fer donació d’aquest fons bibliogràfic a la UAB.

M. Antònia Galceran
Biblioteca de Comunicació i Hemeroteca General